• Home
  • V1
  • Leads
  • Supertrash in zee met Campina: eenmalig jongenskleding

Supertrash in zee met Campina: eenmalig jongenskleding

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Buitenspelen is iets dat Supertrash zelden promoot. Het merk wil natuurlijk geen vieze kleding. Maar oprichtster Olcay Gulsen wil wel dat kinderen gezond leven. "Tegenwoordig nemen kinderen redbull en cola mee naar school. Dat is niet oké. Kinderen zijn toch onze toekomst.” Een samenwerking

met zuivelproducent Campina zag ze daarom wel zitten.

Supertrash ontwerpt voor het eerst jongenskleding

Ze vond het best een uitdaging, bekend Olcay Gulsen, de vrouw achter damesmodemerk Supertrash, bij de presentatie van de 'Cool to school'-collectie. Zuivelproducent Campina benaderde Supertrash. "We dachten toen, hoe kunnen we deze merken aan elkaar koppelen en onze eigen identiteit behouden?"

Het werd een kinderkledingcollectie, voor meisjes èn voor jongens, die exclusief te verkrijgen is via het spaarprogramma van Campina. De jassen, sneakers, longsleeves en spijkerbroeken werden geïnspireerd op melkproducten. Zo is er een shirt met de tekst 'My Milky Way'. Tijdens het ontwerpproces werd gesproken met kinderen. Gulsen: "Die zijn zo bloed eerlijk. 'Dit is lelijk', zeggen ze. Kinderen nemen geen blad voor de mond, daar houd ik wel van." Frenkel Denie, marketingdirecteur van Campina, vult aan: "We toonden de collecties ook aan moeders. Die waren zo enthousiast dat ze vroegen of er geen grotere maten waren. Dus we hopen dat ze stiekem meesparen voor zichzelf."

Supertrash lanceerde in 2011 een lijn voor meisjes, op vakbeurs de Kleine Fabriek in Amsterdam. Voor Campina maakte het merk voor het eerst een jongenscollectie. "Ik heb de hulp in geschakeld van een mannelijke designer, want jongens- en mannenkleding is een heel ander vak dan damesmode. Onze creatief directeur is toevallig getrouwd met een ontwerper die jongenskleding maakt. Samen hebben we er een paar maanden over gedaan om de collectie te maken," vertelt Gulsen. "Ik vind het superleuk, maar ik denk niet dat we het nog een keer gaan doen. We zijn sterk omdat we alleen maar damesmode hebben."

Samenwerking Campina goed voor naamsbekendheid kinderlijn Supertrash

Behalve dat Gulsen een gezonde levensstijl voor kinderen wil promoten, wil ze ook merkkleding bereikbaarder maken voor kinderen. Zelf heeft ze een moeilijke jeugd gehad, waardoor ze weet hoe het is om een kledingstuk of paar schoenen heel graag te willen, maar ze niet kunt betalen. Ook naamsbekendheid speelt een rol. "Heel veel mensen kennen Supertrash alleen maar als merk voor vrouwen. Op deze manier kunnen we in één klap alle Nederlandse huishoudens bereiken. Onze kinderkledinglijn is te klein qua omzet om te adverteren."

De kinderkledinglijn van Supertrash is volgens Gulsen nog klein. "Niet in percentages uit te drukken. We hebben 80 klanten in Nederland

en internationale klanten als Harvey Nichols, de mooie warenhuizen. De kindermarkt is een kleine markt. En vooral in ons prijssegment is het een nicheproduct. Of je moet heel erg gaan tornen aan je imago of je prijsstructuur." In 2012 opende Supertrash een winkel voor de meisjescollectie, in de Huidenstraat in Amsterdam. Gulsen: "Dat is een Supertrashwinkel geworden. We merken dat je in de kindermodebranche echt pieken hebt, twee keer per jaar. Voor vakanties en als kinderen weer naar school gaan. En een winkel op de Huidenstraat is niet makkelijk bereisbaar voor mensen met kinderen. Bovendien deed de collectie het heel goed in de Bijenkorf, dus we hebben besloten de kindermodewinkel te verbouwen. In de Bijenkorf hebben we nu een shop-in-shop."

En houdt Olcay Gulsen zelf ook van melk? “Ik drink echt zeven koppen koffie verkeerd op een dag, dat bestaat voor 80 procent uit melk. Ik krijg m'n dagelijkse portie dus wel binnen.”

Foto's: Cool to School collectie, Supertrash & Campina

campina
Olcay Gulsen
SuperTrash