Artikelen door Esmee Blaazer
Esmée Blaazer (1988) studeerde Modemanagement aan TMO European Business School en werkt sinds 2009 bij FashionUnited. In de loop der jaren heeft ze verschillende rollen binnen de redactie vervuld. Momenteel schrijft ze als Project Manager voornamelijk achtergrondartikelen, die losstaan van het nieuws. In deze verhalen worden zaken en processen van de mode-industrie uitgelegd aan starters in de sector en studenten. Thema's die regelmatig aan bod komen zijn de toekomst van mode, duurzaamheid, circulariteit en wetgeving. Esmée houd zich ook bezig met het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) op de nieuwsredactie.
My Lima Lima van Eloise van Oranje haalt 10.000 euro op met capsulecollectie Attire Amsterdam
Met een see now buy now show is er door My Lima Lima, van Eloise van Oranje en Thomas Latchem, en Attire Amsterdam, het modecollectief onder leiding van Kelly van der Wijst, tienduizend euro opgehaald voor het goede doel. Dat maken de twee bekend in een persbericht. Attire Amsterdam upcyclet bestaande materialen en vintage items tot nieuwe...
Modebezig met laden...
Gespot op de catwalk: de WGSN FW27-kleuren
Van de warmte van roestbruin tot de kalmte van vredig lila, met een vleugje optimistisch maïsgeel en aardend diepgroen: het AW27/28 kleurenpalet van WGSN is nu al zichtbaar op de catwalks. Ontdek hieronder hoe de vier trendkleuren voor herfst/winter 2027/2028, geselecteerd door WGSN en Coloro, al zijn weerspiegeld op de internationale catwalks....
Modebezig met laden...
Kijken: de NYFW SS26 trendkleurenkaart van Pantone
Tijdens New York Fashion Week Spring/Summer 2026 draait alles om persoonlijke expressie, als een krachtig tegenwicht tegen kunstmatige intelligentie en de sluipende uniformiteit. Volgens het Pantone Color Institute kiezen ontwerpers dit seizoen voor een gedurfde mix van vertrouwde tinten, levendige accenten en rustgevende neutrale tonen, zo...
Modebezig met laden...
Ask Ralph: Ralph Lauren lanceert AI-gedreven digitale stylist met Microsoft
In de VS heeft modehuis Ralph Lauren heeft Ask Ralph, een nieuwe AI-gestuurde stylingtool binnen de Ralph Lauren-app. De digitale assistent fungeert als virtuele stylist en geeft gebruikers via simpele vragen of prompts direct persoonlijke outfitadviezen uit de dames- en heren- Polo Ralph Lauren-collectie. De tool is ontwikkeld in samenwerking...
BusinessMemberbezig met laden...
“Let Them” – Hoe retailers kunnen floreren in tijden van Shein en Temu
Recent las ik het boek Let Them, een geprezen zelfhulpboek van de Amerikaanse auteur en spreker Mel Robbins (van februari 2025 - nu in Bruna’s Bestseller list). Let them gaat over anderen laten, de bewuste keuze om niet te reageren op wat buiten je ligt / leren loslaten wat je niet kunt controleren. En over Let Me, een tweede krachtig principe...
Retail|Opinie bezig met laden...
Van slaapzak naar tas: Nomad x Fraenck brengen geüpcyclede collectie uit
Het Arnhemse sociale en duurzame modemerk Fraenck heeft de handen ineengeslagen met Nomad voor een kleine collectie circulaire producten. Van dertig oude Nomad slaapzakken zijn vier nieuwe producten gemaakt voor een tweede leven. De rugzakken, shoppers, toilet- en flessentassen zijn vanaf vandaag via de website van het outdoormerk te koop en...
Modebezig met laden...
Changemakers in fashion (deel 5): Rachel Cannegieter van RethinkRebels & The Circle Club
Er zijn talloze duurzaamheidsinitiatieven, maar wie in de mode-industrie drijft de transitie écht – of hun inspanningen nu wel of niet zichtbaar zijn voor het grote publiek? We interviewen changemakers, consultants, duurzaamheidsdeskundigen en activisten in de mode. Wat kunnen we van hun werk leren? In aflevering 5: Rachel Cannegieter, oprichter...
AchtergrondFeaturedbezig met laden...
Changemakers in de mode (deel 4): Baptiste Carrière-Pradal, medeoprichter en directeur van 2B Policy
Er zijn talloze duurzaamheidsinitiatieven, maar wie in de mode-industrie drijft de transitie écht – of hun inspanningen nu wel of niet zichtbaar zijn voor het grote publiek? We interviewen changemakers, consultants, duurzaamheidsdeskundigen en activisten in de mode. Wat kunnen we van hun werk leren? In deze vierde aflevering spreekt...
AchtergrondFeaturedbezig met laden...
Herfst 2025 staat voor Gen Z in het teken van thrift & vintage, zegt Pinterest
Tweedehands en vintage kleding zijn populairder dan ooit op Pinterest. Dat blijkt uit nieuwe data van het platform over de periode april tot en met juni 2025. Vooral Generatie Z (18-24 jaar), die inmiddels meer dan de helft van de Pinterest-gebruikers vormt, drijft deze trend. Zoekopdrachten naar “vintage fall aesthetic” stegen met 1.074 procent...
Modebezig met laden...
Changemakers in fashion (deel 3): Saqib Sohail, hoofd van Responsible Business Projects bij Artistic Milliners
Er zijn talloze duurzaamheidsinitiatieven, maar wie in de mode-industrie drijft de transitie werkelijk — of hun inspanningen nu wel of niet zichtbaar zijn voor het grote publiek? We interviewen changemakers, consultants, duurzame mode-experts en activisten. Wat kunnen we van hun werk leren? In deze derde aflevering spreekt FashionUnited met...
Achtergrond|Achtergrond bezig met laden...