Virtuele paskamer de Bijenkorf vooral 'fun'
bezig met laden...
Het voelt toch wat onwennig: op een stip staan en door armbewegingen in de lucht door de collectie bladeren, om vervolgens met de virtuele kleren om je lichaam rond te draaien. Maar Van de Velde is overtuigd. "Ik denk echt dat het over een paar jaar de normaalste zaak van de wereld is," zegt ze.
Van Lexmond noemt het virtuele passen vooral 'fun'. Van de Velde beaamt dat het systeem nog niet geschikt is om echt te beoordelen of een kledingstuk de juiste maat heeft. "Je kunt items combineren. Of bijvoorbeeld kijken hoe een jurk of bomberjack staat, als je dat nooit draagt."
Het systeem is nog niet perfect. “Het staat in de kinderschoenen, maar we zijn erg benieuwd naar de reacties van klanten. Het is een try out, we willen bekijken hoe ver de techniek is en wat we er mee kunnen," zegt Van de Velde. Het virtuele pashokje is daarom tijdelijk. Vanaf deze week reist de kleedkamer langs vier filialen van de Bijenkorf.
De Bijenkorf komt met virtuele paskamer
Virtuele paskamers bestaan al langer, maar worden vooral gebruikt door online winkels. Zo bedacht internetbedrijf MimicMedia in 2009 al een applicatie waarmee consumenten in 3D kleding konden passen, om zo het aantal teruggestuurde kledingstukken dat online besteld wordt, te verminderen. Bedrijven als H&M, the Sting en Zalando experimenteerden eerder al met 3D-modellen.
Veilingsite eBay kocht in februari het bedrijf PhiSix, een softwarebedrijf dat, op basis van foto's, patronen en andere bronnen, 3D-modellen maakt van mensen en kleding. Consumenten kunnen op deze manier zien hoe een kledingstuk valt, eruitziet en beweegt in verschillende situaties, zonder het kledingstuk ook daadwerkelijk aan te trekken. Het team achter PhiSix denkt dat de nieuwe technologie het aantal retouren vermindert en het online winkelen aangenamer maakt.