Artikelen door Esmee Blaazer
Esmée Blaazer (1988) studeerde Modemanagement aan TMO European Business School en werkt sinds 2009 bij FashionUnited. In de loop der jaren heeft ze verschillende rollen binnen de redactie vervuld. Momenteel schrijft ze als Project Manager voornamelijk achtergrondartikelen, die losstaan van het nieuws. In deze verhalen worden zaken en processen van de mode-industrie uitgelegd aan starters in de sector en studenten. Thema's die regelmatig aan bod komen zijn de toekomst van mode, duurzaamheid, circulariteit en wetgeving. Esmée houd zich ook bezig met het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) op de nieuwsredactie.
The English Hatter opent een winkel in Maastricht
De herenmodezaak The English Hatter heeft dit weekend de deuren van een nieuwe zaak geopend in winkelstad Maastricht. De elfde vestiging van de herenmodezaak is te vinden aan de Wolfstraat, zo meldt het bedrijf op haar website. The English Hatter is een familiebedrijf gespecialiseerd in klassieke Engelse herenmode, hoeden en accessoires van...
Retailbezig met laden...
Carven benoemt Mark Howard Thomas tot nieuwe design director
De Britse modeontwerper Mark Howard Thomas maakt interne promotie bij het Franse modehuis Carven. Hij is aangesteld als design director, zo kondigt het luxemerk aan op Instagram. Thomas volgt Louise Trotter op. Zij verliet Carven in januari jl. om aan de slag te gaan als creatief directeur bij Bottega Veneta. Thomas werkt sinds 2023 bij Carven...
Mensenbezig met laden...
Wie maakt onze kleding? Alles over productie in de modebranche
Heeft u zich ooit afgevraagd wie uw kleding daadwerkelijk maakt en welke impact de toeleveringsketen van de mode-industrie heeft op het leven van werknemers? Deze diepgaande analyse ontrafelt hoe modeproductie werkt en onderzoekt wat er nodig is voor betekenisvolle verandering in de industrie. FashionUnited interviewde Kim van der Weerd, een...
AchtergrondFeaturedbezig met laden...
Hoe pak je de CSRD aan? Zes vragen aan CSRD MKB-award winnaar Schijvens Corporate Fashion
Schijvens Corporate Fashion is een koploper op het gebied van duurzaamheid en heeft een voortrekkersrol aangenomen in de voorbereiding op de CSRD. Hoewel de rapportageverplichting nog niet van kracht is voor het MKB, heeft het Brabantse familiebedrijf dat in deze categorie valt, alvast duurzaamheidsinformatie verstrekt bij de laatste...
AchtergrondFeaturedbezig met laden...
Gespot op de catwalk: Mocha Mousse, de kleur van het jaar 2025
Dit jaar zijn suède tassen en jasjes niet aan te slepen, met chocoladebruin en cognac als trendkleuren. Volgens Pantone gaan we volgend jaar vooral een andere kleurschakering zien. Mocha Mousse, een zachte middenbruine tint met een vleugje nude en perzik roze, is door het kleureninstituut uitgeroepen tot kleur van het jaar 2025. Pantone Color of...
Mode|IN BEELD bezig met laden...
Is Black Friday nog wel van deze tijd?
Het is nog geen Black Friday, maar ik ben al Black Friday moe. Sinds vorige week word ik overspoeld met nieuwsbrieven met aanbiedingen. Terwijl ik gister de zoveelste e-mails zag binnenkomen (zie printscreen onderaan dit artikel), vroeg ik me wederom af: In deze tijd waarin de klimaatcrisis urgent is, de EU ernaar streeft een circulaire economie...
Business|Opinie bezig met laden...
De meeste consumenten weten dat goedkope trendy kleding niet duurzaam is: waarom blijven ze het toch kopen?
Ondanks de impact van de mode-industrie op mens en milieu, blijven we betaalbare, trendy kleding kopen van fast fashion-merken en retailgiganten. Hoe komt dat? Het idee voor dit artikel komt voort uit een recent artikel van De Correspondent: ‘De succesvolle Bob-campagne laat zien: vertel mensen vooral niet wat ze moeten doen’ (tip!). De kern van...
Mode|OPINIE Featuredbezig met laden...
Totême winkel in Kopenhagen, Denemarken geopend
Totême heeft de deuren geopend van de eerste winkel in Denemarken. Op het Instagram account zijn vandaag de eerste beelden van de nieuwe modezaak in hoofdstad Kopenhagen onthuld. De winkel is te vinden in het historische Egmont-gebouw in Kopenhagen aan de Vognmagergade. Het high-end damesmodemerk, in 2014 opgericht door het Zweedse echtpaar Elin...
Retailbezig met laden...
Het Gen Z Dilemma: milieubewust maar verslingerd aan fast fashion
Een van FashionUnited’s best gelezen artikelen van de maand oktober was wie er achter de “Shein-outlets” in Nederland zit. Let op: het gaat om ongeautoriseerde winkels die pretenderen van de Chinese webgigant te zijn. In steden zoals Arnhem, Utrecht en Rotterdam zijn tijdelijke winkels opgedoken die kleding tegen extreem lage prijzen aanbieden....
AchtergrondFeaturedbezig met laden...
In de toekomst van retail draait het om emotionele verbinding met de klant
Nu de consument door de opkomst van Aziatische spelers [zoals een Shein en Temu] meer dan ooit te kiezen heeft, is het zaak voor retailers hun klanten emotioneel te raken, zo luidt het advies van Crossmarks. “Daar liggen de kansen,” benadrukt het strategisch retail adviesbureau in de nieuwste Whitepaper ‘Emotional Revolution op de winkelvloer’....
Retailbezig met laden...