Hema wil de komende drie jaar nog minstens zeventig winkels openen in buurland Duitsland. Dat heeft Hema's Dutise hoofd Beatrice Schnell gezegd in een interview met de Duitse krant Lebensmittel. De expansie in Duitsland is een belangrijk onderdeel van Hema’s groeistrategie.

Op dit moment is Hema nog ver verwijderd van dat aantal. De winkelketen opende vorig week de elfde vestiging in het Duitse Frankfurt en er moet nog een winkel in Stuttgart worden toegevoegd. Daarna staan winkels in Berlijn en Dortmund op de planning.

De reden voor het succes in Duitsland heeft met Hema’s concurrentiepositie te maken. Er is niet iets vergelijkbaars als Hema in dat land. Door filialen te openen in grote winkelstraten als Keulen en Frankfurt bouwt het merk snel naamsbekendheid op. De flashipstore in Keulen doet het boven verwachting goed. Er wordt ook al nagedacht over het openen van shop-in-shopconcepten en winkels op treinstations en luchthavens.

Uitbreiding naar het buitenland is een belangrijk onderdeel van Hema's groeistrategie. Het aantal vestigingen in Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk nemen toe. In het afgelopen boekjaar genereerde Hema een omzet van bijna 1,2 miljard euro wereldwijd (een stijging van 4,7 procent), de hoogste omzet voor het concern ooit. Hema haalde 13,8 miljoen omzet uit de Duitse markt.

Aan het Financieel Dagblad vertelt Topman Tjeerd Jegen dat het gestegen aandeel van kleding in de productmix heeft gezorgd voor zo’n gunstig omzetcijfer. Het bedrijf haalt relatief hoge marges op kleding.

Lees ook: Hema opent eerste flagshipstore in Duitsland

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN