• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • H&M koopt eigenaar Cheap Monday

H&M koopt eigenaar Cheap Monday

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Hennes & Mauritz heeft een meederheidsbelang genomen in het Zweedse modeconcern Fabric Scandinavien. H&M betaalt SEK564 miljoen (€60,3 miljoen) voor een aandeel van 60 procent in het bedrijf. De partijen zijn overeen gekomen dat H&M de resterende 40 procent binnen drie tot vijf jaar zal overnemen. Fabric Scandinavien brengt via een dochteronderneming, Weekday Brands, verschillende merken op de markt waaronder de zeer populaire en betaalbare denimlijn Cheap Monday. Cheap Monday kwam als een van de eersten met de superstrakke jeans met smalle pijpen op de markt. Het merk werd 2004 gelanceerd en is inmiddels in 28 landen verkrijgbaar bij ruim 1000 verkooppunten. Andere merken van Weekday Brands zijn MTWTFSS Weekday en Sunday Sun.

Daarnaast heeft het Zweedse concern twee kleine winkelketens, Weekday en Monki. Weekday is een unisex winkelconcept met hippe vrijetijdskleding van diverse merken. De keten heeft zes winkels in Zweden. In maart gaat de eerste buitenlandse Weekday open, in Kopenhagen in Denemarken. Monki is een winkelketen en eigen merk voor jonge meiden. Monki is in 2006 opgericht en heeft twaalf filialen in Zweden. Fabric Scandinavien zal als zelfstandige eenheid blijven opereren binnen het H&M concern. De vier oprichters, Adam Friberg, Lars Karlsson, Örjan Anderesson en Linda Friberg, blijven aan en ook voor de 300 werknemers van het bedrijf zal er weinig veranderen. Hennes & Mauritz verwacht dat de nieuwe aanwinst over het gebroken boekjaar 2007/2008 een omzet van ongeveer SEK400 miljoen zal boeken. Vorig jaar (2006/2007) rapporteerde Fabric Scandinavien een omzet van SEK250 miljoen en een operationele winst van SEK67 miljoen.

Het is voor het eerst dat Hennes & Mauritz een dergelijke overname doet. In het persbericht zegt CEO Rolf Eriksen dat hij mogelijkheden ziet om de winkelconcepten en merken van Fabric Scandinavien in nieuwe markten te ontwikkelen. "Door samen te werken kunnen we de groei versnellen." Voor Fabric Scandinavien zijn schaalvoordelen te behalen op het gebied van logistiek en productie. H&M zal waarschijnlijk profiteren van de denim know-how die het met deze overname in huis heeft gehaald.


Cheap Monday
H&M