• Home
  • V1
  • Leads
  • Winst en retailnetwerk Prada groeien

Winst en retailnetwerk Prada groeien

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Italiaanse modehuis Prada rapporteerde over de eerste negen maanden van 2011 - een jaar dat vooral in het teken staat van expansie - een nettowinst van 279,2 miljoen euro. Een flinke stijging in vergelijking met vorig jaar, 75 procent,

toen de nettowinst over de eerste drie kwartalen uitkwam op 156,5 miljoen euro. De Prada Group geeft aan vooral profijt te hebben van de toenemende vraag in Azië.

Het jaar

van de Prada Group staat tot nu toe voornamelijk in het teken van uitbreiding van het retail netwerk. Het Italiaanse modebedrijf investeerde 178,1 miljoen euro in expansie. 51 winkels werden geopend, waardoor de teller nu staat op 370 direct operating stores. Aan het einde van 2012 wil het bedrijf 550 winkels in haar bezit hebben. Zo'n vijftig winkels moeten daarvan in China zijn gevestigd. Ook heeft de Prada Group plannen voor Rusland en Zuid-Amerika.

De inkomsten uit de winkels kwamen in de eerste negen maanden van 2011 uit op 1,34 miljoen euro. De inkomsten uit de groothandelstak daalden wel, met 2 procent tot 368,6 miljoen euro. De totale omzet van alle merken binnen de Prada Group - Prada, Miu Miu, Church's en Car Shoe brands - bedroeg 1,73 miljard euro; een stijging van 25 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De winst voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen kwam uit op 486,5 miljoen euro. De nettowinst steeg met 75 procent tot 279,2 miljoen.

Azië heeft zichzelf volgens Prada geprofileerd als grootste afzetmarkt. De inkomsten uit deze regio bedroegen 579,7 miljoen, een stijging van 39 procent in vergelijking met 2010. De inkomsten uit Europa groeiden 21 procent, uit de Verenigde Staten met 19 procent.

CEO Patrizio Bertelli: "Tijdens het afgelopen kwartaal hebben we opnieuw sterke omzet- en winstresultaten geboekt. We bewijzen hiermee te kunnen groeien en onze omzet te kunnen verhogen."

Het Italiaanse modehuis werd opgericht in 1913 door Mario Prada. In 1978 kwam erfgename Miuccia Prada er aan het bewind. De groep is behalve eigenaar van het merk Prada, ook in het bezit van de merken Miu Miu, Church's en Car Shoe brands.

Prada
Prada Group