Artikelen door Guest Contributor
Rechtspraak: Potato-potahto, wat als een woordmerk wel érg lijkt op dat van jou?
bezig met laden... - Business
Voor ondernemers is het registreren van een sterk merk én het vervolgens uitbouwen en ‘laden’ van dat merk heel belangrijk. Des te vervelender is het als de concurrent vervolgens een merk ‘bedenkt’ dat wel érg veel op jouw merk lijkt. In deze bijdrage bespreekt Köster Advocaten deze vorm van merkinbreuk. Merkenrecht Een merk kan bestaan uit...
Mode in het digitale tijdperk: De toekomst van mode is duurzaam en gedreven door AI
bezig met laden... - Mode
De mode-industrie staat op een keerpunt - zowel wat betreft het bedrijfsmodel als de perceptie. Van zorgen over duurzaamheid en uitdagingen op het gebied van inclusie tot de inwisselbaarheid van de meeste merken vandaag de dag, de modedetailhandel heeft een grote revisie nodig. Maar hoe zou dat eruit kunnen zien? Waarom het huidige...
Tijd voor echte verandering in modeplanning
bezig met laden... - Business
Het onderwerp planning is lange tijd ambivalent behandeld in modebedrijven. In tijden van comfortabele groei krijgt "planning" meestal weinig aandacht. De "dingen lopen" en er wordt vooral geïnvesteerd in klantgerichte gebieden - nieuwe campagnes, de online shop of het winkelnetwerk moeten de omzetontwikkeling verder aanwakkeren. Daarom hebben...
Wanneer de verandering vertraagt
bezig met laden... - Mode
Het Amerikaanse Bolt Threads, dat vegan mushroom leather Mylo™ ontwikkelt, drukt op pauze wegens gebrek aan financiering. Investeren we liever in AI omdat het sexyer is dan innovatieve materialen? Toen de Amerikaanse startup Bolt Threads in 2018 het bio-based materiaal Mylo™ lanceerde werd het materiaal geprezen als een van de meest duurzame...
Rechtspraak: Is een faillissementsgolf nabij?
bezig met laden... - Business
Aan het lijstje recente faillissementen in de modebranche is per 4 juli 2023 Kinderkleding Groep toegevoegd. Eerder dit jaar failleerden bekende namen als Myomy, Score en Chasin’, Invito, Humanoid, Little Indians en natuurlijk Scotch & Soda. Hoewel werd voorspeld dat de coronapandemie een golf aan faillissementen met zich mee zou brengen, bleef...
Waarom de mode-industrie zichzelf beter moet beschermen tegen cyberaanvallen
bezig met laden... - Business
In de mode-industrie is lang niet voldoende aandacht voor de risico’s van cybercrime. En dat terwijl er door de toenemende digitalisering in de sector steeds meer aanvalsmogelijkheden zijn voor internetcriminelen. De afgelopen jaren neemt het aantal cyberaanvallen op modemerken snel toe. Door Jelle Wieringa, security awareness advocate bij...
Moderetailers, profileer je als meester van transformaties!
bezig met laden... - Retail
Vorige week luidde brancheorganisatie INretail de noodklok over de kostenstijgingen in de retail, waardoor ondernemers in de knel komen met hun eigen inkomen en ook met hun bedrijfscontinuïteit. Vooral het rendement in de mode-, schoenen-, woon- en sportbranche staat onder druk. Want ze kunnen de verhoogde kosten (loonkosten, huur, energie, en...
Cross-border Webshops: Waar moet een webshop in de EU aan voldoen?
bezig met laden... - Business
Webshops in de EU moeten voldoen aan Europese wet- en regelgeving. Deze wet- en regelgeving beschermt de consument. Ook zijn er in de verschillende Europese landen lokale wetten op het gebied van eisen die aan producten worden gesteld waar een internationale webshop aan moet voldoen. In dit artikel worden de belangrijkste regels waaraan een...
Rechtspraak: Is een slogan eigenlijk beschermd?
bezig met laden... - Mode
Merken, modelrechten, het auteursrecht; allemaal bekende begrippen én belangrijke assets voor ondernemers in de mode. Het zijn ook de begrippen waaraan gedacht wordt als wordt gesproken over ‘de intellectuele eigendom’ van een onderneming. Maar hoe zit dat eigenlijk met slogans? Is een slogan te beschermen, of mag een slogan door een concurrent...
“Kijken, kijken, … kopen!”
bezig met laden... - Retail
Elke wereldstad kent het nieuwste fenomeen inmiddels wel: TikTokrijen. Wellicht wist je nog niet dat het zo heette, maar je hebt ze vast –in de media, of in het echt– gezien. De lange rijen met - vooral - jongeren die stad en land afreizen voor een kijkbezoekje én aankoop bij die éne speciale horeca- of winkelzaak, omdat deze viraal gaat op...