"Moeilijk jaar" voor Adidas

Cisisjaar 2009 heeft de aanhoudende winstgroei bij het Duitse sportgoederenconcern Adidas gebroken. Na acht jaar van groei is de winst afgelopen jaar met 62 procent gedaald tot 245 miljoen euro. De omzet nam met 4 procent

af tot 10,38 miljard. De daling van de groothandelsomzet van 8 procent werd gecompenseerd door een stijging met 10 procent van de inkomsten uit het eigen retailkanaal. Adidas zag de nettowinst in het vierde kwartaal fors dalen als gevolg van hogere marketingkosten voorafgaand aan het WK voetbal in Zuid-Afrika. Afschrijvingen op de activiteiten van het merk Reebok in China zijn opgelopen tot 33 miljoen.

"Moeilijk jaar" voor Adidas Omzetdaling was te zien in alle markten. Alleen in Azië - uitgezonderd China - en in Zuid-Amerika is groei geboekt. In Azië steeg de omzet met 4 procent naar 1,6 miljard euro, in Zuid-Amerika met 13 procent naar 1 miljard tegen 893 miljoen in 2008.

CEO Herbert Heiner noemde 2009 "zonder twijfel het moeilijkste jaar sinds mijn aanstelling als CEO van de groep". "Echter, we hebben de handschoen opgepakt en ondanks een daling van de operationele winst van 53 procent, hebben we de financiële positie van de groep in 2009 aanzienlijk kunnen verbeteren." De netto kaspositie is met 141 procent verhoogd naar een recordbedrag van 1,2 miljard en de schuldenlast is fors verlaagd van 2,1 miljard naar 917 miljoen.

Voor 2010 rekent Adidas opnieuw op groei. Naar verwachting neemt de omzet met 5 procent toe. De nettowinst zal tussen 400 miljoen en 450 miljoen uitkomen. Adidas levert de uitrusting van 12 ploegen die in juni aan het WK deelnemen en het bedrijf heeft aangegeven dat het zijn marketinguitgaven 'gematigd' zal gaan verhogen.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN