• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuwe Geox-winkel met focus op fashion

Nieuwe Geox-winkel met focus op fashion

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Geox werd wereldberoemd met ademende schoenen, maar in de gloednieuwe flagship store aan de Kalverstaat in Amsterdam is van de oorspronkelijke branding met veel stoomwolken en dampende schoenen niets meer te zien.

De visuele ondersteuning van de kernwaarde van het merk is teruggebracht tot de kaartjes die aan de kleding en schoenen hangt. "Een bewuste keuze," zegt communicatiemanager Ylenia Rizetto, "het comfort en de functionaliteit van onze producten is bekend, in de communicatie richten wij ons nu meer op fashion."

Fashion

en kleding, want hoewel de kleding nog 'slechts' 30 procent van de totaalomzet van het Italiaanse bedrijf binnenbrengt, is dat wel een van de belangrijke groeimarkten van het merk. In de nieuwe winkel is dan ook opvallend veel ruimte gemaakt voor kledingrekken naast de schoenendisplays. Geox begon in 2006 met een kleine collectie ademende jacks, maar inmiddels biedt het merk een totaalcollectie met T-shirts, broeken en sinds kort ook de jeanslijn Blue Geox, die vanaf volgende maand in de winkels hangt. Het fashionaspect is ook in de nieuwe schoenencollectie terug te zien. Voorbij is de tijd dat Geox vooral comfortabele wandel- en sportschoenen verkocht. In de zomercollectie voor dames zijn volop hoge plateauschoenen, hakken en vrolijke kleuren te zien.

"Innovatie, de ontwikkeling van nieuwe productlijnen en doorontwikkeling van het merk, zijn onze belangrijkste pluspunten," zegt Rizetto. "Daardoor kan Geox - zelfs deze crisistijd - groeien." Een voorbeeld is de nieuwe waterdichte schoencollectie. Maar vlak ook het succes in Oost-Europa niet uit. Waar de omzet in Europa en Noord-Amerika stagneert of daalt, groeit die in landen als Polen en Rusland juist. "Het succes heeft ons zelf ook een beetje verbaasd," zegt Rizetto. Mede daardoor kon het eerste kwartaal van dit jaar worden afgesloten met een omzetstijging van 4 procent. Andere belangrijke pijler zijn de mono brand stores van het bedrijf: in de eigen winkels (DOS, ofwel directly operated stores) en de franchise filialen werd 13 procent omzetgroei geboekt. Gezamenlijk representeren deze kanalen 45 procent van de totaalomzet van het bedrijf.

Geox