Winkel Men at Work en Sissy-Boy: samen en toch apart
bezig met laden...
Men at Work en Sissy-Boy delen de ruimte. Verder nog n
Twee jaar lang had Men at Work geen vestiging in Amsterdam. De multibrandketen sloot de winkel in de Kalverstraat, want het pand werd te klein. Daarna zocht het bedrijf naar een nieuwe locatie. Dat duurde volgens Hommelberg wat langer dan verwacht. “Weet je wat het is,” zegt hij. “Een winkel in Amsterdam is psychologisch belangrijk. Voor de zichtbaarheid. We verkopen internationale merken, dan wil je een winkel in Amsterdam. Journalisten, mensen van merken en internationale inkopers die overkomen uit het buitenland, zeggen vaak als eerste: 'We komen even kijken in Amsterdam.' Voor onze partners is landelijke dekking belangrijk en zonder Amsterdam heb je dat niet.”
Sissy-Boy was al eerder gevestigd in de kelder van Magna Plaza. Begin 2012 maakte de winkel plaats voor een museum met gefotografeerde schilderijen van Rembrandt. Hommelberg zegt altijd al gecharmeerd te zijn geweest van het winkelcentrum achter het Koninklijk Paleis op de Dam. “Onder Amsterdammers hoor je vaak: 'Oh, daar ben ik lang niet geweest.' Toch komen er 3 miljoen bezoekers per jaar naar Magna Plaza. Heel veel buitenlandse toeristen, maar ook dagjesmensen uit Nederland.” Men at Work en Sissy-Boy lieten een nieuwe trap in het gebouw zetten. Voorheen was er een smalle roltrap, nu is er een brede stenen trap. Hommelberg zegt dat consumenten nu makkelijker de weg naar beneden weten te vinden. “Het voordeel is ook dat Sissy-Boy een Daily heeft, een café. Consumenten zien de bar van bovenaf en gaan naar beneden. Vervolgens maken ze een rondje door de winkels.” Met events - “gave, creatieve dingen” - in de Kalverstraat en op de Dam, moet het winkelend publiek ook naar het winkelcentrum worden gelokt.
Men at Work focust op grote steden en grote winkels
De laatste jaren focust het Nederlandse modebedrijf meer op grote winkels. Hommelberg: “We zijn een multibrandwinkel, daarom hebben we meters nodig. Want je moet wel veel keuze hebben als specialist. Uit klantonderzoeken blijkt ook dat consumenten ons totaal aanbod waarderen.” Dit jaar verbouwde Men at Work tien filialen naar het nieuwste winkelconcept, waar service centraal staat. “We hebben winkels die daardoor een omzetstijging rapporteren van 20 procent. Dat is natuurlijk ook noodzakelijk, want je moet de verbouwing betalen,” zegt de directeur. “We willen zo snel mogelijk alle winkels op hetzelfde niveau hebben. In de kleine steden moeten we nog wel aan de bak met verbouwen. Die winkels zijn vrij klein, maar aan de andere kant: in Sneek is een winkel van 300 vierkante meter groot. De focus ligt wel op grote steden en grote winkels, maar we hebben een aantal kleine winkels die heel succesvol is. In Alphen aan de Rijn bijvoorbeeld.”
Ook het assortiment werd de afgelopen jaren herzien. Vroeger verkocht het bedrijf volgens Hommelberg bijna geen spijkerbroek onder de honderd euro. Nu heeft Men at Work naast jeans van Diesel en Denham ook merken als Cheap Monday. “We zien verder dat als producten een goed verhaal hebben, en wij goede service bieden, we in staat zijn om iemand die binnenkomt voor een broek van 79 euro, te laten vertrekken met een broek voor 179 euro.”
Webshop is grootste filiaal voor Men at Work
De Nederlandse multibrandketen behoort sinds een jaar tot Varova Investments, dat ook in Sissy-Boy, Gsus, Kings of Indigo, Ontour en Tumble ’n Dry heeft belegd. Men at Work heeft momenteel 37 winkels in Nederland en in het Belgische Antwerpen en Brugge. De grootste winkel, qua omzet, is echter de webshop. Hommelberg: “By far. Dat is echt niet meer te vergelijken met een andere winkel.”
Yasmine Esser