Artikelen door Guest Contributor
Expertadvies: Hoe diverse retailers zorgen voor klantenbinding
15 mrt 2023 - Retail
Terwijl retailers hun locaties in het stadscentrum verdedigen en investeren in manieren om nieuwe klanten te werven, weten ze hoe belangrijk het is om klantenloyaliteit op te bouwen. Maar in tegenstelling tot de grote winkelketens gebruiken de in dit artikel geïnterviewde zelfstandigen geen agressieve verkooptechnieken of klantenkaarten. Zij...
De snelle opmars van kunstmatige intelligentie in de (mode)retail: Stilte voor de storm?
3 mrt 2023 - Retail
Toen ik vorige week in Los Angeles zat domineerden twee onderwerpen de lokale media. Een oprukkende winterstorm - die na ruim 30 jaar weer sneeuw bracht naar Zuid-Californië - én de flitsende opkomst van generatieve kunstmatige Intelligentie. De laatste deed niet alleen de grondvesten van Sillicon Valley trillen, maar ook de beursvloeren van...
Rechtspraak: Wordt upcycling van kleding aan banden gelegd door intellectuele eigendomsrechten?
19 jan 2023 - Mode
Upcycling is de laatste jaren erg populair in de mode industrie. Vogue (1) noemde upcycling “the biggest trend in fashion right now”. De mode-industrie omarmt het streven naar een duurzamere wereld met een circulaire economie steeds meer en daarbij past upcycling. Dit wordt ook deels veroorzaakt doordat veel merken door de Covid-pandemie met...
Personalisatie geeft de 'special touch' aan je klantbeleving
6 jan 2023 - Retail
De laatste maanden hoorde ik het vaker onder retailers, ondernemers en consumenten: door de krapte op de arbeidsmarkt ligt de klantbeleving zwaar onder druk. Dat is niet verwonderlijk, want met het hoge personeelsverloop en de structurele onderbezetting is het knap lastig om de verwachtingen van je klanten waar te maken, laat staan ze te...
Duurzaamheid verduidelijkt: De mode-industrie en de impact op ‘s werelds watervoorraad
6 jan 2023 - Mode
‘Water is het nieuwe goud‘. We krijgen al langer te horen dat we zuiniger moeten omgaan met het schaarse goed. Vaak letten we al op kleine dingen in ons dagelijks leven, maar… ook de bedrijfswereld heeft hier een rol te spelen. De mode-industrie draagt een aardig steentje bij aan watertekorten en -vervuiling. In de vorige artikels binnen deze...
Webshoppen voor feestcadeaus: zo doen merken ook zichzelf een plezier
30 nov 2022 - Business
De feestdagen komen snel dichterbij. Teneinde de omzet deze periode te maximaliseren, moeten modebedrijven bijtijds beginnen met hun voorbereidingen. De eerste stap is een grondige inventarisatie: is alle technologie up-to-date? Blijven snelheid en prestaties op peil wanneer veel tegelijk wordt besteld? Is de webshop goed vindbaar? Technische...
Duurzaamheid verduidelijkt: Wat hebben biodiversiteit en ecosystemen te maken met mode?
15 nov 2022 - Mode
In 2020 tekenden meer dan 200 grote modemerken (waaronder luxegroep Kering, maar ook de H&M groep en Adidas) het ‘Fashion Pact’. Hiermee beloofden ze in te zetten op doelstellingen binnen drie grote domeinen: het stoppen van global warming, het beschermen van de oceanen én het herstellen van de biodiversiteit. Maar wat betekent dat laatste nu...
Waarom alternatieven voor leer niet noodzakelijk voldoen aan 'diervriendelijke' normen
9 nov 2022 - Mode
In een nieuwe film genaamd Slay (slay.film), gemaakt door de bekroonde Franse filmmaker en dierenrechtenactiviste Rebecca Cappelli, zien we hoe een dier een accessoire wordt. Het woord wreed is een understatement, maar het is een noodzakelijke boodschap om te verspreiden omdat positieve verandering begint met bewustwording van het probleem. Slay...
'Content House': Waarom merken van dit concept gebruik moeten maken
1 nov 2022 - Mode
Sommigen hebben er nog nooit van gehoord, voor anderen is het een hype die allang over zijn hoogtepunt heen is. We hebben het over het fenomeen van de zogenaamde ‘content houses’. Deze term wordt losjes gebruikt om een gedeelde flat te beschrijven waarin verschillende makers voor onbepaalde tijd samenwonen en dag in dag uit content produceren...
Dopamine dressing: Het antidotum tegen de crisis
28 okt 2022 - Retail
Het is bijna een cliché, maar we leven in zeer roerige tijden. Dachten we na de coronapandemie lekker onbezorgd verder te kunnen, lijkt er wel een clusterbom aan crises te zijn ontploft in onze samenleving. Er wordt zelfs van een crisissamenleving gesproken. En alsof de klimaatcrisis, wooncrisis, energiecrisis, koopkrachtcrisis,...