• Home
  • V1
  • Leads
  • V&D diep in het rood door herstructurering

V&D diep in het rood door herstructurering

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Ondanks een fors verlies van 42 miljoen euro, ziet CEO Jacob de Jonge een winstgevende toekomst voor warenhuisketen V&D. Afgelopen week werd een nieuwe strategie gepresenteerd om na jaren weer uit de rode cijfers te komen. Volgens De Jonge steunt moederbedrijf Sun Capital de koerswijziging met een

kapitaalstorting.

V&D rapporteerde over het afgelopen boekjaar, dat loopt van 31 januari 2013 tot 1 februari 2014, een netto verlies van 42 miljoen euro. Daarvan komt 26 miljoen euro door eenmalige lasten, door de strategische wijzigingen die werden doorgevoerd. Het genormaliseerde resultaat van V&D - incidentele baten en lasten niet meegerekend - kwam uit op 16 miljoen euro. Volgens het warenhuis is dat een verbetering van 1 miljoen euro ten opzichte van 2012.

De omzet van V&D daalde in het boekjaar 2013 licht: met 4 procent van 647 miljoen euro naar 619 miljoen euro. Volgens het warenhuis geen slecht resultaat: de gehele Nederlandse retailmarkt daalde in 2013 volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) immers met 7 procent, door de aanhoudende moeilijke economische omstandigheden.

Jacob de Jonge - de voormalig Bijenkorf CEO nam de toppositie bij V&D vorig jaar over van de Brit Mark McKeon - blijft ondanks de dalende omzet en het flinke verlies positief. "De ingezette strategie legt de basis voor een solide en winstgevende toekomst van de V&D Group," zegt hij in een persbericht. Vanaf 2015 moet het Nederlandse winkelbedrijf uit de rode cijfers zijn.

Lichte omzetdaling voor V&D

De topman voerde het afgelopen jaar al verschillende maatregelen door om het bedrijf er weer bovenop te helpen. Zo sneed hij in de kosten door de sluiting van het distributiecentrum in Aduard en het sluiten van verliesgevende locaties van restaurant La Place. Ook reorganiseerde hij het Service Centre in Amsterdam en vernieuwde hij de inkoop- en planningsstructuur.

V&D lanceerde ook een nieuw winkelconcept. De vestiging in Leiden kreeg het eerst een metamorfose. De traditionele warenhuis sfeer - met een beenmodeafdeling en daarnaast horloges - is verdwenen. Het bedrijf richt zich nu op shop-in-shops van modemerken. De uitbreiding van het merkenpakket gaat deels ten koste van de private labels van V&D. Zo wordt het casual dameslabel Soho New York afgeschaft. Het nieuwe winkelconcept moet consumenten inspireren. V&D introduceerde daarom in het pand een nagelstudio, blowdry bar, stomerij, schoenmaker en een bar om mobiele telefoons en tablets op te laden.

De Jonge: "In 2014 en de komende jaren ligt de focus op het versterken van het omnichannel aanbod, de vernieuwing en uitbreiding van merken, de beleving en het service-aanbod in onze warenhuizen. La Place zal in de toekomst blijven uitbreiden en een nieuwe generatie La Place uitrollen, zoals afgelopen week in Leiden is gebeurd. Ik kijk met vertrouwen naar de toekomst van V&D."

Foto's: Vernieuwde V&D Leiden

V&D