Nike, Puma en Adidas strijden om olympisch goud

Over vier maanden gaan de Olympische Spelen, het grootste sportevenement ter wereld, van start, maar ook op modegebied vindt er gelijktijdig een kampioenschap plaats. Nike, Adidas en Puma – op dit moment respectievelijk goud,

zilver en brons qua internationaal marktaandeel – zullen de strijd aangaan voor de titel grootste sportkledingfabrikant ter wereld. En daar hebben de merken alles voor uit de kast gehaald.

VNike, Puma en Adidas strijden om olympisch goudolgens Euromonitor International, het internationale onderzoeksbureau voor consumentenzaken,
zijn de Olympische Spelen in Londen the place to be voor sportmerken. Omdat er 205 verschillende landen meedoen,
het evenement 19 dagen duurt en er mondiaal verbeteringen zijn in satellietverbindingen, zullen de kijkcijfers voor het evenement zeer hoog zijn. Deze exposure is de sleutel om een voorsprong op concurrenten te behalen en de ultieme mogelijkheid om de aanwezigheid wereldwijd een boost te geven.

Aan kop op dit moment is Adidas, na Nike de grootste sportkledingfabrikant ter wereld. Het merk heeft zichzelf een voorsprong gegeven door zich op te geven als officiële partner van de Olympische Spelen. Daar heeft Adidas diep voor in de buidel getast. Voor 120 miljoen euro mag Adidas het Britse team en de 70.000 vrijwilligers van het sportevenement kleden. Euromonitor International voorspelt dat de tenues, ontworpen door Stella McCartney, de komende tijd over de toonbank zullen vliegen.

Als officiële sponsor wil Adidas de Olympische Spelen als springplank gebruiken om aartsrivaal Nike van zijn nummer één positie als grootste sportkledingbedrijf in Groot-Brittannië te stoten. Op dit moment heeft Nike een marktaandeel van 0,9 procent van de totale Britse kledingmarkt, terwijl Adidas een marktaandeel van 0,5 procent heeft. Gekeken naar de schoenensector hebben Nike en Adidas respectievelijk een marktaandeel van 4 en 2 procent.

Natuurlijk laat Nike concurrent Adidas niet toestaan om zo gemakkelijk marktaandeel te veroveren. Hoewel het merk geen officieel sponsor is, verzorgt Nike desondanks de uitrusting van de Russische, Chinese, Amerikaanse en Duitse teams. Ook heeft het bedrijf individuele deals gesloten met atleten waarvan verwacht wordt dat ze een medaille binnen zullen halen. Een aantal van hen zal ook het onlangs gelanceerde high-tech Nike Pro TurboSpeed pak dragen dat aanvoelt als een tweede huid en dat vanwege de futuristische uitstraling naar verwachting een hoop headlines zal halen. Bezoekers van het sport event kunnen ook niet om Nike heen: pal naast het Olympisch stadium in Londen heeft het bedrijf onlangs een nieuwe winkel in geopend.

Omdat zowel Nike als Adidas Britse atleten sponsoren, is het eerste conflict al een feit. Hoewel sporters zelf mogen bepalen welke schoenen ze dragen, meldde The Daily Telegraph eerder dat als atleten die gesponsord worden door Nike gedwongen worden om de officiële schoenen van het Britse team van Adidas te dragen op het podium, er sprake zal zijn van contractbreuk met Nike. En dat terwijl er een hoop potentiële medaillewinnaars zijn waarvan zowel Adidas als Nike vinden dat zij hun schoenen moeten dragen. Het gerucht gaat dat een aantal sporters daarom overweegt om blootsvoets hun medaille in ontvangst te nemen uit angst voor boetes.

Puma, de derde grootste sportkledingfabrikant ter wereld, heeft zichzelf verzekerd van tenminste één plek op het podium. Hoewel het merk net als Nike geen officiële sponsor is, zal Puma waarschijnlijk toch in de spotlights komen te staan dankzij hun steun aan de 100 meter goud titelverdediger Usain Bolt. Nadat Bolt vier jaar geleden in Beijing het wereldrecord binnenhaalde, prees hij zijn Puma schoenen en naar alle waarschijnlijkheid zal de geschiedenis zich dit jaar herhalen. Voor de Olympische Spelen steunt Puma ook het Jamaicaanse team. Het merk heeft Cadella Marley, Bob Marley’s oudste dochter, aangenomen om het Jamaicaanse uniform te ontwerpen. Een slimme zet voor het merk om te laten zien dat ze zich richten op een breder publiek dan alleen sporters, en de Olympische Spelen is een ideaal platform voor dit soort merkexpansie.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN