• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Het merk uit Senegal met prints geïnspireerd op wiskundige vergelijkingen

Het merk uit Senegal met prints geïnspireerd op wiskundige vergelijkingen

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

“Wiskunde was mijn eerste liefde. Het was de enige universele taal die ik kon blijven gebruiken elke keer als mijn familie naar een nieuw land verhuisde en ik de taal niet begreep." Diarra Bousso is geboren in Dakar, Senegal, maar getogen is ze niet alleen in Senegal maar ook in Noorwegen en de Verenigde Staten.

Het mag duidelijk zijn dat ze met deze achtergrond een graad in wiskunde heeft gehaald en haar carrière startte als beurshandelaar op Wall Street. Twee jaar later, verbaasde Bousso haar omgeving door alles achter zich te laten en de modemerken Diarrablu en Diarrabel op te richten in Senegal.

Dat betekent echter niet dat wiskunde geen plek meer heeft in haar leven. Integendeel: Bousso gebruikt wiskundige vergelijkingen om de prints van haar kleding te creëren. In de eerste fysieke winkel van Diarrablu in Dakar, geopend in mei, kunnen bezoekers zelf hun prints ontwerpen door het gebruiken van zulke vergelijkingen. “Op die manier kan iedereen print ontwerper zijn," zegt ze.

Tegenwoordig verdeelt Bousso haar tijd tussen de rollen van professor, onderzoeker en modeontwerper. Haar kleding heeft de aandacht getrokken van internationale kranten en tijdschriften zoals Vogue, Glamour, Elle en The New York Times want Diarrablu is wereldwijd verkrijgbaar via ecommerce. Ook werkt het merk samen met boutiques in Abidjan, Nairobi, Brazzaville, Los Angeles, Washington, Miami en Aspen.

FashionUnited sprak met Bousso via email om meer te weten te komen over haar werk. Haar antwoorden zijn iets ingekort en verduidelijkt.

Hoe was het om twee modemerken te starten zonder ervaring in de modeindustrie? Welke uitdagingen en beproevingen waren er aan het begin?

"Ik heb heel veel onderzoek gedaan. Drie jaar heb ik zoveel mogelijk fashion weeks bezocht, ik probeerde overal te netwerken en heb kledingfabrieken in Azië bezocht om meer te leren over hun productieproces en daarna Senegalese textielarbeiders te trainen. Ik was 100 procent gefocust op leren in plaats van verkopen."

"Het was een uitdagende fase want ik moest veel investeren in reizen zodat ik meer kon leren over een vakgebied waar ik niks over wist. Gelukkig kwam mijn eerdere ervaring in Wall Street van pas: dankzij dat kon ik alles wat ik zag structureren in een business model. Dankzij Wall Street kon ik projecties maken."

U bent in Senegal geboren, maar u heeft ook in Noorwegen en de Verenigde Staten gewoond. Op welke manieren hebben deze drie landen u beïnvloed als persoon en als ondernemer?

"In Noorwegen studeerde ik bij de United World College, een internationale school met 200 leerlingen tussen de 16 en 18 jaar, met verschillende nationaliteiten. Daar kregen we lessen over diversiteit, wereldburgerschap en tolerantie. Dat heeft zeker mijn wereldbeeld gevormd."

"Na de universiteit in Minnesota en werken in New York, wist ik dat mijn bedrijf op een internationaal publiek gericht moest zijn, zelfs als het in Dakar gevestigd zou zijn. Ik wist dat ik diversiteit op alle niveaus moest eren en waarderen -- van het personeel dat met ons zou werken tot het publiek op wie we ons richten."

Uw ontwerpen zijn zeer beïnvloed door wiskunde. Kunt u uitleggen hoe dat werkt?

"Ik hou van kunst en design maar mijn eerste liefde is en blijft wiskunde. Wiskunde is de enige universele taal die ik kon blijven gebruiken elke keer als mijn familie naar een nieuw land verhuisde en ik de taal niet begreep. Met wiskunde voel ik me vrij: met het idee van oneindigheid, zijn de designmogelijkheden eindeloos."

"De hoofprint voor de zomer/lente 2019 Diarrablu collectie heet “Ndar” en komt van de grafische weergave van verschillende vergelijkingen (lineair, kwadratisch en absolute waarde). Vervolgens vul ik de vormen met kleuren. De patronen werden weer gesneden in verschillende vormen door geometrische transformaties zoals dilataties, rotaties en reflecties. Zo kwam ik tot de print, die gebruikt werd in stoffen zoals chiffon en crêpe. De vergelijkingen zijn parabolen van de vorm y=ax2+bx+c."

U heeft een paar maanden geleden een eerste fysieke winkel in Dakar geopend. Kunt u er meer over vertellen?

"Ik heb altijd gedroomd over een eigen kunstgalerie. Ik was niet zozeer enthousiast over het idee van een winkel, maar wel over de gedachte een plek te hebben waar ik mijn wereld aan mensen zou kunnen voorstellen, een wereld op het kruispunt tussen wiskunde en kunst. Mode is maar één van de gevolgen van mijn passie voor wiskunde, en ik wilde dat de winkel die boodschap zou overbrengen. Daarom lijkt de winkelruimte op een museum met een tentoonstelling over hoe de prints tot leven komen."

"Ik wil dat mijn allereerste winkel alle elementen heeft die belangrijk voor me zijn. Ik wil dat bezoekers de textuur van mijn vergelijkingen voelen, dat ze de geschiedenis van mijn tradities begrijpen en dat ze mijn rijke Afrikaanse culturele erfgoed eren."

Wilt u meer winkels openen in Senegal? En in andere landen?

"We willen zeker meer winkels openen in Senegal maar het is belangrijk voor mij dat elke winkel uniek is en genoeg ruimte heeft om klanten hun eigen prints te laten ontwerpen met wiskundige vergelijkingen. Als wiskundeleraar heb ik een passie voor klaslokalen en laboratoria, daar is waar ik het grootste deel van mijn tijd wil besteden. We willen zeker ook winkels in het buitenland openen."

Hoe gaat het met uw bedrijf?

"Ik deel liever geen cijfers maar Diarrablu is aanzienlijk snel gegroeid in de laatste 12 maanden, met 400 procent omzetgroei in april 2019. We hopen deze groei te gebruiken om de productie te verhogen, ons team te versterken en uit te breiden naar meer markten."

Foto’s: Diarrablu

Diarra Bousso
Diarrabel
DIARRABLU