Wat betekent overname Bol.com voor Wehkamp?
bezig met laden...
Met
Zowe
Nu Ahold Bol.com voor 350 miljoen euro heeft ingelijfd, is het volgens NRC Handelsblad in één klap de grootste online-retail organisatie van het land, en is Wehkamp verstoten van die plek. Bol.com laat weten zo snel mogelijk nieuwe productcategorieën te willen introduceren, als interieurartikelen en sportkleding. Dick Boer, CEO van Ahold, ging tijdens de persconferentie over de overname van Bol.com niet in op vragen over Wehkamp.
In Zwolle, op het kantoor van Wehkamp, lijkt men niet te zijn geschrokken van de overname. “Ahold gaat zwaarder inzetten op online, en Bol.com is daar de eerste stap in,” zegt Dirk van den Bogaart, corporate reputatiemanager en woordvoerder van Wehkamp. “Het assortiment van Wehkamp is veel breder dan dat van Bol.com. Bovendien richt Wehkamp zich hoofdzakelijk op mode en huis- en tuinartikelen, terwijl Bol.com gespecialiseerd is in media, boeken en elektronica. We wachten eerst wel even af welke productcategorieen daarbij zullen komen. Voorlopig zie ik hen als conculega’s.”
Wehkamp werd in december 2008 in een management buy-out overgenomen door directeur Paul Nijhof, financieel directeur Berend van de Maat en KPN-topman Ad Scheepbrouwer. De drie zijn verenigd in RFS Holland Holding. Met de overname door RFS kwam Wehkamp na 46 jaar weer in Nederlandse handen. Een overnamesom is niet bekendgemaakt, maar werd door persbureau Reuters geschat op ‘vijfhonderd miljoen’.
RFS Holland Holding realiseerde in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar dat loopt van 1 april 2011 tot 31 maart 2012, een omzet van 267 miljoen euro. Dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Het operationele resultaat kwam uit op 30,2 miljoen euro. De nettowinst: 16,3 miljoen euro. Het bedrijf verwacht het tweede half jaar een omzetgroei in lijn met het eerste halfjaar. Eind september stond RFS boven aan de top 100 van de grootste Nederlandse webwinkels. In het vorige boekjaar groeide het segment Mode op Wehkamp.nl het sterkst. Het totale aantal bezoekers aan de webwinkel steeg toen met 30 procent naar 112 miljoen.