Selfridges investeert 40 miljoen in digitaal plan van de toekomst
bezig met laden...
Het bedrag van 40 miljoen zal worden besteed aan een nieuwe website, een nieuwe app in 2015 en een uitbreiding van de click & collect service. Hoewel de volledige plannen nog ontwikkeld moeten worden, is de nieuwe website inmiddels gelanceerd.
Website van Selfridges krijgt een strakker design
Het is de eerste keer dat het luxe warenhuis een update van selfridges.com realiseert, sinds de lancering van de website in 2010. Het nieuwe design heeft een responsive design, waardoor het zich gemakkelijk aanpast aan het gebruikte digitale apparaat, of dat nu een smartphone of tablet is. Zeker 60 procent van de klanten bezoekt de site via een mobiel apparaat. Er is gekozen voor een strakker design met nieuwe functies, zoals een quick view en een wensenlijst. Er is ook meer plaats voor redactionele content op de homepage, waaronder user generated content via social media. Voormalig hoofdredacteur van mywardrobe.com Nicola Copping is aangesteld als hoofdredacteur om de juiste tone-of-voice te vinden.
Naast het nieuwe design zijn er 100 nieuwe merken aan de webshop toegevoegd, waaronder Victoria Beckham, Burberry en Bruno Cucinelli. Vooralsnog wil Huggins niets kwijt over andere merken die zich met het oog op de feestdagen zouden willen toevoegen. Verder staat er ook een uitbreiding van de click& collect-functie in de planning. Momenteel test Selfridges de functie in de zogeheten ‘Wonder Room’ op de site, waarbij klanten online een bestelling kunnen plaatsen en deze in de winkel kunnen afhalen. Als de test met luxemerk Cartier een succes is, zullen er in het komende jaar 30 nieuwe merken worden toegevoegd aan deze extra service.
De website van Selfridges heeft gemiddeld een miljoen bezoekers per week. Sinds de lancering in 2010 is de online verkoop is de afgelopen jaren jaarlijks verdubbeld. Meer dan 80 procent van de merken en producten uit de winkels zijn nu ook online te koop. De site levert producten aan 60 landen en er zullen in de toekomst ook landingspagina’s in het Arabisch, Russisch en Mandarijn komen. Een kwart van de online klanten is van buiten Groot-Brittannië; voornamelijk uit Hongkong, China, de Verenigde Staten, Australië, Singapore en Frankrijk. Met de nieuwe website wil Selfridges een wereldwijde markt bedienen.
Selfridges maakte eerder dit jaar bekend 300 miljoen pond (370 miljoen euro) te investeren in de flagshipstore aan Oxford Street in Londen, wat het hoogste bedrag wereldwijd was dat ooit in een renovatie van een warenhuis was gestoken. Door de renovatie wil het Britse warenhuis 10 procent meer bezoekers trekken. Nu komen er zo’n 20 miljoen bezoekers per jaar.