Omzet Van de Velde groeit 8,2% dankzij overnames
bezig met laden...
D
M
Het meerderheidsbelang in de lingerieketen is onderdeel van de strategie van Van de Velde, bekend van de merken Prima Donna en Marie Jo, om zich te richten op zelfstandige lingerieketens. Sinds 2008 heeft het bedrijf diverse lingeriemerken en –ketens verworven, waaronder het Spaanse merk Andres Sarda, de Nederlandse winkelformule LinChérie en de Duitse keten Oreia. "Het ondersteunen en versterken op verschillende vlakken van de zelfstandige speciaalzaak is een sleutelelement in Van de Velde’s verkoopstrategie," aldus directeur Ignace van Doorselaere ten tijde van de overname van LinChérie.
In augustus van afgelopen boekjaar kwam daar een meerderheidsbelang van 87 procent in de Britse lingerieketen Rigby & Peller bij voor een bedrag van 8 miljoen pond (9,14 miljoen euro). Het resterende pakket van 13 procent bleef in handen van de oprichtersfamilie Kenton. De keten heeft zeven winkels op toplocaties in de Londense regio en verkoopt ook Van de Velde-merken als Marie Jo, Prima Donna en Andres Sarda. Van de Velde wil Rigby & Peller verder versterken en zowel binnen als buiten Engeland uitbreiden.
Zonder de omzet van de nieuwe dochterondernemingen meegerekend bedraagt de omzetgroei voor Van de Velde, zoals vooraf geschat werd, 2,2 procent. Met name december was een goede maand voor de lingeriefabrikant; de nabestellingen lagen die maand hoger dan in december 2010.
Het meerderheidsbelang in Intimacy blijkt een goede zet |
In november sloot Van de Velde een joint venture van 7,5 miljoen dollar (5,6 miljoen euro) met de Chinese retailgroep Getz Bros. & Co. Getz dat de Private Shop-keten met lingeriespeciaalzaken in Hongkong en China exploiteert. De multibrand verkoopt merken als Aubade, Chantelle en Huit en heeft elf winkels in Hongkong en elf in grote Chinese steden als Shanghai en Peking. Door de joint venture bezitten de bedrijven elk de helft van de aandelen van de keten. De strategische intentie van Van de Velde is om de lingerieketen verder te ontwikkelen en uit te breiden in Hong Kong, Macau en China met een duidelijke positionering gericht op ‘Lingerie Styling’: persoonlijke advies over pasvorm, stijl en mode. Dat fenomeen is heel vanzelfsprekend in Europa en Amerika, maar in Azië een nog vrij onbekend concept.
Of de winst over boekjaar 2011 ook gegroeid is, maakt Van de Velde in februari bekend. In 2010 steeg de winst met maar liefst 50,4 procent naar 40 miljoen euro ten opzichte van het jaar daarvoor. Van de Velde, gevestigd in Schellebelle, mag zich met zijn vijfduizend verkooppunten wereldwijd een van de grootste marktspelers in de sector luxe dameslingerie noemen.