• Home
  • Press
  • Business
  • De moderevolutie groeit in Nederland; ruime verdubbeling events Fashion Revolution Week 2019 ten opzichte van 2018

De moderevolutie groeit in Nederland; ruime verdubbeling events Fashion Revolution Week 2019 ten opzichte van 2018

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Fashion Revolution Week start volgende week 22-28 April


Amsterdam 19 April 2019 - Fashion Revolution is de grootste mode-activisme beweging ter wereld. Met de jaarlijkse wereldwijde campagne ‘Fashion Revolution Week’ roept zij met de hashtag #WhoMadeMyClothes, events en positieve acties op tot een meer eerlijke, veilige en transparante mode-industrie. In Nederland zien we meer aandacht voor Fashion Revolution Week. Het aantal events dat door het hele land georganiseerd wordt, is dit jaar verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.

Dit jaar zijn er 23 events door het hele land bij het Nederlandse Fashion Revolution team aangemeld. In 2018 waren dit er nog maar tien en organiseerde het Nederlandse team er nog drie zelf.

Mede door de vele media-aandacht van programma’s als VPRO Tegenlicht Future Fashion Pioniers en Genaaid, lijkt de bewustwording onder Nederlandse consumenten over de misstanden in de mode-industrie toe te nemen. De focus van het Nederlandse Fashion Revolution team richt zich dit jaar dan ook op het aanmoedigen en ondersteunen van iedereen die zich inzet om de mode-industrie transparanter en duurzamer te maken. Zo worden er via de social media kanalen van Fashion Revolution Nederland vier vlogs gepubliceerd met modepioniers Judith van Vliet, Tailored By, Living Colour en B1. De vlogs eindigen met een call to action om deel te nemen aan Fashion Revolution Week en modemerken te vragen #WhoMadeMyClothes. Rondom de events wordt er dit jaar samengewerkt met onder andere de ImpactHub, C-Creators, Fashion for Good, ASN Bank, AMFI, Groenkapje, Van Hulley en Fair Wear Foundation.

De kick-off van Fashion Revolution Week in Nederland is morgen, zaterdag 20 april, op de Dam. Het event wordt georganiseerd door het Amsterdamse open platform No Sheep Allowed en gepresenteerd door Lize Korpershoek. Fashion Revolution is vanuit haar expertise bij het event betrokken.

Roosmarie Ruigrok, coördinator Fashion Revolution Nederland:
“Wij geloven dat samenwerking de sleutel is tot positieve verandering in de mode-industrie. Fashion Revolution Nederland behoorde dan ook tot de eerste 54 landen die zich hebben aangesloten bij Fashion Revolution UK, de oprichters van de beweging. Ik ben trots dat er dit jaar in Nederland zoveel mensen en organisaties zijn die zich met Fashion Revolution Week vrijwillig inzetten voor een betere mode-industrie.”

Aandacht voor #WhoMadeMyClothes hard nodig

Fashion Revolution roept tijdens Fashion Revolution Week iedereen op om modemerken één simpele vraag te stellen: #WhoMadeMyClothes? Hiermee spreken we modemerken aan op hun ketenverantwoordelijkheid en roepen we ze op om te blijven werken aan systematische verbetering in de mode- en textielindustrie. De verwachting voor 2019 is dat #WhoMadeMyClothes wereldwijd weer meer mensen zal bereiken, waarbij wordt uitgegaan van meer dan 275 miljoen impressies op social media. En deze aandacht is nog steeds hard nodig. Ondanks dat de mode-industrie steeds vaker onder vuur ligt, blijven schendingen van mensenrechten, genderongelijkheid en aantasting van het milieu aanhouden.

Uit informatie van Fashion Revolution blijkt:

  • Kledingstukken tot de items behoren die het grootste risico lopen om door moderne slavernij te worden geproduceerd.
  • Seksuele intimidatie, discriminatie en gendergerelateerd geweld tegen vrouwen blijft hardnekkig aanhouden in de mondiale kledingindustrie, waar 80% van de arbeiders vrouw is.
  • De wereldwijde textielproductie stoot jaarlijks 1,2 miljard ton broeikasgassen uit, meer dan de internationale vluchten en de zeevaart samen.
  • Jaarlijks wordt er 53 miljoen ton aan vezels geproduceerd om kleding en textiel van te maken. Echter, we storten of verbranden 73% van deze vezels.

De hashtag had in april 2018 een bereik van 275 miljoen impressie op social media, een toename was van 35% ten opzicht van 2017. Voor 2019 wordt verwacht dat deze 275 miljoen overtroffen gaat worden.

Fashion Revolution Week gaat wereldwijd maandag 22 april van start op Earth Day. Op deze dag zal Fashion Revolution ook aankondigen dat zij het UN Fashion Charter for Climate Action heeft ondertekend.

Carry Somers, co-founder Fashion Revolution: ”Elke keer als we kleding kopen, dragen en weggooien, creëren we een ecologische voetafdruk. Ons koop- en kleedgedrag heeft ook invloed op de mensen die ze maken, waarvan de meeste vrouwen zijn. Als we klimaatverandering willen aanpakken en voor iedereen een rechtvaardigere toekomst willen creëren, zullen we écht moeten veranderen.”

Op woensdag 24 April zal ook de Fashion Transparency Index gepubliceerd worden. Het rapport zal dit jaar de meest uitgebreide tot nu toe zijn. Het onderzoek evalueerde vorig jaar de prestaties van 150 modemerken op gebied van transparantie, dit jaar zullen dit 200 modemerken zijn. Hierover volgt volgende week een persbericht.

Fashion revolution
Fashion Revolution Week
Press Club
Press Release
Whomademyclothes