• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: Levi’s WaterLess collectie

SWOT: Levi’s WaterLess collectie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging;

FashionUnited analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand de Levi’s WaterLess collectie.

W
at? Levi’s ontwikkelde een nieuwe finishing methode: WaterLess, waarmee 17 procent van de herfst/wintercollectie 2011 werd behandeld. Door de methode daalde de waterconsumptie van Levi’s met 20 miljoen liter, vergelijkbaar met 3.6 miljoen toiletspoelingen of drinkwater voor 10.000 mensen gedurende twee jaar. Eerder onderging een spijkerbroek 3-10 wascycli, waardoor 45 liter water per unit werd verbruikt. Met de WaterLess methode loopt het gebruik met minimaal 1.5 liter terug. De waterbesparing per spijkerbroek verschilt van 20 tot 88 procent.

SWOT (I) analyse
Strength (sterkte): De besparing van 20 miljoen aan water over één collectie is een enorme ontwikkeling. De daling van 45 liter tot 1.5 liter per unit duidt het verschil aan. Levi’s heeft patent op de WaterLess methode en dit geeft een zekere exclusiviteit weer. Levi’s behandelde de meest populaire jeansmodellen met de WaterLess methode. Juist door de modellen 501, 511 en de Curved ID spijkerbroeken te behandelen, wordt de WaterLess jeans gericht onder de aandacht gebracht.

Weaknesses (zwakte): De enorme daling van 20 miljoen aan waterconsumptie voor een seizoen, geeft tegelijk weer hoeveel water er is verbruikt in de afgelopen tientallen jaren en hoeveel mensenlevens er gered hadden kunnen worden. Door Levi’s patent mogen andere merken de nieuwe finishing methode niet gebruiken. Tegelijk blijven deze merken wel een teveel aan water verbruiken. Labels moeten zelf onderzoek gaan doen en de vraag is of zij hier budget voor hebben.

Opportunities (kansen): Doordat Levi’s een van prominentste jeansmerken op de wereld is, is het label mogelijk een voorbeeld voor andere (denim)merken. Levi’s kan de WaterLess methode verkopen aan andere jeansfabrikanten. Door te delen is een oplossing voor waterbesparing op grote schaal mogelijk. Door gericht te zijn op oplossingen voor overige milieuproblemen, zoals pesticidengebruik en waterverbruik bij biologisch en niet biologisch katoen zou Levi’s ‘sustainable’ marktleider kunnen worden.

Threats (bedreigingen): Door zodanig gericht te zijn op het eigen merk en niet de omgeving, vult de consument de portemonnee van Levi’s, maar daarmee is de jeans nog niet van biologische katoen en is de verf indigo nog steeds schadelijk voor het milieu. De nieuwe finishing is slechts doorgevoerd in 17 procent van de collectie. Gezien het feit dat niet de hele collectie deze afwerking heeft, bestaat een kans dat de WaterLess collectie tenietgaat onder de overige 83 procent van de herfst/winter collectie.

Issues (kwesties): Door de schade, die de afgelopen tientallen jaren met pesticidengebruik, waterverbruik en de indigo wassingen is aangericht, zou Levi’s in het grote belang van het milieu de concurrent niet als concurrent hoeven te zien. Door kennis te delen met elkaar kunnen nieuwe methodes ontwikkeld worden ter verbetering van de milieuproblematiek. Door toenemende waterschaarste, loopt de druk misschien zo hoog op dat Levi’s om de WaterLess methode volledig door zal voeren in komende collecties.

Yildiz Celie



Levi's
Levi Strauss
SWOT
WaterLess