Burberry houdt last van moeilijke markt
bezig met laden...
In het eerste kwartaal zag Burberry de verkoop met 4 procent toenemen bij een gelijkblijvend aantal winkels. De drie belangrijkste regio’s rapporteerden een vergelijkbaar resultaat als vorig jaar. Volgens het luxebedrijf blijven de marktomstandigheden uitdagend. Dat blijkt uit een tussentijds handelsbericht.
De detailhandelomzet kwam uit op 423 miljoen pond (508 miljoen euro) op basis van wisselkoerscorrecties. De verkoop in winkels die vorig jaar al open waren daalde met 3 procent.
Op belangrijke markten als Frankrijk en Italië bleven rijke toeristen weg. In eigen land, het Verenigd Koninkrijk, ging de verkoop overigens wel omhoog. Dat is waarschijnlijk het gevolg van de Brexit, waardoor de pond sterling flink is gedaald, waardoor winkelen in het Verenigd Koninkrijk een stuk goedkoper is geworden. De online verkoop schreef daarentegen goede cijfers. Vooral mobiel winkelen was populairder: er werd 60 procent meer traffic geboekt van mobiel verkeer naar de site.
Voor het komende jaar staan er nog 15 winkelopeningen gepland, maar er sluiten er evenveel. In de 6 maanden tot 30 september verwacht Burberry een totale groothandelomzet van 10 procent met constante wisselkoersen. Voor het gehele jaar rekent Burberry een aangepaste retail-/groothandel winst met ongeveer 90 miljoen pond (106,9 miljoen euro). De omzet uit licensies zal volgens het bedrijf teruglopen tot 20 miljoen pond (23,7 miljoen euro), als gevolg van aflopende licencies in Japan.
Christopher Bailey, die binnenkort zijn taak als CEO neerlegt en verder gaat als creatief directeur, zegt in een reactie: “We blijven ons richten op het managen van onze business, terwijl we de ambitieuze evolutie van onze strategie en manieren van werken implementeren.” Hij wijst erop dat de plannen al gevormd zijn in mei, en dat de focus ligt op een langetermijngroei. Marco Gobbetti zal Baily binnenkort opvolgen en zal een einde moeten maken aan de teleurstellende cijfers.
Beeld: burberryplc