Flinke winststijging bij LVMH in boekjaar 2018

Luxegroep LVMH heeft zowel de omzet als de winst weten op te voeren in het boekjaar 2018, zo blijkt uit de pas gepubliceerde cijfers. De winst steeg met 18 procent naar 6,4 miljard euro. De omzet nam toe met 10 procent naar een bedrag van 46,8 miljoen euro.

“LVMH had opnieuw een recordjaar, zowel op winst als omzet gebied,” aldus CEO van LVMH, Bernard Arnault in het verslag. “De begeerlijkheid van onze merken, de creativiteit en de kwaliteit van onze producten, de unieke ervaring die wij onze klanten bieden en het talent en de toewijding van ons team hebben opnieuw het verschil gemaakt,” aldus de topman. “In 2019 zal LVMH doorgaan met innoveren, investeringen die traditie en modernheid combineren, de lange termijn visie en de ondernemende geest en het gevoel van verantwoordelijkheid.” Het bedrijf heeft nog wel een nettoschuld staan van 5,4 miljard euro, als resultaat van een schuldvermindering van 23 procent in het afgelopen boekjaar.

LVMH prijst de ‘exceptionele resultaten van Louis Vuitton’ mede dankzij de kracht van de lederen goederen die steeds vernieuwd worden, maar ook dankzij Nicolas Ghesquière die verantwoordelijk is voor de damescollecties en Virgil Abloh die in 2018 aan boord kwam als creatief directeur van de mannenlijn. Christian Dior Couture had een goed eerste jaar bij de groep na de overname in 2017. Het momentum van het merk is volgens LVMH te danken aan Maria Grazia Chiuri en de komst van Kim Jones als creatief directeur mannenmode. Celine begon aan een ‘ambitieuze fase van de ontwikkeling van het merk door de komst van Hedi Slimane’. “Zijn eerste show in oktober was een wereldwijd succes,” aldus de groep. De eerste show van Slimane als creatief directeur van Celine zorgde voor ophef in de modewereld en verdeelde de Philophiles (fans van voormalig Celine creatief directeur Phoebe Philo) en de Slimaniacs (de fans van Hedi Slimane). Alle merken van LVMH leverde goede resultaten, aldus de groep in het jaarverslag. In het portfolio zitten Nicholas Kirkwood, Marc Jacobs, Pink Shirtmaker, Emilio Pucci, Givenchy, Kenzo, Celine, fendi, Christian Dior, Loro Piana, Rimowa, Berluti, Moynat, Loewe en Moynat.

Nieuwe creatief directeuren stuwen momentum bij LVMH in 2018

De mode en lederen goederen brengen het meeste geld op, 18,4 miljard euro dankzij een stijging van 19 procent. Het horloge en sieraden segment rapporteert een omzetstijging van 8 procent, er werd een omzet behaald van 4,1 miljard euro. LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) is ook actief in wijnen, parfum en cosmetica.

De meeste omzet van LVMH komt uit de Azië zo blijkt uit het jaarverslag. Het aantal miljarden euro’s worden niet genoemd, maar de Azië (zonder Japan) beslaat 29 procent van de gehele omzet. Na Azië volgt de Verenigde Staten met 24 procent en Europa (zonder Frankrijk) met 19 procent van het geheel. Frankrijk en Japan dragen 10 en 7 procent bij aan de totale omzet van de luxegroep.

LVMH is optimistisch over 2019 maar voorzichtig met de voorspelling voor het boekjaar vanwege de onzekere geopolitieke situatie. “LVMH heeft alle benodigdheden om het momentum vast te houden in alle segmenten in 2019.”

Beeld: Moynat Facebook

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN