Viktor & Rolf opent ‘onzichtbare’ flagshipstore in Parijs
bezig met laden...
Zelfs
Limited edition tassen en parfums
Door het interieur van de winkel aan de Rue Saint-Honoré compleet te bedekken met grijs vilt wilden de ontwerpers alle aandacht uit laten gaan naar de collecties. “We wilden een winkel creëren die bijna niet aanwezig is,” vertelt Rolf Snoeren aan WWD. “Winkelen is leuk als het een persoonlijke ervaring en privé-aangelegenheid is.”De ontwerpers kozen voor de kleur grijs als referentie naar hun eerste collectie in 1993, die volledig bestond uit grijze ontwerpen. De 650 vierkante meter tellende winkel bestaat uit twee etages. De begane grond is ingericht voor accessoires, waaronder veertig limited edition tassen die alleen verkrijgbaar zijn in de Parijse flagshipstore. Achterin de winkel staat een display parfums, waarvan een aantal ook in bijzondere, gelimiteerde verpakkingen.
Op de benedenverdieping bevindt zich een schoenenafdeling, een (zonne)brillenhoek en de nieuwste mannen- en vrouwencollecties, waaronder Viktor & Rolf's kenmerkende kleine zwarte jurkjes, witte bloezen en trenchcoats. Op deze verdieping hangen ook bruidsjurken, de laatste uitbreiding van hun assortiment.
Ook winkels in New York, Tokio en opkomende markten
De winkel wordt beheerd door Staff International, een dochteronderneming van Renzo Rosso's Only the Brave en Viktor & Rolf’s Italiaanse producent en distributeur die het merk sinds 2008 in handen heeft. Het modebedrijf heeft plannen om minimaal nog vier winkels te gaan openen. Aan WWD onthullen de ontwerpers dat naast Parijs ook New York, Londen, Tokio, Los Angeles en 'opkomende markten' op de planning staan.
De flagshipstore in Parijs is niet Viktor & Rolf’s eerste winkel. Het modeduo opende in 2005 een winkel in Milaan in de gouden winkeldriehoek naast Gucci, Louis Vuitton en Salvatore Ferragamo. Ook voor deze winkel lieten de ontwerpers een vernieuwend winkelconcept ontwikkelen. Architect Siebe Tettero maakte een omgekeerde winkel. Van de muren en de visgraathouten vloer tot het plafond en de barokke ornamenten, alles hing ondersteboven. Nadat Only the Brave in 2008 een meerderheidsbelang in Viktor & Rolf nam, sloot de winkel.
Viktor & Rolf bestaat dit jaar twintig jaar. In totaal heeft het modehuis 150 verkooppunten wereldwijd. Naar schatting zet het merk jaarlijks 7 miljoen euro om.
Foto's: Viktor & Rolf