Artikelen door Esmee Blaazer
Esmée Blaazer (1988) studeerde Modemanagement aan TMO European Business School en werkt sinds 2009 bij FashionUnited. In de loop der jaren heeft ze verschillende rollen binnen de redactie vervuld. Momenteel schrijft ze als Project Manager voornamelijk achtergrondartikelen, die losstaan van het nieuws. In deze verhalen worden zaken en processen van de mode-industrie uitgelegd aan starters in de sector en studenten. Thema's die regelmatig aan bod komen zijn de toekomst van mode, duurzaamheid, circulariteit en wetgeving. Esmée houd zich ook bezig met het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) op de nieuwsredactie.
AI in Fashion: Hoe Otrium AI inzet voor robotica en contentcreatie
AI verovert in rap tempo de mode-industrie. Waar het ene bedrijf afwacht, loopt het andere voorop. Outletplatform Otrium gebruikt kunstmatige intelligentie zowel achter de schermen, in het magazijn, als aan de voorkant, met generatieve AI content. Co-founder Milan Daniels vertelt hoe dit het bedrijf sneller, slimmer en klantgerichter maakt én...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Gespot op de catwalk: SS26 trends volgens Heuritech
Het Parijse AI-fashion forecasting-bedrijf Heuritech analyseert miljoenen social-mediabeelden om te voorspellen welke stijlen, kleuren en stoffen de komende seizoenen gaan domineren. Voor SS26 identificeerde het bureau tien opvallende trends. FashionUnited licht er een aantal uit met behulp van catwalklooks. Valentino SS26 (2x) & Félix Ramiro...
Mode|In Beeld bezig met laden...
G-star rolt tweedehands programma Rewear uit naar België, Duitsland en Frankrijk
Denimlabel G-Star breidt zijn online tweedehandsplatform Rewear uit naar België, Duitsland en Frankrijk. Via het platform kunnen klanten tweedehands G-Star kleding kopen en verkopen. De service maakt deel uit van de Repair–Rewear–Recycle-strategie van het merk, die erop gericht is kleding langer mee te laten gaan of een tweede leven te geven. “...
BusinessMemberbezig met laden...
So Tight lanceert kanten panty in samenwerking met ByLotte
Pantymerk So Tight is een samenwerking aangegaan met de Eindhovense multibrandretailer ByLotte. Samen ontwikkelden zij een gelimiteerde kanten panty in chocoladebruin. Dat meldt So Tight eigenaar Debby Schippers op Linkedin. ByLotte, met een webshop en een winkel aan de Kleine Berg in Eindhoven, staat bekend als een exclusieve en trendy...
Modebezig met laden...
Changemakers in fashion (deel 6): Leanne Heuberger CSR Specialist Zeeman
Er zijn talloze duurzaamheidsinitiatieven, maar wie in de mode-industrie drijft de transitie écht – of hun inspanningen nu wel of niet zichtbaar zijn voor het grote publiek? We interviewen changemakers, consultants, duurzaamheidsdeskundigen en activisten in de mode. Wat kunnen we van hun werk leren? In aflevering 6: Leanne Heuberger,...
AchtergrondFeaturedbezig met laden...
My Lima Lima van Eloise van Oranje haalt 10.000 euro op met capsulecollectie Attire Amsterdam
Met een see now buy now show is er door My Lima Lima, van Eloise van Oranje en Thomas Latchem, en Attire Amsterdam, het modecollectief onder leiding van Kelly van der Wijst, tienduizend euro opgehaald voor het goede doel. Dat maken de twee bekend in een persbericht. Attire Amsterdam upcyclet bestaande materialen en vintage items tot nieuwe...
Modebezig met laden...
Gespot op de catwalk: de WGSN FW27-kleuren
Van de warmte van roestbruin tot de kalmte van vredig lila, met een vleugje optimistisch maïsgeel en aardend diepgroen: het AW27/28 kleurenpalet van WGSN is nu al zichtbaar op de catwalks. Ontdek hieronder hoe de vier trendkleuren voor herfst/winter 2027/2028, geselecteerd door WGSN en Coloro, al zijn weerspiegeld op de internationale catwalks....
Modebezig met laden...
Kijken: de NYFW SS26 trendkleurenkaart van Pantone
Tijdens New York Fashion Week Spring/Summer 2026 draait alles om persoonlijke expressie, als een krachtig tegenwicht tegen kunstmatige intelligentie en de sluipende uniformiteit. Volgens het Pantone Color Institute kiezen ontwerpers dit seizoen voor een gedurfde mix van vertrouwde tinten, levendige accenten en rustgevende neutrale tonen, zo...
Modebezig met laden...
Ask Ralph: Ralph Lauren lanceert AI-gedreven digitale stylist met Microsoft
In de VS heeft modehuis Ralph Lauren heeft Ask Ralph, een nieuwe AI-gestuurde stylingtool binnen de Ralph Lauren-app. De digitale assistent fungeert als virtuele stylist en geeft gebruikers via simpele vragen of prompts direct persoonlijke outfitadviezen uit de dames- en heren- Polo Ralph Lauren-collectie. De tool is ontwikkeld in samenwerking...
BusinessMemberbezig met laden...
“Let Them” – Hoe retailers kunnen floreren in tijden van Shein en Temu
Recent las ik het boek Let Them, een geprezen zelfhulpboek van de Amerikaanse auteur en spreker Mel Robbins (van februari 2025 - nu in Bruna’s Bestseller list). Let them gaat over anderen laten, de bewuste keuze om niet te reageren op wat buiten je ligt / leren loslaten wat je niet kunt controleren. En over Let Me, een tweede krachtig principe...
Retail|Opinie bezig met laden...