• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuw distributiecentrum G-Star vergroot capaciteit

Nieuw distributiecentrum G-Star vergroot capaciteit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Wanneer de vraag naar een product groeit, moet de organisatie zich mee ontwikkelen. Dat is de reden dat G-Star in oktober de eerste paal sloeg voor een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Atlaspark in Amsterdam. Met deze

uitbreiding wordt de capaciteit flink vergroot.

Het is de bedoeling dat niemand er iets van merkt dat G-Star vanaf juli het nieuwe distributiecentrum in gebruik neemt. Daarom laat Pim Dohmen, verantwoordelijk voor de logistiek binnen G-Star, het nieuwe distributiecentrum eerst 4 maanden schaduwdraaien. “We willen niet het risico lopen dat er iets mis gaat,” legt hij uit. Het pand op het bedrijventerrein in Amsterdam zal klanten uit heel Europa bevoorraden.

Dat de ruimte die daarvoor nodig is enorm is, zal niemand dan ook verbazen: Het nieuwe pand heeft een oppervlakte van 20.000 vierkante meter en meet van de vloer tot aan de nok 13 meter. De voorraad van 50.000 verschillende artikelen komt te liggen in rekken van 11 meter hoog. Een groot deel van de distributie is geautomatiseerd, zo loopt er door een groot deel van het nieuwe pand een lopende band met dozen die automatisch stoppen bij de stellingen waar artikelen uit de bestelling liggen opgeslagen. Andere geavanceerde snufjes zijn een nieuwe sorteermachine en een machine die zelf dozen kan bijsnijden en dichtvouwen. Door de vernieuwingen wordt de capaciteit zo’n zes keer groter; tegelijkertijd zijn er minder mensen nodig. Maar ontslagen zullen er niet vallen. Dohmen: “We werkten veel met uitzendkrachten, en een deel van de distributie was tot nu toe uitbesteed aan derden. Ik heb zelfs nieuwe mensen aangenomen.”

G-Star betrok in april van dit jaar ook al een nieuwe showroom; in Pakhuis Amsterdam, waar vier keer per jaar de orders worden geschreven die het distributiecentrum in maandelijkse leveringen bij de winkeliers bezorgt. De nieuwe opzet is bedacht met toekomstige ontwikkelingen in gedachten: “We denken hiermee in elk geval de komende vijf jaar vooruit te kunnen,” verklaart Dohmen.
G-Star