Ugg loopt miljoenenomzet mis door namaakversies
bezig met laden...
Uit onderzoek blijkt dat in die maanden meer dan 35.000 advertenties voor nep-Uggs zijn geplaatst, met name via Marktplaats. “Deze hebben naar schatting tot meer dan 17.000 transacties geleid,” aldus een woordvoerder van het merk. Omdat de namaakhandel uit de hand loopt, heeft het bedrijf advertenties geplaatst om consumenten te waarschuwen. “Dit jaar worden alle records in de illegale handel verpulverd,” aldus Rob van der Vis, directeur van Deckers Benelux, de eigenaar van Ugg Australia. “Vaak worden wij geconfronteerd met garantieclaims op wat uiteindelijk nepproducten blijken te zijn. Mensen komen dan van een koude kermis thuis.” VVD-kamerlid Aafke Schaart heeft begin deze week vragen over de zwarte handel in namaak-Uggs gesteld aan de Henk Bleker, Staatssecretaris van Economische Zaken.
Ug
De namaak Ugg-fabrikanten zorgen niet alleen voor een miljoenschade bij Ugg Australia, ook bezorgen de neppers het merk een slechte naam. Dierenrechtenorganisatie The Humane Society International toonde afgelopen maand met een documentaire aan dat de zogenaamde schapenwol die verschillende fabrikanten van nep-Uggs gebruiken in werkelijkheid de pels van levend gevilde wasbeerhonden uit China is. Op twee jaar oude beelden is te zien hoe de dieren op gruwelijke wijze levend gevild worden, waarna de pels Australië wordt ingevoerd. Volgens de dierenrechtenorganisatie wordt de pels verkocht als schapenwol en door meerde fabrikanten gebruikt voor de namaaklaarzen.
Lena McDonald, directeur van Ugg Australia, liet toen weten teleurgesteld te zijn dat de fabrikanten die wasbeerhondenpels gebruiken de hele industrie in een slecht daglicht stellen. De originele Uggs zijn gemaakt van schapenleer en schapenbont. “Wij gebruiken enkel Australische schapenwol om de kwaliteit van onze laarzen te garanderen. Helaas stellen we vast dat er ongeveer dertig tot veertig andere fabrikanten zijn die de naam ‘Ugg’ ook onterecht gebruiken en met pelsen werken. Velen van hen zijn niet eens Australisch en toch verkopen ze hun laarzen als ‘van Australische schapenwol gemaakte Uggs’.”
Niet alleen de kopieën hebben Ugg Australia een hoop schade toegebracht, ook om de naam ‘Ugg’ is het merk jarenlang verwikkeld geweest in een strijd met schoenenmerk Emu Australia. Ugg Australia spande meerdere rechtzaken aan om van ‘Ugg’ een merknaam te maken in plaats van een algemene uitdrukking voor schapenvachtlaarsen uit Australie en Nieuw Zeeland. Eind augustus troffen moederbedrijf Deckers Outdoor Corporation en Emu Australia na zeven jaar een schikking in de Ugg-oorlog. Onder welke voorwaarden de bedrijven een schikking hebben getroffen, is niet bekend gemaakt. De merken hebben afgesproken elk hun eigen kosten omtrent de rechtszaken te betalen.
Ugg Australia heeft 20 concept stores in Noord Amerika, Europa en Azië en verkooppunten bij retailers in 46 landen. Emu Australia heeft meer dan 10.000 verkooppunten in 67 landen, waarvaan 120 in Nederland.
Foto's: Ugg Australia FW11