• Home
  • Press
  • Business
  • Make Fairtrade Cotton Your Business

Make Fairtrade Cotton Your Business

PRESS RELEASE
Door Bram Strijbos

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

MAKE FAIRTRADE COTTON YOUR BUSINESS

Het Fairtrade katoencongres van Stichting Max Havelaar

Vrijdag 30 oktober hoort u alles over de productie van katoen, maatschappelijk verantwoord ondernemen en eerlijke handel tijdens het congres “Make Fairtrade Cotton Your Business”. Het congres vindt van 12:00 uur tot 18:00 uur plaats in het auditorium van de Rabobank te Utrecht.

Modemerken, bedrijfskledingbedrijven, linnenleveranciers en retailers: het zijn totaal verschillende werelden, maar ze hebben een ding gemeen: katoen. Het ‘witte goud’ is namelijk overal. Elke Nederlander komt er dagelijks mee in aanraking via kleding, beddengoed, handdoeken en ga zo maar door.

Hoe divers het gebruik van katoen ook is, als je alle schakels in de productieketen terug loopt kom je altijd bij hetzelfde uit: de katoenplant. Het zachte katoenbolletje dat de plant produceert, kent echter een harde realiteit: oneerlijke handel, milieuvervuiling, erbarmelijke arbeidsomstandigheden.

Heeft u altijd al willen weten waar katoen precies vandaan komt? Uit welke schakels de productieketen van katoen bestaat? Welke problemen er zijn? En welke oplossingen? Wat u kunt doen? En waarom u dat wilt doen? Hoe het zit met eerlijke handel, milieu en sociale omstandigheden in de katoenproductie?

Kom dan 30 oktober naar "Make Fairtrade Cotton Your Business”

 

Max Havelaar sinds 1988

Stichting Max Havelaar werd in 1988 opgericht door Nico Roozen en Frans van der Hoff naar aanleiding van een dringende oproep van koffieboeren in Mexico. "Hulp is mooi, maar een eerlijke prijs voor onze koffie is nog beter. Dan hoeven we onze hand niet langer op te houden", zo stelden zij. Met een eerlijke prijs voor de koffiebonen kunnen kleine boeren het heft in eigen hand nemen.

Visie

Een wereld waar rechtvaardigheid en duurzame ontwikkeling de vanzelfsprekende basis vormen van internationale handel, zodat iedereen via zijn of haar werk een fatsoenlijk en waardig levensonderhoud kan opbouwen en kansen ten volle kan benutten.

Missie

Stichting Max Havelaar zet zich in om bestaande handel te veranderen ten gunste van producenten in ontwikkelingslanden. Om deze producenten te verbinden met consumenten geven wij het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade uit. Fairtrade draagt door langdurige handelsrelaties op basis van gelijkheid en transparantie bij aan duurzame ontwikkeling van organisaties van kleine boeren, van plantage-arbeiders en van lokale gemeenschappen. Fairtrade biedt een alternatief voor conventionele handel. Consumenten die ontwikkeling en armoedebestrijding willen stimuleren, kunnen kiezen voor producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade.

Onze missie vullen wij in door:

  • Ambitieus en met passie te werken aan de bestrijding van armoede en onrechtvaardigheid door middel van handel.
  • Het certificeren en uitgeven van het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade.
  • Het bijeen brengen van alle relevante partijen om een brede Fairtrade beweging te ontwikkelen.
  • Leidend te zijn op het gebied van Fairtrade in Nederland en vernieuwende activiteiten te ontwikkelen.

Kernactiviteiten

De kernactiviteiten van Stichting Max Havelaar zijn:

  • Bieden van onafhankelijke certificering via het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade.
  • Overtuigen en faciliteren van de markt om vraag naar en aanbod van Fairtrade producten te creëren.
  • Samenwerken met onze partners om boerenorganisaties en hun leden te ondersteunen.
  • Creëren van maatschappelijke bewustwording over de noodzakelijkheid van Fairtrade en het belang van het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade.
  • Zoeken naar en realiseren van nieuwe productmogelijkheden in samenwerking met licentiehouders.
  • Controleren van bedrijven die het keurmerk op hun producten gebruiken.

Veel producten met het Max Havelaar keurmerk

Tegenwoordig vind je het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade niet alleen op koffie maar op een breed scala aan producten zoals chocolade, fruit, wijn, thee, specerijen en zelfs op ijs en pindakaas. Sinds kort prijkt het keurmerk ook op katoenproducten zoals badtextiel, dekbedden, shirts en gordijnen en op bloemen.

tijd activiteit
12:00 - 12:45

Smakelijke Fairtrade biologische lunch

12:45 - 14:30

Open Source onder leiding van Frénk van der Linden geven diverse betrokken sprekers een pragmatisch inzicht vanuit een wisselend perspectief. U doet kennis op van de laatste ontwikkelingen en de toepasbaarheid van Fairtrade gecertificeerd katoen in verschillende productgroepen.

Gasten zijn onder andere:

  • Peter d’Angremond (directeur Max Havelaar)
  • Ynzo van Zanten (directeur Green Inc)
  • Erica van Doorn (directeur Fair Wear Foundation)
  • Wilfried Schasfoort (ICCO katoen specialist Afrika)

14:30 - 14:45

Pauze inclusief Fairtrade koffie en thee

14:45 - 15:00

‘Make Fairtrade Cotton Your Business’ film met Floortje Dessing

15:00 - 16:15

Gijs Weenink opent de dialoog in een debat “à la Lagerhuis” waarbij u al uw stellingen en vragen kunt poneren.

16:15 - 16:30

Making of...

16:30 - 18:00

Fairtrade Borrel

Frénk van der Linden (Hillegom, 14 oktober 1957) is een Nederlandse journalist die werkt(e) voor onder meer de De Tijd, Nieuwe Revu, NPS-radio en het NRC Handelsblad. Hij staat binnen zijn vakgebied bekend als specialist in het interviewen. Sinds november 2007 maakt hij het interviewprogramma 30 Hoog voor de NCRV. 15 juni 2008 begon een nieuw seizoen.

De NCRV zendt het op zondagavonden om 19:30 uit. Ook presenteert van der Linden meerdere keren per week het radioprogramma 'Kunststof' van de NPS. Hierin worden verscheidene mensen aan de tand gevoeld. Van der Linden heeft van 1980 tot nu (2008) honderden mensen uitgebreid geïnterviewd voor krant, televisie en radio. Zijn kandidaten daarvoor kwamen uit onder meer de werelden van de politiek, de sport, de podiumkunsten, film, literatuur en de media

Gijs Weenink (1969) is als directeur van de DebatAcademie gespecialiseerd in het leiden en presenteren van debatten, congressen en bijeenkomsten ten behoeve van multinationals, NGO’s en ministeries. Training van nationale en internationale politici en mensen uit het bedrijfsleven is ook onderdeel van de kernactiviteiten van de DebatAcademie. Het debat speelt een centrale rol in de loopbaan van Gijs. In 1992 richtte hij de Nederlandse Debat Vereniging op, waarna hij als voorzitter het debatteren in Nederland heeft gestimuleerd door het oprichten, adviseren en trainen van debatverenigingen, het organiseren van toernooien en het opzetten van een landelijke competitie. Hij nam deel aan internationale toernooien zoals de Oxford Intervarsity en de Wereldkampioenschappen in Cork (1996) en Athene (1997) en hij was vertegenwoordiger voor Nederland in de World Debating Council. Hij was vier jaar Amsterdams gemeenteraadslid (2002-2006). Eind jaren negentig richtte hij de DebatAcademie op.

De Rabobank Foundation

De Rabobank Foundation is in 1973 opgericht als onafhankelijke stichting van lokale Rabobanken en Rabobank Nederland. Zij dragen jaarlijks een klein deel van de winst af aan de Foundation. In 2007 is besloten dat de Foundation wordt uitgebouwd als een fonds voor de gehele Rabobank Groep dus ook voor dochters en gelieerde instellingen.

De Rabobank Foundation wil kansarme en achtergestelde groepen mensen een perspectief geven op een zelfstandig bestaan. In Nederland en in ontwikkelingslanden. In ontwikkelingslanden steunt zij vooral kleine coöperaties op het platteland. Met donaties, leningen, handelsfinancieringen en de inzet van technische assistentie. De opzet en/of stimulering van coöperatieve spaar- en kredietsystemen heeft de speciale focus.

Net als de Rabobank zelf werkt de Foundation vanuit de filosofie van Friedrich Raiffeisen, een van de grondleggers van de coöperatie. Door die coöperatieve achtergrond heeft zij de mentaliteit om samen te werken, verantwoording te nemen en betrokkenheid te tonen.

De Rabobank Foundation ondersteunt gemiddeld 150 projecten per jaar waarvan circa vijftig in Nederland en honderd in ontwikkelingslanden. Het budget van het fonds bedroeg de afgelopen jaren circa 15 á 20 miljoen euro.

 

ICCO

ICCO is de interkerkelijke organisatie voor ontwikkelingssamenwerking. Wereldwijd geven wij financiële steun en advies aan lokale organisaties en netwerken die zich inzetten voor toegang tot basisvoorzieningen, het op gang brengen van duurzame economische ontwikkelingen en het bevorderen van vrede en democratie.

ICCO’s missie is werken aan een wereld waarin mensen in waardigheid en welzijn leven, een wereld zonder armoede en onrecht. Zo financieren wij activiteiten die mensen stimuleren en in staat stellen om op hun eigen manier een menswaardige woon- en leefomgeving in te richten.

Ook verbinden wij ondernemende mensen in Nederland en in ontwikkelingslanden met elkaar. Wij werken intensief samen met maatschappelijke organisaties waaronder ontwikkelingsorganisaties, onderwijsinstellingen en bedrijven. Zo helpen wij mensen in Latijns Amerika, Azië, Afrika en Oost Europa een menswaardig bestaan op te bouwen en economisch op eigen benen te staan.

In Nederland voeren we gezamenlijk campagnes. ICCO werkt ook samen met diverse bedrijven als Eneco en Ahold èn maatschappelijke organisaties als Max Havelaar, Fairfood en CNV. Daarnaast proberen we actief om jongeren bij ontwikkelingssamenwerking te betrekken. Ondernemende particulieren kunnen advies en steun krijgen via Impulsis, hét loket voor ontwikkelingssamenwerking.

Ieder mens verdient respect en een gelijke behandeling en draagt de verantwoordelijkheid om zo ook met anderen om te gaan. Vanuit de bijbelse opdracht van ‘barmhartigheid, gerechtigheid en heelheid van de schepping’ werkt ICCO aan duurzame armoedebestrijding. Mensenrechten zijn een dragend principe van ons werk.

Het Fairtrade katoencongres van Stichting Max Havelaar wordt gehouden in het Auditorium Rabobank in Utrecht.

U vindt het Auditorium op het Rabobank Nederland terrein naast het hoofdkantoor Croeselaan.

Adres:

Croeselaan 18-28
3521 CB UTRECHT

Auditorium Rabobank
Croeselaan 28

Door werkzaamheden is parkeren op het Rabobank terrein NIET mogelijk. U kunt uw auto parkeren op de parkeerplaatsen van de Jaarbeurs en het CS Utrecht, zie hieronder.

Fairtrade