Op 35e Modefabriek komt 'samenwerking' dichtbij

Al geruime tijd wordt erover gesproken: 'samenwerken' of 'cocreatie' zoals dat tegenwoordig heet, is een van de belangrijkste thema's binnen de modebranche. Samenwerken tussen leveranciers en retailers,

samenwerken tussen retailers onderling en tussen verschillende brancheorganisaties. Samenwerken in plaats van de eenzijdige verkoper/klantrelatie waarvan meestal sprake is, met als einddoel dat alle partijen er beter en sterker van worden. Iedereen wil het, maar tot concrete stappen kwam het zelden of nooit. Uit eigenbelang, haantjesgedrag of angst om te veel openheid van zaken te geven. Maar dit seizoen lijkt het tij te keren. "Ja, eindelijk," zegt Modefabriek COO Joke van der Wijngaart, "het gebeurt uit noodzaak, maar het gebeurt wel. Het bruist en het geeft nieuwe energie aan de branche."

Zo Op 35e Modefabriek komt 'samenwerking' dichtbijwerken modevakbeurs Modefabriek en de Amsterdam Fashion Week, die in 2004 de eerste editie beleefde, dit seizoen voor het eerst echt samen. "De eerste stap was om de data van de twee evenementen op elkaar af te stemmen, er is een shuttlebus tussen beide locaties en geregistreerde bezoekers van de beurs kunnen tegen gereduceerd tarief kaartjes kopen voor de shows." Even afwachten hoeveel mensen dat daadwerkelijk gaan doen, zeker omdat de catwalkprogrammering van AFW weer vrij laat klaar was, maar de mogelijkheid is er. En daar blijft het niet bij, volgend seizoen wordt de samenwerking uitgebreid. "We zijn nog in gesprek," zegt Van der Wijngaart, "maar ik denk bijvoorbeeld aan combinaties waarbij een merk showt tijdens AFW en ook een stand neemt op de Modefabriek."

Meer "cocreatie" tijdens vakbeurs Modefabriek

Van der Wijngaart gaat verder: "Ook tussen labels onderling zie ik mooie dingen opbloeien. Gisteravond bijvoorbeeld tijdens het diner met de exposanten van Mint." Het duurzame segment heeft na vijf edities nu een vaste plek op de beurs verworven. "Ondernemers in dat segment staan ervoor open, ik vond het mooi om te horen hoe totaal verschillende merken in gesprek gingen en al snel manieren vonden om elkaar te versterken." Mint is überhaupt een zeer actief segment; op 14 en 15 juli zijn hier maar liefst negen bijeenkomsten en activiteiten gepland om bezoekers te trekken en duurzame mode te promoten.

Maar ook elders op de beurs wordt van alles georganiseerd. Van der Wijngaart: "Er zijn wel zeshonderd verschillende feestjes." (Waarmee zij refereert aan de ongeveer zeshonderd merken die hier hun collecties tonen.) Zo is er muziek bij Van Gils en bij Voi Jeans, er zijn lezingen bij Nudie Jeans en bij Natural Denim Selection en perspresentaties bij Oilily, ByDanie en English Utopia. Tassenmerk Fab. organiseert een cocktail om de nieuwe Fab. kalender te vieren en Monkey Jeans deelt bananen uit. Teveel leuke initiatieven zijn echter nog alleen bij de standhouders zelf bekend. "Steeds meer exposanten delen hun plannen echter wel met ons zodat we dit vooraf kunnen melden aan bezoekers en hen beter informeren," zegt de Modefabriek COO.

Vakbeurs en leveranciers zijn op de goede weg, nu ook de winkeliers nog. "Het is moeilijk om retailers in beweging te krijgen," zegt Frans Torcqué - CEO van Fourtosix, het bedrijf dat onder meer Nudie Jeans en Won Hundred distribueert en Cold Method heeft opgezet. "En ik mag het zeggen, want ik ben zelf al dertien jaar retailer," vult hij aan. Torcqué heeft twee winkels in de Utrechtsestraat in Amsterdam: multibrand Centre Neuf en sinds december de eerste Marc Jacobs franchise in Nederland. Maar op de Modefabriek staat hij als baas van Fourtosix en vertelt over zijn samenwerking met de beursorganisatie om meer mensen naar de beurs en naar zijn stand te trekken. "Maandag komt Andreas Ahrman, de eigenaar van Nudie Jeans, op de beurs vertellen over duurzaamheid en transparantie, de kernwaardes van het merk." Samen met de Modefabriek hebben we ongeveer vijftig à zestig retailers en journalisten uitgenodigd, er hebben zich 35 aangemeld, als er morgen 25 komen ben ik blij," zegt Torcqué.

Het World Fashion Centre, het inkoopcentrum aan het Koningin Wilhelminaplein in Amsterdam, poogt eveneens retailers in beweging te brengen en lanceert tijdens Modefabriek het nieuwe platform World Fashion Today ontwikkeld door stylingbureau By Danie en bureau Nachtwerk. Doel is het imago van het inkoopcentrum op te peppen. In augustus en in november staan evenementen gepland om dat te bewerkstelligen. "Het World Fashion Centre moet weer echt een plek worden waar retailers met plezier naar toe gaan om inkopen te doen en nieuwe merken te ontdekken," zegt Sofie Dingenouts van By Danie.

De zondag begint goed voor de Modefabriek. Een uur nadat de deuren van de beurs geopend zijn, is het in de centrale hal waar de segmenten Refined en Appearance zitten, al echt druk. Voor de jeanssegmenten Industry en Blueprint is eveneens veel belangstelling en ook bij Department, dat dit seizoen wel een stuk kleiner is dan voorgaande edities, lopen veel mensen. Logisch vindt Van der Wijngaart; wie zijn vak serieus neemt, is nu in de RAI in Amsterdam.

Modefabriek is maandag 15 juli nog de hele dag geopend.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN