ABN Amro: “Flinke toename faillissementen kledingsector verwacht in 2019”

Fred de la Bretoniere, CoolCat, Sissy-Boy, Zoe Karssen: het is maar een kleine greep van faillissementen uit de modesector de afgelopen maanden. Als we het nieuwe rapport van ABN Amro mogen geloven ziet de rest van 2019 er niet rooskleurig uit voor de kledingsector.

ABN Amro verwacht dat het aantal faillissementen in 2019 twee tot vijf procent hoger uit zal vallen dan in 2018. De bank waarschuwt: “Met name in de kledingsector verwachten we een flinke toename.” De afgelopen twaalf maanden steeg het aantal faillissementen in de detailhandel met ongeveer negen procent, aldus het rapport. De periode dat het aantal faillissementen in de sector daalde is hiermee officieel over. De faillissementsgraad van de detailhandel is hoger dan de graad over het gehele bedrijfsleven. Bij autoretail en horeca stegen het aantal faillissementen de afgelopen twaalf maanden echter het hardst, met 37 en 27 procent. “Consumenten gedreven sectoren als de retail en leisure lijden direct onder de afnemende groei van de particuliere consumptie en het dalende consumentenvertrouwen.” Een positieve noot van ABN Amro: “Faillissementen liggen ondanks sterke toename nog ver onder niveau van piekjaar 2013.”

Faillissementen in detailhandel met 9 procent toegenomen afgelopen jaar

”In de sector is sprake van grote concurrentie, waardoor de winstmarges laag zijn. Daarmee zijn tevens de mogelijkheden tot investeren beperkt. Investeringen zijn echter juist nodig om de klant optimaal te verdienen,” aldus ABN Amro. Bij de faillissementen van Zoe Karssen: , Sissy-Boy en de Bretoniere Group was sprake van een (potentiële) investeerder die zich terugtrok waardoor het bedrijf in directe geldnood kwam. “Klanten winkelen meer online dan vroeger en gebruiken internet geregeld als oriëntatiekanaal. Die digitale slag kunnen veel winkeliers echter maar beperkt maken, omdat verkoop via internet vaak weinig tot niets bijdraagt aan de winst.” Vanwege gratis bezorgen en retouren is het marge bij online retailers een stuk kleiner. Zelfs internetgigant Zalando behaalt op een omzet van 5,4 miljard euro een EBIT van 173,4 miljoen euro. De e-tailer voerde dan ook in april bezorgkosten in voor meer landen. Italië, Britten, Ieren en Spanjaarden moeten nu verzendkosten betalen bij kleine bestellingen. Ook H&M heeft verzendkosten ingevoerd voor bestellingen onder de twintig euro.

ABN Amro meldt dat de sector alle zeilen bij moet zetten vanwege het veranderende consumentengedrag, de grote concurrentie en de vertraging van economische groei. “De behoefte aan expertise in de winkel is toegenomen, bijvoorbeeld bij kledingwinkels, drogisterijen en bouwmarkten. Winkeliers die aan deze behoefte voldoen, kunnen het verschil maken.”

Beeld: Unsplash

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN