• Home
  • V1
  • Leads
  • Wolford boekt minder winst door nieuwe winkels

Wolford boekt minder winst door nieuwe winkels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Wolford kampt net als de rest van de modebranche met de economisch barre tijd in Europa en het weer dat zich niet aan de seizoenen houdt. In het gebroken boekjaar 2011-2012 kwam de winst van het merk uit Oostenrijk daardoor 2,5 procent

lager uit. Wat de winst ook drukte: Wolford is de distributiekanalen aan het uitbreiden.

De

omzet uit monobrandstores van Wolford is de afgelopen vijf jaar toegenomen: was eerst 53,6 procent van de omzet afkomstig uit de eigen winkel, momenteel ligt dat aandeel op 64,6 procent. De lingerie- en beenmodespecialist wil de eigen verkooppunten verder uitbreiden. Te denken valt ook aan shop-in-shops, factory outlets en e-commmerce activiteiten. Volgens CEO Holgen Dahmen zijn dat vooral goede distributiekanalen, omdat het bedrijf zo zelf de touwtjes in handen heeft, over hoe de collecties in winkels hangen. Nieuwe winkels zullen vooral in China openen. Wolford wil daarmee het financiële risico voor de toekomst meer spreiden.

Want van de economische dip in Europa, ondervindt Wolford veel last, laat het bedrijf weten. Toch is er veel verschil binnen het continent. Zo boekte Wolford de meeste omzetgroei in Spanje (+18,5 procent) en België (+12,2 procent. In Nederland daalde de omzet met 4,4 procent en in Zwitserland met 20,4 procent. Dat laatste wijdt het merk overigens aan de sterke positie van de Zwitserse frank. Een half jaar geleden liet het Oostenrijkse bedrijf al weten meer te willen focussen op nieuwe markten, als Hongkong, Singapore en Taiwan.

In totaal kwam de omzet in het boekjaar 2011-2012, dat eindigde op 30 april dit jaar, uit op 154,1 miljoen euro. Een jaar geleden was dat nog 152,2 miljoen euro. De winst, voor aftrek van interest, belastingen en afschrijvingen op activa en leningen, steeg niet, maar daalde met 2,5 procent, van 15,7 miljoen euro vorig jaar naar 15,3 miljoen euro. De daling van de winst is een tegenvaller voor het modebedrijf, dat een half jaar geleden nog aangaf het einde van het jaar te zullen afsluiten met een lichte verbetering van de winst.

Beenmode zorgde voor 55 procent van de inkomsten. Het ready-to-wear segment haalde 31 procent van de omzet binnen, gevolgd door lingerie. De accessoirecollectie vertoonde de meeste omzetgroei, laat Wolford weten.

CEO Dahmen blijft optimistisch. "Hoewel we werden geconfronteerd met moeilijke economische omstandigheden in het afgelopen fiscale jaar, en met ongewoon warm herfstweer, zijn we er toch in geslaagd om bevredigende omzetgroei te realiseren,” zegt hij. Dahmen laat weten blij te zijn met de versterking van het merk, waar momenteel aan gewerkt wordt. Zo zijn er het afgelopen jaar 154 nieuwe winkels bij gekomen. Momenteel staat de teller op 3000 verkooppunten en 260 eigen winkels.

Wolford