• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Inditex boekt 3,2 miljard euro winst in 2016

Inditex boekt 3,2 miljard euro winst in 2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

In 2016 steeg de omzet van Inditex met 12 procent tot 23,3 miljard euro. Bij een gelijkblijvend aantal winkels kwam de omzetstijging uit op 10 procent, tegenover een stijging van 8,5 procent vorig jaar. Er werd een winst van 3,2 miljard euro gerapporteerd, wat neerkomt op een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet steeg in alle landen en bij alle merken van de Inditex Group. Het EBITDA steeg met 8 procent naar 5,1 miljard euro.

Geen tijd om het hele verhaal te lezen? Scroll naar beneden voor de samenvatting.

CEO Pablo Isla spreekt van een serie ‘positieve resultaten’. Hij stelt dat de Inditex Group doorgaat met het maken van ‘belangrijke investeringen, met de middellange- en langetermijnvisie in gedachten, binnen het kader van de ambitie van het bedrijf om vanuit financieel, sociaal en ecologisch perspectief steeds duurzamer te worden’.

Inditex boekt omzet- en winstgroei door wereldwijde expansie

Inditex heeft het geïntegreerde offline-online winkelmodel verder uitgebreid in het afgelopen jaar. In 2016 opende Inditex 279 winkels in 56 markten, waarmee het totaal aantal winkels uitkomt op 7.292. Inditex is nu aanwezig in 92 landen. In alle landen stegen de omzetten.

In Europa werden 102 nieuwe winkels geopend. De regio Azië en De rest van de wereld kreeg er 116 winkels bij tegenover 61 nieuwe winkels in de Verenigde Staten. Inditex betrad 5 nieuwe markten: Nieuw-Zeeland, Vietnam, Paraguay, Aruba en Nicaragua. Tevens werd het online platform in 20 markten openend. Daarvan waren 12 landen helemaal nieuw, namelijk Turkije, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Estland, Hongarije, Finland, Letland, Litouwen en Malta. Inmiddels zijn de online platformen van Inditex beschikbaar in 43 markten. In maart 2017 is de webwinkel van Zara live gegaan in Singapore en Maleisië.

Zara opende 51 winkels in het afgelopen jaar, waarmee het totaal aantal winkels uitkomt op 2.213 winkels. Naast de openingen in Auckland (Nieuw-Zeeland) en Ho Chi Minh City (Vietnam) opende Zara in september ook een flagshipstore op de Calle Compostela in La Coruña (Spanje), In het vierde kwartaal opende Zara tevens een van de meest karakteristieke winkels op Plaça Catalunya in Barcelona. Andere opvallende Zara-openingen waren de winkel in Soho Manhattan (Verenigde Staten en de winkels in Aruba, Paraguay en Nicaragua. Zara opende tevens winkels op markten als China, Canada, Thailand, Saoedi Arabië, Duitsland, Mexico, Indonesië en Japan. De winkels in onder meer Puerto Rico, Keulen (Duitsland) en Antwerpen (België) werden volgens het expansieplan verder uitgebreid.

Pull&Bear opende nieuwe winkels in Luxemburg en Nicaragua, terwijl Massimo Dutti nieuwe winkels lanceerde in India en Finland. Stradivarius opende zijn eerste winkels in Nederland, Algerije, Israël en Nicaragua. In dat laatste land opende ook Bershka een nieuwe winkel. Oysho betrad de markten België, Indonesië en Algerije. Zara Home breidde uit naar nieuwe markten zoals Servië, Zuid-Afrika, Paraguay, Estland en Denemarken, terwijl Uterqüe zijn eerste winkels opende in Polen en Oekraïne.

Massimo Dutti breidde zijn winkelnetwerk uit met winkels in Barcelona en Mexico City, terwijl Pull & Bear nieuwe vestigingen opende in Hongkong, Wenen. Stradivarius opende een nieuwe winkel in de Amsterdamse Kalverstraat, evenals filialen in Londen, Belfast, Milaan, Arezzo en Modena. Het winkelnetwerk van Bershka werd uitgebreid met flagshipstore in Londen, Milaan, Shanghai en Madrid. In Porto (Portugal), Rome en op twee locaties in Barcelona kwamen er nieuwe Oysho-winkels bij. Zara Home opende een flagshipstore in Korea, het Belgische Brussel, Nice en Kopenhagen. Uterqüe lanceerde in Braga (Portugal) zijn nieuwe winkelconcept, dat geïnspireerd is op kunst en de Middeleeuwen. Het concept werd later in het jaar ook geïntroduceerd in winkels in Monterrey (Mexico), Granada (Spanje) en Lissabon (Portugal). Naast Uterqüe kwam ook Bershka met een nieuw winkelimago, met de wereld van muziek en live concerten als inspiratiebron. In 2017 kwam Stradivarius met zijn eerste mannencollectie, die inmiddels verkrijgbaar is in 32 winkels in 17 landen, evenals 22 webwinkels. In de komende maanden zal de mannenlijn ook in andere winkels gelanceerd worden.

Inditex ziet omzet met 13 procent stijgen in februari en maart 2017

Er werden in het afgelopen jaar 9.596 nieuwe banen gecreëerd. Er werken 162.450 mensen bij het bedrijf, tegenover 152.854 vorig jaar. Er werden 2.480 banen in thuisland Spanje gecreëerd. Een groot aantal medewerkers werden aangenomen om speciale teams te vormen, die zich focussen op de internationale expansie en zich specialiseren in design, creativiteit, engineering, sales en logistiek.

Volgens de nieuwe buitengewone winstdelingsregeling 2017-2018 zal Inditex meer dan 535 miljoen euro uitkeren aan medewerkers, in salarissen en daar bovenop. Zeker 493 miljoen euro wordt verdeeld onder de medewerkers in de vorm van bonussen en provisies. De winstdelingsregeling houdt in dat de Inditex Group 10 procent van de winstgroei zal uitbetalen, wat dit jaar neerkomt op 28 miljoen euro. De groep heeft zelf besloten om het bedrag met 14 miljoen euro op te hogen naar 42 miljoen euro. Het totaalbedrag wordt betaald aan de 84.000 medewerkers die op 31 maart 2017 meer dan 2 jaar bij het bedrijf werken. De Groep heeft ook aangekondigd een nieuwe winstdelingsregeling van vergelijkbare kenmerken op grond waarvan zijn werknemers zullen deelnemen aan de winstgroei van de Groep in 2017 en 2018.

De Raad van bestuur wil een dividend van 0,68 euro per aandeel uitkeren, bij een groei van 13,3 procent bij een jaar-op-jaar basis, en zal hiervoor toestemming vragen aan de aandeelhouders tijdens de Jaarlijkse Aandeelhoudersvergadering in juli. Een voorschot van 0,34 euro per aandeel zal op 2 mei worden uitgekeerd, waarna het resterende dividend van 0,34 euro na toestemming zal worden uitbetaald op 2 november.

Inditex laat weten dat de omzet tussen 1 februari 2017 en 12 maart 2017 met 13 procent is gestegen, inclusief wisselkoerscorrecties. Inditex verwacht zo’n 1,5 miljard euro te investeren in 2017, onder meer aan duurzame groei, logistieke operaties en recycle programma’s. In het nieuwe boekjaar zal het Spaanse modebedrijf het geïntegreerde offline-online winkelmodel wereldwijd verder uit te breiden. Daardoor zal er een gelijk aantal nieuwe winkels worden geopend als in vorige jaren. Bijna 70 procent van de winkelopeningen in 2017 zijn al voorzien van een contract.

Zara gaat winkels openen in Japan, Qatar, India en Spanje, tevens worden de gerenoveerde winkels in Parijs en Londen opgeleverd. Zara Home opent vestigingen in Zürich, Wenen en Shanghai, terwijl Pull&Bear winkelopeningen heeft gepland in Madrid. Bershka opent een winkel in het Chinese Changsha en Stradivarius heropent de winkel in Barcelona (Spanje). Ook de e-commerce zal verder uitbreiden, zo gaat Zara binnen enkele weken live in Thailand en Vietnam. In de tweede helft van het jaar volgt India.

Samenvatting

Omzet FY2016 23,3 miljard euro
Winst 3,2 miljard euro
EBITDA 5,1 miljard euro

Beeld: Inditex

Inditex
Zara