• Home
  • V1
  • Leads
  • Yoox boekt omzetgroei en start in China

Yoox boekt omzetgroei en start in China

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Italiaanse online retailbedrijf Yoox heeft over 2010 opnieuw indrukwekkende groeicijfers laten zien. Het concern meldde een omzetstijging van 40,8 procent naar 214,3 miljoen euro tegen 152,2 miljoen in 2009. De netto winst is

in 2010 met 122,5 procent gestegen naar 9,1 miljoen euro tegen 4,1 miljoen euro het jaar daarvoor. Yoox, dat in december 2009 een beursgang maakte, heeft maandag 138,632 nieuwe aandelen uitgeschreven tegen een prijs van 59,17 per stuk. Bij de beursgang bedroeg de prijs 4,30 euro. Het bedrijf wil de komende vijf jaar ongeveer 20 miljoen euro in innovatie investeren.

O

pvallend in de jaarresultaten is het groeidende aandeel in de omzet van de monobrand webshops die Yoox beheert. Yoox, dat in 2000 werd opgericht als multibrand shop voor luxemerken, besloot in 2006 zijn online retailkennis te verzilveren en bouwt en beheert sindsdien webshops voor merken als Marni, Emporio Armani, Diesel, Miss Sixty, Bally, Emilio Pucci, Valentino en Jil Sander. In totaal zijn het er nu 23. Nieuw zijn de webshops van (o.a.) Coccinelle, Napapijri, Alberta Ferretti, Zegna en Maison Martin Margiela. De omzet uit deze monobrand webshops is in 2010 opgelopen naar 50,6 miljoen euro, ofwel 23,6 procent van de totaalomzet (was 28,1 miljoen en 18,4 procent van het totaal in 2009).

Interessant is ook te zien dat het aantal bezoekers van Yoox blijft groeien. Het bedrijf meldt dat het aantal geregistreerde bezoekers in 2010 is opgelopen naar 8,6 miljoen. In 2009 waren dat er 6,4 miljoen, wat een groei betekent van 33,4 procent. Ook het aantal geplaatste orders is opgelopen van 1148 duizend in 2009 naar 1523 duizend in 2010. Gemiddeld besteden consumenten 179 euro per order op de site (was
170 euro). Het aantal werknemers van het bedrijf is met 30
procent gestegen naar 372.

In december heeft Yoox zijn plannen voor de Chinese markt onthuld. China vormt samen met de VS en thuisland Italië de top drie van belangrijkste markten voor het bedrijf. Consumenten in China kunnen nu ook bij Yoox online bestellen (in hun eigen taal, maat en munteenheid) en worden bediend vanuit een lokaal distributiecentrum en eigen kantoor in Shanghai. De Chinese webshop van Emporio Armani, 'Powered by Yoox Group', was eind november de eerste monobrand webshop die in China online ging. In de eerste helft van dit jaar moeten diverse andere monobrands volgen (Marni.cn is op 1 maart live gegaan) evenals -in de tweede helft van 2011- de multibrand Thecorner.com welke Yoox in 2008 heeft gelanceerd.

Yoox