Winstdaling LVMH in H1
Door FashionUnited
bezig met laden...
In het tweede kwartaal steeg de omzet met 1,3 procent naar 6,8 miljard euro, of met 3 procent organische groei. Dat is minder dan de 4,2 procent groei dit het bedrijf in het eerste kwartaal boekte en duidt op een lichte daling in de luxe sector.
Binnen de modedivisie boekte Loro Piana een winst van 47 miljoen euro en een omzet van 330 miljoen euro. De integratie van de Italiaanse kasjmierspecialist, die vorig jaar werd overgenomen, is goed verlopen, aldus LVMH. Ook Fendi en Céline presteerden goed. De groep zei dat de herstructurering bij Marc Jacobs heeft geleid tot vlakke resultaten, maar dat het goede hoop heeft voor de tweede helft. LVMH verwacht ook dat de omzet bij het merk Louis Vuitton in de tweede helft zal toenemen, zodra de producten van diens nieuwe damesmodeontwerper Nicolas Ghesquière in de winkels verkrijgbaar zijn.
Het bedrijf constateerde in het tweede kwartaal een daling in China en Hongkong - als gevolg van 'politieke onrust' - en zwakkere omzet in Singapore als gevolg van de verdwijning van Malaysian Airlines vlucht 370 afgelopen maart. Zuid-Korea bleek de uitzondering in de regio, aldus CFO Jean-Jacques Guiony.
In het tweede kwartaal nam de organische omzet met 3 procent toe in Azië, tegenover 4 procent groei in het eerste kwartaal. In de Verenigde Staten steeg deze met 6 procent, een verbetering van 1 procent op het voorgaande kwartaal, en in Europa bleef deze vlak. Alleen in Japan daalde de organische omzet met 11 procent, vergeleken met een stijging van 32 procent in het eerste kwartaal.
LVMH topman Bernard Arnault zei 'vertrouwen' te hebben in het tweede halfjaar en dat het bedrijf 'meer winst in onze traditionele markten, zowel als in de groeimarkten met grote mogelijkheden, zal najagen'.