Schoenenboer Van den Assem proeft aan kleding
bezig met laden...
Een schoenenboer,
Andersom werkt het verbond ook: in Van den Assems winkel ShoeClub test de ondernemer met kleding van de samenwerkende retailers. Van Dijk Waalwijk, Van Zuilen Gorinchem, Voorwinden en kledingmerk Ibiza People tonen de laatste kledingtrends in de winkel, passend bij het schoenenassortiment. iPad erbij en bestellen maar. Hij is er niet ontevreden over. Om de twee tot drie weken ververst Van den Assem het modeaanbod, door een nieuwe collectie op te halen bij de kledingbedrijven. Het gaat om beleving, vindt de ondernemer.
Van den Assem ziet dat de combinatie van kleding en schoenen steeds belangrijker wordt, om aantrekkelijk te zijn voor consumenten. Onlangs organiseerden de Rotterdamse schoenenretailer en de samenwerkende kledingwinkels – uit Oud-Beijerland, Tiel, Waalwijk, Uden, Gorinchem en ’s-Gravendeel – een modeshow voor driehonderd genodigden. “Voor een schoenenboer is een modeshow organiseren best lastig. En je moet ook bij je leest blijven.”
Dankzij de outlet store van Ugg in 2010 – meer dan 120.000 consumenten kwamen af op de tijdelijke winkel – kreeg het bedrijf ook buiten de regio Rotterdam bekendheid. En die faam kwam van pas bij de lancering van de online winkel. Van alle winkels maakt de webshop de meeste omzet. “Dat had ik nooit verwacht. En concurrentie van grote online spelers, tja, offline heb je ook concurrentie. Alleen van buitenlandse bedrijven krijgen we nu last.”
Hij oriënteert zich ook wel op de uitbreiding van stenen winkels hoor, buiten de vertrouwde Rotterdamse omgeving, zegt Berry van den Assem, want hij gelooft in de combinatie van offline- en onlineaanwezigheid. Vooral met het winkelconcept ShoeClub, het jongere zusje van de Van den Assem-winkels, zou hij graag willen uitbreiden. Onlangs werd de winkel getransformeerd tot een club in Oosterse sferen, waar consumenten luisteren naar een dj, of aan de bar een cocktail bestellen. Een flinke expansie van het concept zit er voorlopig echter niet in. Het blijft crisis, zelfs al gaat de economische malaise ogenschijnlijk aan het Zuid-Hollandse familiebedrijf voorbij.
“Zonder service en kwaliteit ben je ten dode opgeschreven,” zegt de ondernemer over het economische klimaat. Zijn tip: investeren in een loyaliteitsprogramma. “We willen nog beter weten wat onze klanten beweegt, wat hun interesses zijn. Laat de consument maar vertellen hoe de winkels er uit moeten zien.” En wat willen ze? Hij lacht. “Ja, het is nog te kort dag om te vertellen.”