• Home
  • V1
  • Leads
  • Winkels Hunkemöller over vijf jaar getransformeerd

Winkels Hunkemöller over vijf jaar getransformeerd

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een nieuwe app die in twee maanden tijd 40.000 keer is gedownload, het doel om nummer vier te worden in ondermode in Duitsland en nieuwe flagshipstores: dit weekend één in Den Bosch, later dit jaar waarschijnlijk in Maastricht en

het Belgische Hasselt. CEO Philip Mountford over de koerswijziging van Hunkemöller: “De markt is uitdagend, met veel branchevervaging en een lastige economie. Dan moet je consumenten goede producten en service geven.”

De service

moet zo uitstekend zijn, dat Hunkemöller-klanten zich in de PC Hooftstraat wanen, zegt de Britse topman van het Nederlandse ondermodebedrijf Hunkemöller. In het nieuwe flagshipstoreconcept - in 2010 gelanceerd in Rotterdam en waarvan dit weekend de derde winkel in Den Bosch opent - is service dan ook tot in de puntjes uitgewerkt. In de winkel kunnen klanten op iPads direct bestellen in de webshop, ze kunnen hun membercard scannen, ook vanaf hun smartphone, en ze kunnen de app downloaden. De paskamers zijn voorzien van een ‘do not disturb’- of ‘assistance needed-deurhanger. En er is ‘roomservice’. Wie op de bel in de paskamer drukt, krijgt advies of een rek vol slipjes en bh’s in de juiste maat.

Voor het winkelpersoneel is het wel een hele verandering, dus geeft Hunkmöller de medewerkers een intensieve training. Drie weken geleden is het ondermodebedrijf gestart met e-learning, zodat per medewerker de exacte leerbehoeftes naar boven komen. Onderdeel van de training is verkooptechniek, maar ook een fitting course, aangezien nog steeds 80 procent van de vrouwen de verkeerde bh-maat draagt. Mountford: “Het gaat niet alleen om de goede maat, maar ook om de gelegenheid. Is de bh voor onder een speciale jurk, bijvoorbeeld een strapless outfit?”

Tussen de 10 en 15 miljoen euro heeft Hunkemöller uitgetrokken voor de investering in retail. Daarvan worden de komende tijd elke vijf dagen een winkel geopend – waarvan een groot deel in Duitsland – en worden de huidige winkels omgevormd in het nieuwe concept. Binnen vijf jaar moet de transformatie compleet zijn. “Maar dan wel zonder de iPads, want er moet verschil blijven tussen de reguliere winkels en de flagshipstores,” zegt Mountford. De nieuwe huisstijl van de retailer bevat de kleuren zwart, wit, grijs en roze. Het strakke logo kreeg op de plek van het trema een strikje, geïnspireerd op het strikje dat je op bijna elke beha vindt. De uitstraling is verzacht door gebruik van ronde vormen en afwisseling in zachte en harde materialen.

Het bedrijf opende afgelopen zomer een shop-in-shop in House of Fraser in Groot-Brittannië en is daarmee actief in zestien landen. Ook in Oostenrijk ziet het ondermodebedrijf – dat bezig is met een koerswijziging van ‘retailer’ naar ‘merk’ en daarvoor onlangs de eerste hoofdontwerper aanstelde, Zoe Price Smith – potentie. In Duitsland wil Hunkemöller de komende twee jaar honderd nieuwe winkels openen.

Staat er nog meer op de planning? “Ja, een modeshow in juli, dat wordt erg groot,” zegt Mountford. Waar het is wil hij nog niet zeggen, wel dat het niet in Amsterdam zal zijn, want Hunkemöller is de Amsterdam Fashion Week wel ontgroeid. Is het in Berlijn? Hij lacht. “Binnenkort kan ik meer vertellen. Maar in Duitsland hebben we wel grote plannen. We zijn nu nummer zes in Duitsland in ondermode, maar willen nummer vier worden.”

Hunkemoller