• Home
  • V1
  • Leads
  • Winstdaling LVMH in H1

Winstdaling LVMH in H1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een dip in de Aziatische markten, een zwakke dollar en yen, en minder groei in mode en lederwaren resulteerden in een teleurstellend eerste halfjaar voor LVMH. Het luxeconcern rapporteerde een nettowinstdaling van 4,3 procent naar 1,51 miljard euro.



In het tweede kwartaal steeg de omzet met 1,3 procent naar 6,8 miljard euro, of met 3 procent organische groei. Dat is minder dan de 4,2 procent groei dit het bedrijf in het eerste kwartaal boekte en duidt op een lichte daling in de luxe sector.

De horloge- en sieradendivisie beleefde een grote operationele winstdaling van 31 procent in de eerste helft, terwijl de omzet met 1 procent daalde. Volgens LVMH is dit het gevolg van koerswisselingen, grote investeringen in communicatie en de eenmalige kosten voor de herstructurering van Tag Heuer. Daarnaast zag de wijn en drankdivisie de winst met 15 procent dalen als gevolg van de anti-corrputie maatregelen die door China genomen zijn en waardoor een groot aantal cognacflessen uit het land moest worden teruggeroepen.

Binnen de modedivisie boekte Loro Piana een winst van 47 miljoen euro en een omzet van 330 miljoen euro. De integratie van de Italiaanse kasjmierspecialist, die vorig jaar werd overgenomen, is goed verlopen, aldus LVMH. Ook Fendi en Céline presteerden goed. De groep zei dat de herstructurering bij Marc Jacobs heeft geleid tot vlakke resultaten, maar dat het goede hoop heeft voor de tweede helft. LVMH verwacht ook dat de omzet bij het merk Louis Vuitton in de tweede helft zal toenemen, zodra de producten van diens nieuwe damesmodeontwerper Nicolas Ghesquière in de winkels verkrijgbaar zijn.

Het bedrijf constateerde in het tweede kwartaal een daling in China en Hongkong - als gevolg van 'politieke onrust' - en zwakkere omzet in Singapore als gevolg van de verdwijning van Malaysian Airlines vlucht 370 afgelopen maart. Zuid-Korea bleek de uitzondering in de regio, aldus CFO Jean-Jacques Guiony.

In het tweede kwartaal nam de organische omzet met 3 procent toe in Azië, tegenover 4 procent groei in het eerste kwartaal. In de Verenigde Staten steeg deze met 6 procent, een verbetering van 1 procent op het voorgaande kwartaal, en in Europa bleef deze vlak. Alleen in Japan daalde de organische omzet met 11 procent, vergeleken met een stijging van 32 procent in het eerste kwartaal.

LVMH topman Bernard Arnault zei 'vertrouwen' te hebben in het tweede halfjaar en dat het bedrijf 'meer winst in onze traditionele markten, zowel als in de groeimarkten met grote mogelijkheden, zal najagen'.
Louis Vuitton
LVMH