Selfridges boekt winstrecord van 150 miljoen
bezig met laden...
E-commerce zorgt voor grote winst
De groei van e-commerce is een grote boost geweest voor de jaarresultaten, vooral de internationale tak van de webwinkel deed het goed. Annie Pitcher, managing director van Selfridges UK laat weten dat er een aanzienlijke groei in online activiteiten en internationale bestedingen zijn geweest. “In 2013 en 2014 hebben we ons gefocust op het creëren van een speciale winkelervaring voor onze klanten, zowel in winkels als online.” Na de internationale lancering van de website in augustus 2013 worden er nu producten geleverd in meer dan 60 landen, waaronder in China. Tevens werd In 2013 de click & collect service uitgerold in het Verenigd Koninkrijk, en werd er een personal shopping service voor mannen gelanceerd.
Investeringen voor Oxfort Street en e-commerce
De investeringen die aangekondigd zijn zullen 300 miljoen pond (383 miljoen euro) bedragen, en worden besteed aan de verbouwing van de flagshipstore aan Oxfort Street in Londen en aan de nieuwe website. Selfridges heeft opdracht gegeven aan David Chipperfield Architexts om een herontwerp te maken voor de 540.000 vierkante meter tellende winkel aan Oxfort Street. De herinrichting is in juni gestart en zal in 2019 voltooid worden. Naar verwachting wordt de luxe accessoires afdeling in oppervlakte verdubbeld en zal het ’s werelds grootste accessoiresafdeling voor mannen en vrouwen worden. Daarnaast komt er een nieuwe ingang aan Duke Street, waar nu kantoren gevestigd zijn. Volgens Selfridges is het verbouwingsproject van ‘het hoogste investeringsniveau ooit voor een enkel warenhuis waar ook ter wereld’. Er komen nu 20 miljoen bezoekers per jaar in de winkel aan Oxfort Street en door de renovatie hoopt het Britse waren huis 10 procent meer bezoekers te trekken.
De investering van 40 miljoen pond (51 miljoen euro) in e-commerce is het grootste bedrag dat Selfridges ooit heeft geïnvesteerd sinds de lancering van de website. Met een future-proof website hoopt het warenhuis de wereldwijde markt nog beter te bedienen, via verschillende kanalen. Ook wordt er een nieuwe app gelanceerd in 2015 en zal de click & collect service worden uitgebreid. De website van Selfridges trekt gemiddeld 100 miljoen bezoekers per week. Een kwart van de online klanten is van buiten Groot-Brittannië; voornamelijk uit Hongkong, China, de Verenigde Staten, Australië, Singapore en Frankrijk.Sinds de lancering in 2010 is de online verkoop ieder jaar verdubbeld. Meer dan 80 procent van de merken en producten die in de winkel te koop zijn kunnen nu ook online aangeschaft worden. Bij de plannen voor de hernieuwe website zal het luxe-warenhuis ook in spelen op lokale markten; zo worden er landingspagina’s in het Arabisch, Russisch en Mandarijn gelanceerd.
Het Nederlandse warenhuis De Bijenkorf en Selfridges vallen sinds 2010 samen onder dezelfde eigenaar, namelijk de Selfridges Group, die onder leiding staat van de Canadese multimiljonair Galen Weston.