Versace voorzichtig positief na sterk boekjaar 2015
bezig met laden...
Italiaans modehuis Versace heeft een goed financieel jaar achter de rug. Het luxemerk noteerde in 2015 een omzet van 709,5 miljoen dollar (635,1 miljoen euro), een stijging van 17,5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De goede resultaten werden voornamelijk aangedreven door een sterke groei in de online verkopen en de omzetstijging bij zowel de accessoires als Versace’s tweede lijn Versus.
”Versace had een uitstekend jaar, ondanks de moeilijke omgeving voor de wereldwijde luxe-industrie,” zegt Gian Giacomo Ferraris, CEO van Versace, in reactie op de resultaten. “Onder de creatieve leiding van Donatella Versace hebben we een uniek perspectief op mode, producten van hoge kwaliteit en groeiende betrokkenheid bij de nieuwe generaties. In de afgelopen twaalf maanden hebben Versace en haar team gezorgd voor een groeiende relevantie voor de hedendaagse luxe-consumenten,” aldus Ferraris.
Versace boekt omzetstijging van 17,5 procent in 2015
In boekjaar 2015 zag Versace de omzet uit retailactiviteiten stijgen met 28,5 procent naar 440,7 miljoen dollar (394,4 miljoen euro). De online omzet groeide met 31,2 procent en de omzet uit groothandelsactiviteiten daalde van 258,3 miljoen dollar (231,2 miljoen euro) naar 214,4 miljoen dollar (191,9 miljoen euro). Het EBITDA bedroeg 89,1 miljoen dollar (79,7 miljoen euro), een stijging van 19,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Versace zag een sterke groei in al haar belangrijke markten. De omzet in Europa steeg met 33 procent en de omzet in China was 36,6 procent hoger dan een jaar eerder. In Azië groeide de omzet met 26,7 procent en in Noord-Amerika rapporteerde Versace een omzetstijging van 27 procent. Sinds afgelopen jaar is Versace tevens weer actief op de Japanse markt, nadat het modehuis het land in 2009 verliet.
”We zagen bijzonder sterke prestaties van dames- en herenaccessoires, die een aandeel van 50 procent in de totale omzet hadden. Ook Versus had een uitstekend jaar met een verdubbeling van de omzet uit retailactiviteiten,” aldus het bedrijf.
Versace voorzichtig positief over 2016
”Vooruitblikkend, zijn we voorzichtig optimistisch over 2016. We staan nog steeds voor onze doelstelling van verdere omzetgroei, ondanks een zwakker eerste kwartaal van het huidige fiscale jaar en toenemende onzekerheden wereldwijd. We geloven dat we op lange termijn aanzienlijke groeimogelijkheden hebben en we zullen ons daarom blijven richten op onze ontwikkelingsstrategieën,” reageert Ferraris.
Versace, dat haar retailnetwerk heeft uitgebreid na de investeringen van Blackstone, heeft aangekondigd ruim 50 miljoen euro te gaan investeren in nieuwe filialen, waaronder de flagshipstores in New York en Milaan, al bestaande winkels en de ontwikkeling van de online activiteiten.