• Home
  • V1
  • Leads
  • Recordomzet en -winst voor VF Corporation

Recordomzet en -winst voor VF Corporation

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Crisis? Het Amerikaanse modeconcern VF Corporation heeft nergens last van. Integendeel: 2011 was het beste jaar in de geschiedenis van het bedrijf achter modeformules als Vans, The North Face, Lee, Wrangler, Kipling

en het in september verworven Timberland. In het derde kwartaal rapporteerde VF Corp. al een recordomzet, maar in het vierde kwartaal bereikte het bedrijf wederom een omzetpiek van 2,9 miljard dollar (2,2 miljard euro), een stijging van 37 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

D

e sterke groeicijfers dankt VF Corp. met name aan de overname van het Amerikaanse schoenen- en outdoormerk Timberland in september voor een bedrag van 2 miljard dollar (1,5 miljard euro). Timberland heeft de afgelopen jaren veel succes met de Earthkeepers: de bekende beige bergschoenen maar dan gemaakt van plastic flesjes, biologisch katoen en zolen van gerecycled rubber. Het merk bracht in het vierde kwartaal 549 miljoen dollar (421 miljoen euro) aan omzet in het laatje. Zonder Timberland groeide de omzet in het vierde kwartaal met 11 procent. De nettowinst steeg in die periode met 34 procent naar 262 miljoen dollar (201 miljoen euro).

Ook de jaarcijfers noemt CEO Eric Wiseman ‘uitmuntend’. De omzet nam over boekjaar 2011 toe met 23 procent naar 9,6 miljard dollar (7,4 miljard euro). Zonder Timberland groeide de omzet 14 procent. De nettowinst nam afgelopen jaar aanzienlijk toe met 28 procent naar 913 miljoen dollar (699 miljoen euro). Op de beurs is ook goed gereageerd op de acquisitie van Timberland. De overname van het outdoormerk leverde aandeelhouders 0,60 dollar (0,46 euro) extra winst per aandeel op. In totaal stegen de aandelen van VF Corp. het afgelopen jaar met 27 procent naar 8,20 dollar (6,28 euro).

Buiten thuisland Amerika groeide de omzet het afgelopen jaar 37 procent. Inmiddels zijn de internationale activiteiten van VF Corparation goed voor 34 procent van de totale omzet van het modeconcern, in vergelijking met 30 procent in 2010. Met name Timberland doet het goed in het buitenland. Meer dan de helft van de omzet van het merk is afkomstig buiten Amerika. Het merk droeg maar liefst 17 procentpunt bij aan de internationale groei van VF Corp. in 2011.

Volgens CEO Wiseman heeft VF Corp. zoveel succes dankzij de samenstelling van zijn merkenpakket. ”De kracht van het VF merkenportfolio – divers, internationaal en groeiend – is nog nooit zo duidelijk geweest. In 2011 hebben we een recordomzet, recordwinst en record cash flow bereikt, en we hebben de overname van Timberland afgerond. De succesvolle uitvoering van onze belangrijkste internationale en direct-to-consumer groeifactoren heeft ons een gezonde, autonome groei, sterke winstgevendheid en een consistent rendement voor onze aandeelhouders opgeleverd en we kijken er naar uit om dit resultaat uit te bouwen in 2012 en daarna.”

In 2012 verwacht VF Corp. dat de omzet wel minder hard zal groeien dan over 2011. Het modeconcern denkt dit jaar een omzetstijging van 15 procent te kunnen realiseren. Zonder Timberland verwacht het bedrijf dit jaar een omzetgroei van 6 procent door te maken.

Om de groei te realiseren focust VF Corp. op zijn Outdoor & Action Sports segment. Die branche presteerde mede dankzij Timberland al het best in 2011, dit jaar moeten de outdoormerken meer dan 50 procent van de totale omzet omvatten. Ook zet het modeconcern haar geld in op modelabels als 7 For All Mankind, John Varvatos, Splendid en Ella Moss; de tweede grootste inkomstenbron voor VF Corp. Door meer nieuwe winkels te openen en haar e-commerce taken uit te breiden wil het modeconcern de groeiverwachting in 2012 waar kunnen maken.

Beeld: Timberland

Timberland
VF CORP
VF Corporation