• Home
  • V1
  • Leads
  • Winst Prada stijgt 111% in Q1, omzet groeit 47,9%

Winst Prada stijgt 111% in Q1, omzet groeit 47,9%

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De hype rondom de expositie Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations en een razend populaire lente/zomercollectie 2012 heeft zijn vruchten afgeworpen voor Prada. De winst van het Italiaanse modehuis is in het eerste kwartaal

van het lopende boekjaar meer dan verdubbeld. De winst steeg 111 procent naar 121,7 miljoen euro. De omzet is in het eerste kwartaal 47,9 procent gestegen naar 686,7 miljoen euro.

Alle

merken binnen het modebedrijf droegen bij aan de enorme groei, maar de belangrijkste merken Prada en Miu Miu deden het het best met respectievelijk 53,2 procent en 30,8 procent. Patrizio Bertelli, CEO van Prada, laat weten uitermate tevreden te zijn met het resultaat. “Helemaal omdat we deze cijfers hebben weten te bereiken in een onzeker en erg onvoorspelbaar internationaal klimaat,” aldus Bertelli. “We zijn zekerder dan ooit dat we juiste route hebben gekozen om te groeien met een gebalanceerde geografische aanwezigheid over heel de wereld en met de kracht van onze merken.”

De groeicijfers komen niet helemaal als een verrassing. Prada is het afgelopen kwartaal veelvuldig in de media geweest vanwege de opening van de tentoonstelling Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations in het Metropolitan Museum of Art in New York. Tijdens het jaarlijkse MET bal was hoofdontwerpster Miuccia Prada een van de eregasten en kleedde ze die avond maar liefst 44 sterren, waaronder Anna Wintour, Carey Mulligan en Eva Mendes. Ook de zomercollectie van Prada staat volop in de belangstelling. De vlammenpumps, kokerrokken, tubetops en jurkjes met fifties autoprints die Prada ontwierp, domineren de modebladen en behoren tot de grootste zomertrends van dit jaar.

Opvallend is dat een groot deel van de groei voortkomt uit Europa. Ondanks de economische crisis is de omzet in de regio met 55 procent toegenomen. Prada geeft wel aan dat het groeiende aantal toeristen daar ook een belangrijk aandeel in heeft. Ook in Azië presteerde het uitstekend met een groei van 46,9 procent. In Amerika steeg de omzet met 34,1 procent en in Japan met 38,7 procent.

Naast groei in elk continent rapporteert Prada ook groei in elk kanaal. De retailomzet nam met 49 procent toe naar 569,7 miljoen euro en de groothandel groeide met 41,5 procent naar 103,6 miljoen euro.

Dankzij de sterke groeicijfers in het eerste kwartaal is Bertelli zelfverzekerd over de rest van het jaar. “We blijven vastberaden over ons vermogen om onze doelstelling te bereiken en houden de economische situatie in de landen waar we actief zijn nauwlettend in de gaten, om er zeker van te zijn dat onze strategie van groei op de middellange termijn in overeenstemming is met de eisen van de verschillende markten,” aldus Bertelli.

Prada werd in 1913 opgericht door Mario Prada als merk voor lederen producten. In 1978 verkreeg zijn kleindochter Miuccia Prada de leiding en transformeerde ze het bedrijf samen met haar echtgenoot Patrizio Bertelli in een van de grootste Italiaanse luxemerken. Naast Prada en Miu Miu is het bedrijf ook eigenaar van Church’s en Car Shoe. Het bedrijf is actief in 70 landen met 388 eigen winkels, 30 franchise winkels en via een netwerk van exclusieve high-end multi-brand stores en luxewarenhuizen.

Prada