• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Puig handhaaft verwachtingen na opening van het boekjaar met een omzetstijging van 7,8 procent

Puig handhaaft verwachtingen na opening van het boekjaar met een omzetstijging van 7,8 procent

Door Jaime Martinez

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Ceremonie van de ‘gongslag’ waarmee Puig zijn beursgang vierde op de beurs van Barcelona, op 3 mei 2024. Credits: BME.

Madrid – Zelfs met een stroomstoring en ongekende problemen in de communicatienetwerken in Spanje, kwam de multinational Puig uit de mode- en beautysector zijn afspraak met investeerders na. Zoals gepland presenteerde het bedrijf op maandag, na sluiting van de beurzen, de omzetcijfers over het eerste kwartaal van het nieuwe fiscale jaar 2025. De Spaanse onderneming sloot deze periode opnieuw positief af en bevestigde de verwachtingen voor dit nieuwe boekjaar.

Op basis van de informatie van de directie van de Spaanse mode- en beauty-multinational heeft Puig een totale omzet van 1.206 miljoen euro gerealiseerd in het eerste kwartaal van 2025. Dit betekent een stijging van 7,87 procent ten opzichte van de 1.118 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. In termen van perimeter en constante wisselkoersen zou dit percentage neerkomen op een stijging van 7,5 procent.

“We zijn 2025 sterk begonnen en blijven sneller groeien dan de ‘premium’ beauty markt”, aldus Marc Puig, uitvoerend voorzitter van Puig, in een verklaring van het Spaanse bedrijf. Naar aanleiding van deze prestatie: “Opnieuw heeft ons belangrijkste segment, ‘Fragrances en Mode’, geleid tot dit resultaat. Dit toont de kracht van onze ‘Prestige’ en ‘Niche’ merken aan, evenals de aantrekkingskracht en het aanpassingsvermogen van onze portfolio.” Hij vervolgt: “We zijn ook blij met de groei in alle regio’s, met een bovengemiddelde prestatie in Noord- en Zuid-Amerika.” Tot slot zegt de uitvoerend voorzitter: “Met het oog op de toekomst handhaven we onze verwachtingen voor 2025, ondanks een complexe macro-economische context.”

Daling in “Make-up” en “Fragrances en Mode” en Noord- en Zuid-Amerika als belangrijkste aanjagers

Bij een nadere analyse van de prestaties in het eerste kwartaal van 2025 per bedrijfsgebied, noteerde de divisie “Fragrances en Mode” een omzetstijging tot 896,4 miljoen euro (plus 10,36 procent), wat 74 procent van de totale omzet vertegenwoordigt. Een dissonant in deze resultaten is de divisie “Make-up”, die een negatieve groei liet zien met een omzetdaling tot 165,3 miljoen euro (min 4,22 procent), wat 14 procent van het totaal vertegenwoordigt. De divisie “Huidverzorging” groeide in omzet tot 144,2 miljoen euro (plus 7,85 procent), wat de overige 12 procent van de netto kwartaalomzet van Puig vertegenwoordigt.

Wat de prestaties van het bedrijf per markt betreft, heeft de multinational een algemene groei doorgemaakt. De EMEA-regio blijft de belangrijkste bron van inkomsten met een omzetstijging tot 643,8 miljoen euro (plus 4,34 procent), 53 procent van de totale omzet. Deze groei werd ruimschoots overtroffen door de groei in Noord- en Zuid-Amerika, met een omzetstijging tot 451 miljoen euro (plus 11,52 procent), wat 37 procent van de omzet vertegenwoordigt. In de regio Azië-Pacific, die met 9 procent het minst zwaar weegt in de cijfers van het bedrijf, werd de grootste groei gerealiseerd met een omzetstijging tot 111,1 miljoen euro (plus 14,53 procent). Dit is te danken aan de goede resultaten in de markten van Zuid-Korea en Japan, waar Puig dochterondernemingen heeft geopend.

Prijsstijging in de Verenigde Staten

Met het oog op de rest van het jaar en rekening houdend met de mogelijke impact van de Amerikaanse tarieven op de winstgevendheid van het bedrijf, heeft Puig de verwachtingen voor 2025 bevestigd. Voor dit jaar wordt een omzetgroei van 6 tot 8 procent verwacht, bij gelijkblijvende perimeter en constante wisselkoersen. Daarnaast wordt een stijging van de aangepaste ebitda verwacht die in lijn is met de stijging in het boekjaar 2024, waarin een stijging van 12,3 procent tot 969 miljoen euro werd gerealiseerd.

Naast deze vooruitzichten bevestigt Puig ook het voornemen om tijdens de volgende algemene vergadering van aandeelhouders, die gepland staat voor 28 mei, de goedkeuring van de uitkering van 212 miljoen euro aan dividend ten laste van de resultaten over 2024 voor te stellen. Ook wil het bedrijf verschillende initiatieven lanceren om de mogelijke impact van de Amerikaanse tarieven op de winstgevendheid te beperken, waaronder een gematigde prijsverhoging in de regio, zoals Marc Puig eind maart al aangaf.

Samengevat
  • Puig noteert een omzetstijging van 7,87 procent in het eerste kwartaal van 2025 en bereikt 1.206 miljoen euro.
  • Het segment ‘Fragrances en Mode’ leidt de groei met een stijging van 10,36 procent, dankzij de merken ‘Prestige’ en ‘Niche’.
  • Noord- en Zuid-Amerika vallen op met een omzetgroei van 11,52 procent. Er wordt een gematigde prijsverhoging in de Verenigde Staten verwacht om de impact van de tarieven te beperken.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.

Beauty
Luxe
Puig