De Spaanse online fashion retailer Privalia Venta heeft 'Dress for Less' uit Duitsland overgenomen. Het aankoopbedrag is niet bekend gemaakt. Privalia heeft wel laten weten dat het 88 miljoen euro heeft binnengehaald vaninvesteringsmaatschappijen annex aandeelhouders General Atlantic, Highland Capital Partners, Index Ventures en Insight Venture Partners. Met dat bedrag zal 'een deel van de aankoop' worden betaald. In een bericht van persbureau Reuters wordt de totale aankoopsom geschat op 150 tot 200 miljoen euro. Privalia verwacht dat de jaaromzet in 2011 dankzij deze koop kan oplopen tot 400 miljoen euro.
Het bereik van online shopping clubs zoals Privalia groeit sterk. De overname van Dress for Less betekent uitbreiding in Noord-Europa voor het bedrijf dat reeds een solide marktpositie heeft in Spanje, Italië, Brazilië en Mexico. Dress for Less is daarnaast geen besloten winkelclub zoals Privalia, maar voor iedereen toegankelijk. Privalia kreeg afgelopen najaar een kapitaalinjectie van 95 miljoen dollar (70 miljoen euro) van Index Ventures en General Atlantic, bedoeld om kleinere Europese concurrenten op te kopen en voor uitbreiding in Latijns Amerika.
De afgelopen maanden zijn diverse online shopping communities van eigenaar gewisseld. Zo werd Brands4friends (ook uit Duitsland) in december 2010 overgenomen door eBay en in oktober vorig jaar kocht Amazon het Spaanse BuyVip. Ook moderetailers als H&M en Inditex (Zara) investeren fors hun online activiteiten.
Privalia, in 2006 opgericht door Lucas Carne en Jose-Manuel Villanueva, heeft ongeveer 6 miljoen leden en boekte in 2010 een omzet van 168,4 miljoen euro (een stijging van 140,6 procent ten opzichte van 2009). Designer outlet Dress for Less, opgericht in 1999, heeft zo'n 500.000 actieve klanten in 50 landen. Oprichters Mirco Schultis en Holger Hengstler worden aandeelhouder in de nieuwe Spaanse eigenaar van hun bedrijf.