FY16 omzet OTB Group gelijk dankzij premiummerken

Moederbedrijf van onder andere Maison Margiela, Marni, Viktor & Rolf en Diesel, OTB Group sloot 2016 af met een omzet van 1,58 miljard euro. Dit is nagenoeg gelijk met het voorgaande financiële jaar, meldt de Group in een persbericht.

Het belangrijkste merk van de groep, Diesel brengt zo’n 60 procent van de totale omzet op, zag juist een daling. De omzet van 960 miljoen euro zou beïnvloed zijn door een strategische beslissing om het merk te repositioneren op het gebied van distributie. Hierdoor sluit het merk het jaar af met verlies.“Hierdoor is het noodzakelijk voor het bedrijf om te rationaliseren en activiteiten te reorganiseren.”

Verlies van Diesel gecompenseerd door premium merken OTB Group

Daartegenover staan de premium merken van de OTB Group. “Het afgelopen jaar had een zeer positief momentum in de sector ‘hoog’,” aldus de OTB Group.

De groei van Maison Margiela wordt vooral gedreven door de komst van ontwerper John Galliano. De omzet is toegenomen tot 135 miljoen euro dankzij groei bij alle verschillende lijnen van het merk. Ook de lancering van een parfum-collectie ‘Replica’ stuwde de omzet. Marni zag een groei van boven de 10 procent dankzij een toename in verkoop van accessoires, vooral tassen. Het modehuis had het afgelopen financiële jaar een omzet van 170 miljoen euro. Nederlands modemerk Viktor&Rolf zag vooral groei dankzij de lancering van een bruidscollectie.

Staff International, die licenties heeft voor Maison Margiela, Marni Man, Dsquared, Vivienne Westwood, Just Cavalli en Marc Jacobs Men, behaalde een winst van 390 miljoen euro.

Groei in e-commerce voor OTB Group

E-commerce bij de merken van OTB zag een flinke groei afgelopen jaar. “In dit segment zullen een groot aandeel van de investeringen in 2017 zich bevinden. Vooral om een versnelling te realiseren in het digitale segment van de groep en over alle merken.”

Vooral Japan en de Verenigde Staten zijn belangrijk voor het concern op dit moment. De aanwezigheid van verschillende merken in Europa blijft onder de aandacht, maar de focus wordt ook steeds meer gelegd op de Aziatische markt, voornamelijk China.

Beeld: Facebook Diesel

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN