Canada Goose maakt stap naar de beurs

Donsjassenmerk Canada Goose zet definitief de stap naar de beurs. In oktober werd al een beursgang gesuggereerd, maar deze werd nooit bevestigd tot nu toe. Het bedrijf diende op woensdag het verzoek in bij de U.S. Securities & Exchange Commission.

De gewatteerde jassen van het merk hebben de afgelopen jaren het straatbeeld veroverd, in zowel Amerika als in Europa. Het internationale succes is dan ook de grootste reden voor het bedrijf voor een beursgang. De bekende parka’s zijn inmiddels in 36 landen te koop. Bij de aanvraag zegt het merk: “We hebben een sterke fundering gebouwd die is uitgegroeid tot een felbegeerd outdoor merk.” De laatste drie fiscale jaren is het merk explosief gegroeid. Dit is terug te zien in een winstgroei met 38,8 procent vorig jaar en een netto inkomen dat 196 procent gegroeid is.

In de documenten zegt het bedrijf: “Op dit moment genereren we verkoop in elke grote West-Europese markt, dit is de plaats waar ons merk voor het eerst een commercieel succes was. We geloven daarnaast dat er andere kansen liggen om deze markten naar hun full potential te krijgen. In het bijzonder in Groot-Brittannië en Frankrijk, daar hebben we een grote toestroom gerealiseerd dankzij onze partners in de retail, maar we zijn nog bezig met het uitbreiden van een groothandel netwerk en we zijn pas in de eerste fase van onze shop-in-shop strategie. In beiden markten hebben we in september 2016 e-commerce platforms gelanceerd en hebben nog het doel om onze retail aanwezigheid tot stand te brengen."

Geschatte beurswaarde Canada Goose op 2 miljard dollar

Canada Goose hoopt dat de beurswaarde van het bedrijf wordt geschat op 2 miljard dollar (1,9 miljard euro). Aan het einde van het fiscale jaar van 2016 was de winst 290.8 miljoen dollar met een groei van 38,3 procent zoals eerder genoemd.

Het bedrijf noemt ook de risico’s die aan het merk hangen. Hier vallen bijvoorbeeld de kosten van het toetreden van nieuwe markten en de aanwezigheid van concurrenten onder. Het jassenmerk is ook kwetsbaar door mogelijke veranderingen in de voorkeur van consumenten omdat “de grootste focus van het bedrijf een enkele productcategorie is, outerwear ”, aldus het merk.

Om de positie van het bedrijf sterker te maken kijkt het bedrijf ook naar het uitbreiden van het assortiment. “Onze strategie is om selectief te reageren op de vraag van consumenten voor functionele producten in aansluitende categorieën,” zegt het bedrijf. “Onderzoek onder de klanten laat zien dat ze op zoek zijn naar aanvullende items, vooral in de categorieën van knitwear fleece, schoenen, reisuitrustingen en beddengoed.

Het merk zal aandelen gaan verkopen op de New York Stock Exchange en Toronto Stock Exchange, de thuisbasis van het Canadese merk. Verschillende banken helpen met de voorbereiding van de beursgang. Canadese bank CIBC Capital Markets heeft de grootste adviserende rol maar ook Goldman Sachs, Bank of America Merrill Lunch, Barclays en nog vele anderen adviseren het bedrijf.

Beeld: Canada Goose Facebook

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN