• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Het innovatieve Shin Denim van Japan Blue Co. moet de modewereld gaan veroveren

Het innovatieve Shin Denim van Japan Blue Co. moet de modewereld gaan veroveren

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De denimwereld is een innovatieve stof rijker. De Japanse denimfabrikant Japan Blue Co., lanceerde tijdens Amsterdam Denim Days Shin Denim; een denim die niet afgeeft of slijt en daarom volgens het bedrijf uitermate geschikt is voor gebruik in meubels en interieuraccessoires. Om te laten zien hoe veelzijdig Shin Denim is en dat het ook voor de mode-industrie een interessante stof kan zijn om mee te werken, is de producent een samenwerking aangegaan met de Jean School in Amsterdam. Vier afgestudeerde Jean School-studenten werden uitgedaagd om met Shin Denim een capsule collectie te ontwerpen. FashionUnited nam een kijkje bij de lancering van de collectie in Denim City Amsterdam en doet verslag.

De ontwerpopdracht die door Japan Blue Co. aan de studenten werd meegegeven: breng een eerbetoon aan Japan, haar cultuur van simpliciteit en functionaliteit, de schoonheid van imperfectie, vakmanschap en toewijding. Jean School-alumni Gino Coppen (Nederland), Carel van Wijk (Nederland), Peter Wertmann (Zwitserland) en Angelo Page (Zuid-Afrika) creëerden in twee weken tijd totaal vijf stukken, waaronder een tapijt, kussen, jas, tas en schort. Tijdens het ontwerp- en maakproces mochten zijn gebruik maken van het atelier, lab en de master tailor van Denim City in Amsterdam.

Shin Denim van Japan Blue Co. geeft niet af, slijt niet en is waterafstotend

The Amsterdam Capsule Collection, zoals de vijfdelige collectie door het viertal is genoemd, werd na de officiële lancering op maandag 22 oktober door Japan Blue Co.-oprichter Mr Hisao Manabe en diens zoon Katsu Manabe in Denim City tentoongesteld tijdens Amsterdam Denim Days. In november vertrekken de vier makers van de collectie naar Japan om daar de fabriek te bezoeken en meer te leren over denim, hoe het wordt vervaardigd en de markt.

”Ik kijk ontzettend uit naar mijn studiereis naar Japan, ik wil me verdiepen in de manier waarop Shin Denim wordt geproduceerd en wat de mogelijkheden verder zijn”, vertelt Coppen aan FashionUnited. Wertmann, die hoopt op een dag een eigen merk te hebben, vertelt FashionUnited dat hij wenst dat de reis hem als maker nog meer creatieve input zal geven en dat hij in Japan meer over de industrie te weten zal komen.

Over Shin Denim

Er is al lange tijd veel vraag van meubelfabrikanten en interieurdesigners naar denimstof dat gebruikt kan worden voor het maken van meubels en voor bijvoorbeeld het bekleden van wanden. De voorwaarden zijn hiervoor dat de stof niet mag slijten, mag vervagen en ook niet af mag geven. Er zijn al alternatieven op de markt zoals stoffen met denimprint of chambray (imitatiedenim), maar deze bezitten volgens Japan Blue Co. niet de 'echte' denim look en feel zoals het stevige Shin Denim. De stof geeft niet af, is volgens het bedrijf milieuvriendelijk vervaardigt, waterafstotend en is drie keer sterker dan normaal denim. Over het algemeen kan gewone denim zo'n 35.000 keer een wrijvingstest doorstaan. Japan Blue Co. beweert dat Shin Denim na meer dan 80.000 keer nog steeds niet kapot gaat. De weeftechniek en textuur is bij Shin Denim hetzelfde als bij traditionele denim, maar er wordt geen onnodige indigo pigment afgegeven. Door deze eigenschappen is de stof ook geschikt voor uniforms en pakken, waarbij de kraag helder wit moet blijven. Met Shin Denim hoopt Japan Blue Co. een geheel nieuwe afzetmarkt voor denim mogelijk te maken.

The Amsterdam Capsule Collection is tot stand gekomen en mede mogelijk gemaakt door Japan BlueCo. HTNK Fashion recruitment & consultancy en Denim City.

Beeld: Back to back PR

AMSTERDAM DENIM DAYS
Angelo Page
Carel van Wijk
Denim City
Fashion Education
Gino Coppen
innovatieve denim
Japan Blue Co. Shin Denim
Jean SChool
Katsu Manabe
Mr Hisao Manabe
Peter Wertmann