Utrecht viert mode in hotelkamers
bezig met laden...
Een speciale Raad van Advies - met onder andere Ninke Bloemberg, curator van het Centraal Museum, Wim Ewals, hoofddocent Fashion Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) en de eigenaren van modewinkel Puha – heeft inmiddels een wishlist opgesteld met ontwerpers die ze graag een podium zouden bieden op 21 april. “We denken vooral aan Utrechtse ontwerpers, maar ook jonge designers uit andere steden sluiten we niet uit,” vertelt initiatiefneemster Loos, die echt nog niet wil verklappen wie er dan op dat wensenlijstje staan. “Daar is het nog te vroeg voor.”
Ook Tamara Karsdorp, die samen met Said Belhaj de winkel Puha runt, peinst in de adviescommissie over de mogelijke deelnemers. “We wilden vooral meewerken aan In-Fashion, omdat het echt als een Utrechts evenement wordt neergezet,” legt Karsdorp uit. Behalve Puha – een winkel met kleding en accessoires voor dames en heren, van vijftig jonge ontwerpers als Monique Poolmans, Wendy Troost, StudioRuig en Roparosa – conceptstore het Desigenercafé en de modeopleiding aan de HKU, is er volgens Karsdorp weinig aandacht voor jonge modeontwerpers in Utrecht. “Ik heb wel het idee dat men in Utrecht steeds bewuster wordt van mode. Maar toch trekken veel jonge ontwerpers die afstuderen aan de HKU weg uit de stad. Ik vind juist dat als je wilt dat de stad leuk is, je daar zelf iets aan moet doen. Je moet niet weggaan, juist blijven.” Bij Puha is Karsdorp daarom bezig om een uitgebreide shoppingroute uit te stippelen, langs mode-, design- en vintagewinkeltjes in de stad. “Daar moet binnenkort ook een app voor komen, voor op smartphones.”
Veel jonge ontwerpers trekken weg uit de stad |
Loos hoopt dat zo’n driehonderd tot driehonderdvijftig geïnteresseerden de modedag zullen bezoeken. De eerste editie moet een pilot worden, daarna moet het uitgroeien tot een terugkerend evenement. “We wilden kleinschalig starten, op een intieme locatie, maar het programma is nu toch ontploft,” lacht Loos. “We willen de afstand tussen mode-ontwerper en de consument op een creatieve manier verkleinen. Consumenten moeten bijvoorbeeld een jurk ook kunnen aanraken, of het verhaal van de ontwerper of het kledingstuk leren kennen.”
Aan de financiering wordt nog gewerkt. Naast sponsoren Gier-Stam & Advocaten, Taskforce Innovatie Utrecht en kfHein Fonds, sprokkelt de organisatie geld bijeen via Crowdfunding. Investeren is nog mogelijk.