Kings of Indigo FW19 | Veganistische patches en gerecycled PET, metaal en vezels

De herfst/winter 2019 collectie staan traditionele herfstkleuren centraal. Daarnaast komen tijdloze ruitjesprint en velour veel terug in de collectie. Kings of Indigo brengt het beste van beide werelden in denim. De minimalistische schoonheid van de pure Japanse denim en de stoere eigenschappen van de klassieke Amerikaanse spijkerbroek. Toen Tony Tonnaer acht jaar geleden het bedrijf Kings of Indigo oprichtte, was zijn doelstelling duidelijk; kleding produceren op een duurzame manier, zowel sociaal als ecologisch, zonder de kwaliteit te verlagen. Het merk gelooft dat de toekomst van de mode ligt bij het opzoek zijn naar duurzame en innovatieve opties.

Kings of Indigo FW19 | Veganistische patches en gerecycled PET, metaal en vezels

Ruitjesprint & velour

In de FW19 collectie speelt het merk met de tijdloze ruitjesprint en velour met onderzoek naar innovatieve technieken om gerecycled PET te gebruiken. Daarbij vrolijken de traditionele herfstkleuren met heldere en opvallende stukken de collectie op. Bovendien blijft Kings of Indigo ook trouw aan de missie van het leveren van kwaliteit slijtage voor het volgende tijdperk.

Kings of Indigo FW19 | Veganistische patches en gerecycled PET, metaal en vezels

Veganistische patches & plastic flessen

Recycleren is een filosofie die belangrijk is voor Kings of Indigo. Bij elke collectie neemt het aantal stukken gemaakt van gerecyclede materialen toe. Tegen 2025 wil het merk alleen gerecycleerde of synthetische vezels gebruiken. De nieuwste collectie illustreert de verschuiving van alleen vertrouwen op natuurlijke vezels naar meer door de mens gemaakte vezels. Bijvoorbeeld, dit seizoen bevat elk kledingstuk van de outerwear-collectie post-consumer gerecyclede plastic flessen.

Daarnaast zijn de gebreide stukken gemaakt van volledig gerecycleerde vezels en gerecycleerd metaal op alle soorten denim. Een belangrijke stap die het merk heeft gezet met de nieuwe collectie, is de introductie van veganistische patches op al zijn denim. De patches bevatten gerecycleerd polyester waardoor de recycling filosofie waar Kings of Indigo in gelooft wordt bevorderd.

Kings of Indigo FW19 | Veganistische patches en gerecycled PET, metaal en vezels

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Kings of Indigo wil een voortrekker zijn als het gaat om werken als een ethisch bedrijf, zowel in productie als sociaal. Het merk is sinds 2013 lid van de Fair Wear Foundation en heeft zijn positie gekregen als een duurzaam merk volgens officiële normen. In 2017 vond 90% van de productie plaats op gecontroleerde locaties, waarvan 70% werd gecontroleerd door de Fair Wear Foundation. Een doel voor de nabije toekomst is dat het merk de garantie biedt een eerlijk leefloon voor alle mensen die werken om hun kleding te maken, samen met training en voorlichting over onder meer hun rechten en onafhankelijkheid.

Kings of Indigo gelooft ook in het belang van het opleiden van fabrieksarbeiders over hun arbeidsrechten en lonen. Het Fair Wear Foundations Worker Education Program (WEP) heeft plaatsgevonden in 2017/2018 op 25% van de productielocaties van Kings of Indigo, zoals Tunesië, FYROM en Bulgarije. Op haar website en via sociale media is Kings of Indigo transparant over waar de collectie wordt gemaakt en waar alle stoffen vandaan komen. Alles is ook te vinden in zijn Sociaal Verslag. Vanaf dit seizoen kan Kings of Indigo informatie verstrekken over waar de vezels van de belangrijkste materialen, zoals katoen, hennep en linnen vandaan komen. Een toekomstig doel is om consumenten in staat te stellen de oorsprong van de zaden die worden gebruikt om de vezel te maken te traceren.

Kings of Indigo FW19 | Veganistische patches en gerecycled PET, metaal en vezels

Japan meets Amerika

Vanaf het begin hadden de collecties van Kings of Indigo twee duidelijke invloeden voor denim. De ruwe en stoere werkkleding uit Amerika en het nauwkeurige oog voor detail uit Japan. Kings Of Indigo gebruikt innovatieve technologieën om de afhankelijkheid van de natuurlijke hulpbronnen van de aarde te verminderen. Het merk houdt vooral van het gebruik van TENCELTM Lyocel - een vezel die deel uitmaakt van een milieuverantwoord gesloten productieproces. Het is te vinden in de damescollectie voor het produceren van mooie zachte en comfortabele kledingstukken. De Autumn Winter-collectie heeft een sterk assortiment mantels, die allemaal een element hebben dat is gemaakt van gerecycled PET (polyethyleentereftalaat). Een aantal van de jassen zijn ook volledig gemaakt van de gerecycleerde plastic flessen - inclusief de schaal, voering en vulling.

Kings of Indigo FW19 | Veganistische patches en gerecycled PET, metaal en vezels

Voorbij de 5-pockets-jeans

Toen Kings of Indigo werd opgericht, kwam het op de markt als een modern denimmerk met duurzaamheid als kern. In de loop der jaren heeft het merk zich ontwikkeld om die expert kennis van duurzame productiemethoden toe te passen op meer dan alleen denim. De collectie is ook rijk aan kleding en accessoires. De jeans, van Royal Core tijdloze stukken, tot trendsettende items, worden verbeterd wanneer ze samenwerken met kleding die ook een verhaal vertellen en uiteindelijk helpen de consument om te zien hoe duurzaamheid meer is dan alleen een woord van het moment, maar een levensstijl.

Kings of Indigo FW19 | Veganistische patches en gerecycled PET, metaal en vezelsKings of Indigo FW19 | Veganistische patches en gerecycled PET, metaal en vezels

OVER KINGS OF INDIGO

Kings of Indigo (K.O.I) produceert hoge kwaliteit denims, tops en accessoires, geïnspireerd op Amerikaanse klassiekers met een Japans oog voor detail. Alle items van Kings of Indigo zijn ontworpen om lang mee te gaan en kwaliteitskleding voor nu en in de toekomst te zijn. Ieder kledingstuk wordt gemaakt op een duurzame manier, zo gebruikt Kings innovatieve en duurzame productietechnieken.

In januari 2012 kwam de eerste collectie van Kings of Indigo in de winkels terecht. The Kings lanceerde een kleine op denim geïnspireerde collectie met karakter, kwaliteit en duurzame innovaties als key features. Tegenwoordig wordt de collectie van Kings verkocht bij meer dan 250, speciaal uitgekozen, verkooppunten in 12 verschillende landen en online, met een focus op Noord-Europa.

Leuk om te weten: De naam K.O.I komt van de favoriete tattoo van de oprichter van Kings of Indigo, Tony Tonnaer's. Een koi karper op zijn rechter schouder als herinnering aan zijn moeder. Koi karpers zijn intelligente wezens en zij neigen ernaar om tegen de stroming in te zwemmen, een sterke metafoor voor de rebellie die komt met een denim lifestyle. In Japan staat de koi karper voor geluk, liefde en volharding.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN