• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Hoe Hugo Boss van zijn grootste fabriek een Smart Factory maakt

Hoe Hugo Boss van zijn grootste fabriek een Smart Factory maakt

Door Weixin Zha

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |ACHTERGROND

De kunstmatige intelligentie en tablets die in de grootste Europese productiefaciliteiten van het Duitse zakelijke modemerk Hugo Boss gebruikt worden mogen verbluffend zijn, maar de interacties tussen mens en machine zijn misschien wel het meest opmerkelijk.

”Het interessante aan technologie is dat het weer menselijk is gemaakt,” zegt Joachim Hensch, managing director bij Hugo Boss Textile Industries Ltd. in Amsterdam tegen FashionUnited. Hij overziet de fabriek in Izmir, een van de vier eigen productielocaties van Hugo Boss in Europa. Van deze vier is Izmir veruit de grootste met zo’n 4.000 werknemers.

De fabriek maakt deel uit van een grotere transformatie die plaatsvindt binnen de mode-industrie, waar productie flexibeler moet reageren op de consumentenvraag. Joachim Hensch vertelt graag over hoe hij zijn loopbaan begon als kleermaker voor individuele klanten en snel leerde hoe anders de mode-industrie werkte dan hij zich had voorgesteld. Het tijdperk van massaal geproduceerde confectie in de jaren negentig tot vroeg in de jaren 2000 werd gekenmerkt door consumenten die een merk volgden en deze kochten. De opkomst van nieuwe technologieën zoals sociale media zorgt echter in toenemende mate voor het omkeren van dit concept. Klanten kunnen nu via sociale platforms zoals Instagram en Twitter direct contact zoeken met merken.

Beeld: Joachim Hensch spreekt tijdens het Innovate & Textile Apparel Congres in Amsterdam over hoe zijn loopbaan begon | FashionUnited

”Ik wil nog steeds deelnemen aan de geschiedenis van het merk, maar ik wil als individuele klant behandeld worden. Dit verandert het hele concept van productie, het hele concept van het volgen van trends,” verklaart Hensch tijdens zijn presentatie op het Innovate Textile & Apparel congres in Amsterdam.

Goedkoper volstaat niet meer

De huidige sourcing werkwijze waarbij het zoeken naar steeds goedkopere leveranciers om de winstmarges te vergroten volstaat niet meer. Hensch verwacht dat de vraag naar door mensen gemaakt maatwerk zal toenemen, terwijl de massaproductie van confectie steeds sneller en flexibeler zal moeten worden. De complexiteit van productie zal als gevolg toenemen, maar technologie zal uitkomst bieden bij kwesties van tijd, stoffen en kwaliteit.

”Ik verwacht niet dat alles gerobotiseerd wordt, maar deze twee werelden zullen naast elkaar bestaan,” zei hij.

De confectie-industrie is nog in grote mate afhankelijk van naaiwerk door mensen, een proces dat nog niet geautomatiseerd is; merken besteden grote delen van productie nog uit, en rekent op goedkope externe arbeid in plaats van het duurdere alternatief van geavanceerde technologie. De Izmir fabriek van Hugo Boss, die 65.000 vierkante meter beslaat, maakt ook nog gebruik van handmatig naaiwerk, maar bedenkt nieuwe manieren waarop mensen en machines samenwerken.

De fabriek produceert maar liefst 900.000 pakken per jaar, alsook twee miljoen overhemden en 550.000 stukken damesconfectie, zo meldt de website van het bedrijf. Volgens Hensch is de fabriek ook begonnen met het aanleveren van orders van enkele stukken aan pilot stores in Azië.

”In Izmir worden we een platform voor producten, diensten en kennis, een marktplaats voor wat nodig is. Het zal een geheel andere lay-out hebben, hoe we de processen beheren en mensen opleiden.

Een Smart Factory met virtuele onderwijsinstrumenten

Een vlotte en flexibele organisatie moet een vlakke hiërarchie hebben waarin managers en werknemers niet in hokjes of afdelingen denken, zegt Hensch. In plaats daarvan moeten ze denken in taken. De nieuwe vorm van het organiseren van de winkelvloer is misschien wel de meest duidelijke expressie van zijn ideeën.

Terwijl fabrieksarbeiders normaal gesproken eenvoudige taken krijgen toegewezen, moeten werknemers in Izmir kunnen schakelen tussen meerdere taken en werken met verschillende items, zoals pakken, jurken, broeken en overhemden. Tussen ploegdiensten moeten ze de werkvloer opruimen en de machines loskoppelen. Toen het voor het eerst werd geïmplementeerd, duurde het proces 40 minuten, terwijl het inmiddels slechts vijf of tien minuten duurt. Dankzij de flexibele ploegendiensten kan er sneller worden ingespeeld op de schommelingen in vraag naar veel productgroepen die in de fabriek worden gemaakt.

Het snellere tempo van schakelen tussen taken kan echter meer fouten veroorzaken – een probleem dat Hugo Boss tracht te beperken door middel van verzameling van gegevens van de 3.500 machines en 4.000 werknemers. Ruim 1.600 tablets worden op de werkvloer gebruikt, waardoor fouten meteen gesignaleerd en gecommuniceerd kunnen worden naar de collega die in de vorige fase van het proces werkzaam is waar de fout in de productielijn plaatsvond om zo vervolgfouten te beperken. Door de fout op te merken en direct te handelen kan de arbeider ervoor kiezen de taak te oefenen met behulp van een mixed reality spel dat voor de fabriek werd ontwikkeld.

Ruim 1.000 handelingen zijn onderwezen met behulp van “virtuele dojo”. Volgens Hensch is het van cruciaal belang dat mensen nieuwe manieren van leren ontdekken, want het tempo en de kwantiteit van het aantal aan te leren nieuwe vaardigheden neemt toe.

Uitbannen van fouten met Big data

Het gebruik van technologie om fouten te voorkomen gaat nog verder – in sommige gevallen worden ze als gevolg zelfs helemaal vermeden. Op basis van gegevens leren algoritmes te voorspellen wanneer werknemers waarschijnlijk een volgende fout zullen maken. Wellicht moet de desbetreffende werknemer opnieuw getraind worden of de taak helemaal overslaan op basis van eerdere fouten.

Kunstmatige intelligentie kan inmiddels zelfs anticiperen wanneer werknemers eventueel het bedrijf zullen verlaten, waardoor Hugo Boss mensen kan aannemen en trainen voor een baan voordat de voorganger opstapt. Machinegegevens kunnen ook voorspellen wanneer het tijd is voor onderhoud, waardoor uitvaltijd en kosten beperkt worden.

Video (Engels): Joachim Hensch vertelt op de transformatie naar een Smart Factory op TEDxTalk

”Ik ben geïnteresseerd in de verbinding tussen mens en machine,” zegt Hensch. “Machinegegevens zijn net als muziek. Ik zoek naar de muziek van machines en breng deze in verband met de mensen die met de machines werken.”

Hoewel we de ‘melodie’ van patroonsnijders inmiddels begrijpen – dit houdt in dat we weten wanneer er weer onderhoud moet worden gepleegd – is het nog moeilijker om gegevens te verzamelen voor naaimachines, aldus Hensch. De dichtheid van hun gecombineerde metalen structuren maakt het lastig voor computers om informatie vast te leggen.

Het uiteindelijke doel van de Smart Factory is om een soort digitale tweelingbroer van de traditionele fabriek te bouwen die alles kan nabootsen van de ander doet. Dan zou Hugo Boss de gegevens zodanig kunnen begrijpen dat het kan voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren, verklaart Hensch. “Het is een fantastisch moment als je begint te begrijpen wat er in de komende weken en maanden in je fabriek of organisatie gaat gebeuren.”

Het origineel van dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.de. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: door Wendela van den Broek.

Werken bij Hugo Boss? Check hier alle vacatures >>

Foto’s: Izmir Factory | via Hugo Boss

Hugo Boss
Smart-Factory