Het is natuurlijk niet zo gek dat outlet-shoppen onder consumenten hoogtij viert in economisch mindere tijden. Opvallend is dat steeds meer modebedrijven daar aan meedoen. Zo lanceert het Amerikaanse warenhuis Bloomingdales dit jaareen outlet concept en opent vóór deze zomer alvast vier filialen (in Florida, New Jersey en Virginia). Dat heeft moederbedrijf Macy's Inc. bekendgemaakt. In 2011 komen er meer Bloomingdale's outlets bij. Het bedrijf springt in op de groeiende populariteit van
'value shopping' en Bloomingdale's is niet de enige. Ook het pretentieuze Nordstrom, dat bekendstaat om het peperdure aanbod, opent dit voorjaar een nieuwe winkel - 'Rack' - waar het afgeprijsde kleding en accessoires gaat verkopen. Er staan nu twee filialen in New York voor gepland.
Reden voor de dure warenhuizen om outlets te openen is tweeledig. Een deel van hun rijke klanten is als gevolg van de mondiale recessie minder rijk geworden en veel mensen zijn - al dan niet gedwongen - een stuk voorzichtiger met hun uitgaven. Het gevolg is dat de warenhuizen minder verkopen en dus met grotere voorraden blijven zitten die men ook in de '
sales' niet helemaal kwijt raakt. Aanbod voor de nieuwe outletfilialen is er dus volop. Daarnaast beschouwen Macy's en Nordstrom dit als een uitgelezen mogelijkheid om hun marktaandeel te vergroten en consumenten te bedienden die de reguliere filialen normaal gesproken niet bezoeken. "Met de Bloomingdale's Outlet winkels kunnen wij onze aanwezigheid in nieuwe en bestaande markten uitbreiden alsmede afgeprijsde artikelen vlot uit de reguliere winkels verwijderen," aldus CEO Michael Gould.
Ook in eigen land wordt meer in outlets geshopt. Dat meldt althans Batavia Stad. Het centrum - dat gevestigd is in Lelystad - liet onlangs middels een persbericht weten dat de bezoekersaantallen van het winkelcentrum in recessiejaar 2009 met 13 procent gestegen zijn. De omzet nam eveneens fors toe: met 27 procent. De directie van Batavia Stad noemt het opvallend dat mensen het centrum steeds vaker bezoeken. "Een relatief grote groep gaat drie tot zes keer per jaar. Daarbij valt op dat de gemiddelde bezoekduur blijft stijgen en dat mensen bovendien meer aankopen doen."