SuperGroup: Aandeelhouders niet blij met oprichter

Julian Dunkerton, mede-oprichter van modebedrijf Superdry, heeft 'nee' te horen gekregen van een aantal aandeelhouders. Tijdens de algemene ledenvergadering van moederbedrijf SuperGroup werd Dunkerton door 18 procent van de

aandeelhouders weggestemd als CEO. Ook het beloningsplan voor chief operating officer Suzanne Given kreeg tegenstemmen.

HoewelSuperGroup: Aandeelhouders niet blij met oprichter Dunkerton is herverkozen als CEO, door een goedkeuring van de meerderheid van de aandeelhouders, leverde de stemming toch onrust op. Want bijna één op de vijf aandeelhouders van de SuperGroup is niet blij met Dunkerton. 18 procent van de stemmers was tegen zijn herverkiezing als CEO. Dunkerton bezit zelf 32,52 procent van de aandelen, volgens het meest recente jaarverslag.

Ook Suzanne Given - sinds april chief operating officer bij Superdry en voorheen werkzaam bij John Lewis - werd niet enthousiast ontvangen. Dat kwam voornamelijk door het geld dat Given zou kosten: een salaris van 350.000 pond, een bonus van 350.000 pond en een aandelenpakket ter waarde van 900.000 pond. 17 procent van de aandeelhouders fronste voor de gegarandeerde bonussen voor executives.

Gevolg van alle heisa binnen de SuperGroup, is dat de Association of British Insurers beleggers voor de tweede maal waarschuwt voor het beloningsbeleid van het bedrijf. Een maand geleden kreeg het bedrijf ook al een waarschuwing van de beleggersorganisatie, om vooral geen aandelen te kopen in de SuperGroup.

Analisten noemden het bedrijf ‘te onveilig om in te investeren’ vanwege het aftreden van Theo Karpathios, die zijn functie als CEO deelde met Dunkerton. Geruchten gingen dat de twee topmannen onenigheid hadden gekregen over het beleid van het concern.

Andere malaise: in het voorjaar van 2011 kampte het bedrijf met voorraadproblemen en in het najaar liepen winkels een voorraadtekort op door een mislukte implementatie van een nieuw voorraadsysteem. Suzanne Given werd aangesteld om deze problemen in de toekomst te voorkomen.

Ook het management maakte fouten in het verleden. Door verkeerde berekeningen, problemen in groothandel en concurrenten die op eBay en in outletwinkels de kenmerkende T-shirts en truien van het merk aanboden, moest het bedrijf meermaals zijn winstverwachting naar beneden bijstellen.

Over het eerste kwartaal van het huidige boekjaar – waarvan de cijfers 11 september bekend werden – boekte het bedrijf wel een omzetstijging: met 10 procent naar 59,7 miljoen pond. Het bedrijf had meer groei verwacht en gaf aan dat het slechte zomerweer in het Verenigd Koninkrijk en de hoge concurrentie in de high street zijn tol eisten. Dunkerton zei toen: “Hoewel het nog vroeg in het jaar is, lopen we op koers.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN