Artikelen door Esmee Blaazer
Wie maakt onze kleding? Alles over productie in de modebranche
Heeft u zich ooit afgevraagd wie uw kleding daadwerkelijk maakt en welke impact de toeleveringsketen van de mode-industrie heeft op het leven van werknemers? Deze diepgaande analyse ontrafelt hoe modeproductie werkt en onderzoekt wat er nodig is voor betekenisvolle verandering in de industrie. FashionUnited interviewde Kim van der Weerd, een...
Achtergrondbezig met laden...
Hoe pak je de CSRD aan? Zes vragen aan CSRD MKB-award winnaar Schijvens Corporate Fashion
Schijvens Corporate Fashion is een koploper op het gebied van duurzaamheid en heeft een voortrekkersrol aangenomen in de voorbereiding op de CSRD. Hoewel de rapportageverplichting nog niet van kracht is voor het MKB, heeft het Brabantse familiebedrijf dat in deze categorie valt, alvast duurzaamheidsinformatie verstrekt bij de laatste...
Achtergrondbezig met laden...
Gespot op de catwalk: Mocha Mousse, de kleur van het jaar 2025
Dit jaar zijn suède tassen en jasjes niet aan te slepen, met chocoladebruin en cognac als trendkleuren. Volgens Pantone gaan we volgend jaar vooral een andere kleurschakering zien. Mocha Mousse, een zachte middenbruine tint met een vleugje nude en perzik roze, is door het kleureninstituut uitgeroepen tot kleur van het jaar 2025. Pantone Color of...
Mode|IN BEELD bezig met laden...
Is Black Friday nog wel van deze tijd?
Het is nog geen Black Friday, maar ik ben al Black Friday moe. Sinds vorige week word ik overspoeld met nieuwsbrieven met aanbiedingen. Terwijl ik gister de zoveelste e-mails zag binnenkomen (zie printscreen onderaan dit artikel), vroeg ik me wederom af: In deze tijd waarin de klimaatcrisis urgent is, de EU ernaar streeft een circulaire economie...
Business|Opinie bezig met laden...
De meeste consumenten weten dat goedkope trendy kleding niet duurzaam is: waarom blijven ze het toch kopen?
Ondanks de impact van de mode-industrie op mens en milieu, blijven we betaalbare, trendy kleding kopen van fast fashion-merken en retailgiganten. Hoe komt dat? Het idee voor dit artikel komt voort uit een recent artikel van De Correspondent: ‘De succesvolle Bob-campagne laat zien: vertel mensen vooral niet wat ze moeten doen’ (tip!). De kern van...
Mode|OPINIE bezig met laden...
Totême winkel in Kopenhagen, Denemarken geopend
Totême heeft de deuren geopend van de eerste winkel in Denemarken. Op het Instagram account zijn vandaag de eerste beelden van de nieuwe modezaak in hoofdstad Kopenhagen onthuld. De winkel is te vinden in het historische Egmont-gebouw in Kopenhagen aan de Vognmagergade. Het high-end damesmodemerk, in 2014 opgericht door het Zweedse echtpaar Elin...
Retailbezig met laden...
Het Gen Z Dilemma: milieubewust maar verslingerd aan fast fashion
Een van FashionUnited’s best gelezen artikelen van de maand oktober was wie er achter de “Shein-outlets” in Nederland zit. Let op: het gaat om ongeautoriseerde winkels die pretenderen van de Chinese webgigant te zijn. In steden zoals Arnhem, Utrecht en Rotterdam zijn tijdelijke winkels opgedoken die kleding tegen extreem lage prijzen aanbieden....
Achtergrondbezig met laden...
In de toekomst van retail draait het om emotionele verbinding met de klant
Nu de consument door de opkomst van Aziatische spelers [zoals een Shein en Temu] meer dan ooit te kiezen heeft, is het zaak voor retailers hun klanten emotioneel te raken, zo luidt het advies van Crossmarks. “Daar liggen de kansen,” benadrukt het strategisch retail adviesbureau in de nieuwste Whitepaper ‘Emotional Revolution op de winkelvloer’....
Retailbezig met laden...
'De circulaire textielindustrie biedt kansen, maar vraagt om actie'
Een circulaire textielindustrie in Nederland heeft groot potentieel, maar vraagt om gerichte actie van bedrijven, beleidsmakers en investeerders. Dat blijkt uit het rapport 'Towards a Dutch Circular Textile Industry', gepubliceerd door Invest-NL, een investeringsmaatschappij die duurzame en innovatieve projecten financiert. Kansen voor...
Businessbezig met laden...
De toekomst van mode: is less more?
Een bekentenis. Mijn oorspronkelijke onderzoeksvraag was ‘Wat als de mode-industrie gewoon minder kleding zou maken?’ (Over)productie, de snelheid en de seizoenen terugdringen, zou wel eens het antwoord kunnen zijn op bijna alles?!, was mijn gedachtegang. Als in: voor verduurzaming in de kledingsector en breder: in het streven naar een...
Achtergrondbezig met laden...