Artikelen door Esmee Blaazer
Tips voor een duurzamere garderobe
1 feb 2023 - Achtergrond
Of hoe je consumenten in de winkel kunt adviseren over duurzamere mode In dit achtergrondverhaal geeft FashionUnited tips voor het opbouwen van een duurzamere garderobe. Inhoud • Een duurzamere garderobe opbouwen doe je zo • Wil je toch iets nieuws hebben? Overweeg kleding huren, of tweedehands te kopen • Toch liever nieuwe kleding aanschaffen?...
Zelfstandig retailer zijn: dit komt er kijken bij het runnen van een modezaak
25 jan 2023 - Achtergrond
Er zijn verschillende type modewinkels. We gebruiken de term retailers voor [alle] winkeliers die kleding aan consumenten verkopen. Het is een verzamelnaam voor verschillende soorten bedrijven of modewinkels. Retailers zijn winkelketens, zoals Scotch & Soda, H&M en C&A en ook warenhuizen zoals Karstadt, De Bijenkorf en Selfridges bijvoorbeeld....
Franchise in de mode
19 jan 2023 - Achtergrond
Wat is franchise nu precies? Hoe ziet de samenwerking eruit tussen een franchisegever en -nemer? Wat zijn de voordelen en nadelen van franchise? Dat en meer in dit korte achtergrondstuk. Inhoud • Wat is franchise? En zo hoe populair is franchise in Nederland en in de modebranche. • Waarom is het voor modebedrijven interessant om franchisegever...
Gespot op de catwalk: WGSN en Coloro’s kleur van het jaar 2024 Apricot Crush
7 dec 2022 - Mode
De zacht oranje kleur Apricot Crush is door kleurenautoriteit WGSN in samenwerking met Coloro - The Color Code uitgeroepen tot kleur van het jaar 2024. WGSN noemt de perzik tint 'herstellend, verfrissend en energiek' en 'perfect passend nu we worstelen met een reeks emoties en onbehagen over de toekomst', zo schreef de kleurenautoriteit in een...
Wat doet een (mode)agent?
24 nov 2022 - Achtergrond
Veel modemerken verkopen hun kleding in meerdere landen wereldwijd. Dan hebben ze een eigen sales up voor de buitenlandse verkopen of ze werken met een agent of een distributeur. In dat geval besteden kledingmerken de verkopen - en meer - uit. Inhoud • Een agent (en het verschil tussen een distributeur en agent) • De taken en...
De rol van kleur in de mode
16 nov 2022 - Achtergrond
Mode is een van de belangrijkste visuele fenomenen van deze tijd. En in de mode speelt kleur een grote rol. In dit achtergrondverhaal duiken we dieper in op het thema kleur. We beginnen met wat basisinformatie en zoomen in op de invloed van kleur. Inhoud • Primaire, secundaire en tertiaire kleuren • Diepte en helderheid van kleuren •...
Wat is de functie van modevakbeurzen en wanneer vinden ze plaats?
24 okt 2022 - Achtergrond
In de modebranche geven de modevakbeurzen het startschot voor het nieuwe seizoen voor modemerken en retailers. De beurzen trappen op hun beurt weer het nieuwe verkoopseizoen voor modemerken en het nieuwe inkoopseizoen voor retailers af. In dit hoofdstuk vertellen we je alles over modevakbeurzen. We beginnen bij het begin: wat is een modevakbeurs...
Zo komt een collectie van een modemerk tot stand
18 okt 2022 - Achtergrond
ACHTERGROND - Wat komt precies kijken bij de ontwikkeling van een modecollectie? FashionUnited legt in dit achtergrondartikel alles uit over het ontwerp en productieproces, ofwel de reis die je kledingstuk aflegt van tekentafel tot winkelrek. Maar, we beginnen bij het begin: we starten deze uitleg met wat een modecollectie is en hoe de...
Jeans en denim: alles wat je moet weten over de spijkerbroek
17 okt 2022 - Achtergrond
ACHTERGROND - Nederland is een typisch jeans land. Nederlanders hebben gemiddeld 5,4 spijkerbroeken in hun kast, meer dan inwoners van andere Westerse landen Amsterdam profileert zichzelf als denimhoofdstad van de wereld. "Nederlanders hebben jeans in hun bloed. Denim past bij hun mentaliteit,” zei Adriano Goldschmied, the godfather of denim...
De bedrijfskolom, spelers in de modebranche en alles over de (traditionele) toeleveringsketen
31 aug 2022 - Achtergrond
Hoe ziet de bedrijfskolom er uit in de modebranche? Welke spelers zijn betrokken en wat doen zij eigenlijk precies? In dit artikel alles over de toeleveringsketen. Waarom traditionele modebedrijven die de traditionele supply chain strategie volgen te maken hebben met een langere doorlooptijd en dus relatief lange productiecylus. Of het ook...