Artikelen door Guest Contributor
Mode dient als emotionele deken
Als reactie op de aanhoudende wereldwijde onrust, zal damesmode voor FW25 de dragen een geruststellende omhelzing geven met onderwerpen die prioriteit geven aan introspectie en emotionele veiligheid. Naarmate consumenten steeds meer troost en bescherming zoeken in hun garderobe, zal de focus verschuiven naar zachte, omhullende lagen die zowel...
Modebezig met laden...
Nieuwe kledinggewoontes creëren bij consumenten? Experimenteer met rental
Uit onderzoek blijkt dat kledingverhuur een van de veelbelovende oplossingen is om mode duurzamer te maken en gewoontes te veranderen. Thomas More-onderzoeker Jolien Roedolf geeft enkele redenen om enthousiast te zijn over kledinghuur als gamechanger in de zoektocht naar een duurzame modesector. Over de auteur: Jolien Roedolf onderzoekt...
Mode|opinie bezig met laden...
2025: De tijd is rijp voor een renaissance van de mode
Het is acht jaar geleden dat ik mijn oproep tot verandering de wereld in stuurde via LinkedIn en die werd vervolgens gepubliceerd door FashionUnited. Hoewel veel van de inhoud gisteren nog lijkt te zijn geschreven, is de tijd rijp voor een vervolg. Niet alleen in woorden maar, zoals ik ook destijds heb gedaan, in daden. Vooruitkijken met de...
Mode|OPINIE bezig met laden...
Breng plezier terug in mannenmode
Het is nog niet zo lang geleden dat ingetogen luxe de boventoon voerde in onze kledingkasten. Na een aantal jaren van pandemie-geïnspireerd comfort en athleisure, voelde het goed om ons te richten op strakke silhouetten, luxe stoffen en logoloze styling. Bovendien was de hele esthetiek ook diepgeworteld in de popcultuur, met tv-series zoals...
Mode|Opinie bezig met laden...
De 7 grootste fouten in duurzaamheidsrapportage die de reputatie van modemerken schaden
Het einde van het jaar nadert, en daarmee ook een terugblik op alles wat er in de afgelopen maanden is bereikt. December is een tijd van afronding, en modemerken beginnen met de voorbereiding van hun jaarverslagen. Duurzaamheid staat centraal in de niet-financiële verslagen. Of het nu gaat om wettelijke vereisten of de noodzaak om transparantie...
Businessbezig met laden...
Rechtspraak: LANCÔME vs NINÔME – een les over het kiezen van een merknaam
Bij het lanceren van een nieuw product of bedrijf is de keuze van de naam cruciaal. Het is je visitekaartje en bepaalt hoe klanten je herkennen in een zee van concurrentie. Maar een naam die lekker klinkt, is niet genoeg. Je moet ook rekening houden met de merkenrechtelijke regels. Zo mag je naam niet te veel lijken op een bestaand merk voor...
Businessbezig met laden...
Kindermode voor FW25: Focus op een toekomst van mogelijkheden, niet beperkingen
Met het nieuwe jaar in aantocht kijkt het team van FS (Fashion snoops) uit naar de belangrijkste trends voor kinderkleding voor najaar/winter 2025. In onze eerste trend, Quintessence, stellen we ons een toekomst voor die wordt gedefinieerd door mogelijkheden, niet door beperkingen. In deze protopia (een wereld waarin mensen andere mensen helpen...
Modebezig met laden...
Kleed je warm aan: Hoe outerwear pop-ups ons wikkelen in comfort en creativiteit
Outerwearmerken hebben de laatste tijd verder ingezet op fysieke activaties die winkelen transformeren tot een meeslepende, zintuiglijke reis. Dit zijn niet zomaar plekken om jassen te passen; het zijn zorgvuldig ontworpen ruimtes waar textuur, storytelling en emotie tot leven komen. Van Burberry's eerbetoon aan Britse parken tot The North...
Retailbezig met laden...
Influencer marketing in de modewereld: juridische tips voor een succesvolle samenwerking
Influencers zijn vandaag niet meer weg te denken uit de modewereld. Ze geven merken een authentieke en menselijke manier om hun doelgroep te bereiken. Maar influencer marketing brengt ook een paar juridische uitdagingen met zich mee. Hier zijn enkele belangrijke aandachtspunten voor modemerken en influencers die een samenwerking willen aangaan –...
Modebezig met laden...
10 essentiële soft skills voor een carrière in de mode- en luxe-industrie
Het is een feit: de concurrentie is intens en de verwachtingen hoog in de luxe- en modebranche. Een succesvolle carrière in deze sectoren vereist zowel technische vaardigheden als interpersoonlijke competenties. De "soft skills" spelen een sleutelrol in het vermogen om relaties op te bouwen, te innoveren en te voldoen aan de behoeften van een...
Businessbezig met laden...