Artikelen door Esmee Blaazer
Esmée Blaazer (1988) studeerde Modemanagement aan TMO European Business School en werkt sinds 2009 bij FashionUnited. In de loop der jaren heeft ze verschillende rollen binnen de redactie vervuld. Momenteel schrijft ze als Project Manager voornamelijk achtergrondartikelen, die losstaan van het nieuws. In deze verhalen worden zaken en processen van de mode-industrie uitgelegd aan starters in de sector en studenten. Thema's die regelmatig aan bod komen zijn de toekomst van mode, duurzaamheid, circulariteit en wetgeving. Esmée houd zich ook bezig met het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) op de nieuwsredactie.
AI in Fashion: Dennis Mok, CEO MS Mode over voorraadoptimalisatie
Artificiële intelligentie (AI) verandert de mode-industrie in hoog tempo. Terwijl sommige bedrijven afwachten, zetten andere gedurfde stappen vooruit. In dit derde deel van de serie ‘AI in Fashion’ vertelt Dennis Mok, CEO van MS Mode, hoe het modebedrijf kunstmatige intelligentie inzet om de voorraad te optimaliseren en welke kansen hij ziet...
Business|Interview FeaturedMemberbezig met laden...
Future Snoops: “Wat als de echte dreiging niet is dat AI de overhand neemt, maar dat wij een stap terug doen?”
“AI vertraagt niet, het gaat nergens heen,” aldus Emma Grace Bailey, directrice Duurzaamheid bij Future Snoops, tijdens het recente webinar Active Creation in the Age of AI. “De verwachting is dat het in 2028, over slechts drie jaar, tussen de 150 en 275 miljard dollar toevoegt aan de kleding-, mode- en luxesector.” “Terwijl de machine niet...
Modebezig met laden...
AI in Fashion: H&M's creatief directeur Jörgen Andersson over de digital twin reis
Artificiële intelligentie (AI) verandert de mode-industrie in hoog tempo. Terwijl sommige bedrijven afwachten, zetten andere gedurfde stappen vooruit. Bij H&M, een van 's werelds grootste modewinkels, onderzoekt creatief directeur Jörgen Andersson hoe AI creativiteit kan ondersteunen. Dit gebeurt met name door de creatie van digital twins. In...
Business|Interview FeaturedMemberbezig met laden...
Hoe AI e-commerce opnieuw definieert: de productdetailpagina wordt de nieuwe homepage
Retailers moeten hun productdata ‘menselijk’ maken “Retailers moeten hun productdata menselijk maken om AI-systemen effectief te voeden,” aldus Annie Haas, Chief Delivery Officer bij Stylitics. Ze sprak vorige week tijdens het panel ‘Retail Rewired: AI, Data, and the Customer Experience’ op Alvanon’s Tech Fest 2025. Stylitics is een...
Businessbezig met laden...
Zalando rolt AI-gestuurde ontdekfeed uit in onder meer Nederland en België
Zalando breidt zijn AI-gestuurde ontdekkingsfeed uit naar zestien extra markten en introduceert nieuwe publieke klantprofielen in alle landen waar het actief is, waaronder Nederland en België. Dat meldt het e-commercebedrijf vandaag in een persbericht. De gepersonaliseerde feed toont gebruikers in realtime kleding, merken en content die...
BusinessMemberbezig met laden...
Gespot op de catwalk: De WGSN lente/zomer 2027 kleuren
Van opvallend koningsblauw en feloranje tot zachtere tinten zoals lilakleurig roze, lichtgroen kaki en een aardse bruintint met een subtiele roze ondertoon — het lente/zomer 2027 kleurenpalet van WGSN en Coloro is al zichtbaar op de catwalks. De vijf trendbepalende tinten, geselecteerd in samenwerking met Coloro, worden wereldwijd door...
Mode|In Beeld bezig met laden...
Hun Kim, creatief directeur van Karl Lagerfeld: “AI is geen experiment meer, het is een noodzaak”
Hoe AI de workflow heeft veranderd “Toen ik als ontwerper begon, was het proces altijd hetzelfde”, legt Hun Kim, creatief directeur bij Karl Lagerfeld, uit. Hij sprak vorige week tijdens het online Alvanon 3D Tech Fest. Daar deelde hij hoe Karl Lagerfeld AI in het ontwerpproces heeft geïntegreerd. “We schetsten ideeën, kozen stoffen, maakten...
Businessbezig met laden...
AI in Fashion: Hoe Otrium AI inzet voor robotica en contentcreatie
AI verovert in rap tempo de mode-industrie. Waar het ene bedrijf afwacht, loopt het andere voorop. Outletplatform Otrium gebruikt kunstmatige intelligentie zowel achter de schermen, in het magazijn, als aan de voorkant, met generatieve AI content. Co-founder Milan Daniels vertelt hoe dit het bedrijf sneller, slimmer en klantgerichter maakt én...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Gespot op de catwalk: SS26 trends volgens Heuritech
Het Parijse AI-fashion forecasting-bedrijf Heuritech analyseert miljoenen social-mediabeelden om te voorspellen welke stijlen, kleuren en stoffen de komende seizoenen gaan domineren. Voor SS26 identificeerde het bureau tien opvallende trends. FashionUnited licht er een aantal uit met behulp van catwalklooks. Valentino SS26 (2x) & Félix Ramiro...
Mode|In Beeld bezig met laden...
G-star rolt tweedehands programma Rewear uit naar België, Duitsland en Frankrijk
Denimlabel G-Star breidt zijn online tweedehandsplatform Rewear uit naar België, Duitsland en Frankrijk. Via het platform kunnen klanten tweedehands G-Star kleding kopen en verkopen. De service maakt deel uit van de Repair–Rewear–Recycle-strategie van het merk, die erop gericht is kleding langer mee te laten gaan of een tweede leven te geven. “...
BusinessMemberbezig met laden...