Artikelen door Guest Contributor
Guest contributors schrijven op vrijwillige basis voor FashionUnited om hun expertise te delen en onderwerpen te belichten die van belang zijn voor professionals in de mode-industrie.
Kantoor ethiek: Pesten, een trend in de modewereld die we niet moeten najagen
Laten we het hebben over iets dat niet op de cover van een modemagazine belandt, maar wél een hardnekkige vlek is op het witte overhemd van de modewereld: pestgedrag op de werkvloer. Terwijl we op social media diversiteit en inclusiviteit vieren, blijkt achter de schermen dat het er op de werkvloer soms minder picture perfect aan toegaat. De...
Mensenbezig met laden...
10 tips voor salarisonderhandeling in de mode-industrie
Onderhandelen over een salaris in een competitieve en gespecialiseerde sector zoals de mode-industrie kan een uitdaging zijn. Het kan echter ook een keerpunt in je carrière betekenen, of het nu gaat om doorgroeien binnen een bedrijf of een nieuwe professionele richting inslaan. Ongeacht de functie waar je naar streeft, een goede voorbereiding...
Businessbezig met laden...
Moderetailer: red je hachje met een lachje
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een binnenstappende klant vriendelijk onthalen met een simpel glimlachje geeft al een goede start aan het bezoek. Om die klant vervolgens met een big smile je zaak te doen verlaten, en wel keer op keer, dát is pas een ware kunst of zelfs topsport. Een goedwerkende klantbelevingsstrategie biedt hierin...
Retail|OPINIE bezig met laden...
Mode dient als emotionele deken
Als reactie op de aanhoudende wereldwijde onrust, zal damesmode voor FW25 de dragen een geruststellende omhelzing geven met onderwerpen die prioriteit geven aan introspectie en emotionele veiligheid. Naarmate consumenten steeds meer troost en bescherming zoeken in hun garderobe, zal de focus verschuiven naar zachte, omhullende lagen die zowel...
Modebezig met laden...
Nieuwe kledinggewoontes creëren bij consumenten? Experimenteer met rental
Uit onderzoek blijkt dat kledingverhuur een van de veelbelovende oplossingen is om mode duurzamer te maken en gewoontes te veranderen. Thomas More-onderzoeker Jolien Roedolf geeft enkele redenen om enthousiast te zijn over kledinghuur als gamechanger in de zoektocht naar een duurzame modesector. Over de auteur: Jolien Roedolf onderzoekt...
Mode|opinie bezig met laden...
2025: De tijd is rijp voor een renaissance van de mode
Het is acht jaar geleden dat ik mijn oproep tot verandering de wereld in stuurde via LinkedIn en die werd vervolgens gepubliceerd door FashionUnited. Hoewel veel van de inhoud gisteren nog lijkt te zijn geschreven, is de tijd rijp voor een vervolg. Niet alleen in woorden maar, zoals ik ook destijds heb gedaan, in daden. Vooruitkijken met de...
Mode|OPINIE bezig met laden...
Breng plezier terug in mannenmode
Het is nog niet zo lang geleden dat ingetogen luxe de boventoon voerde in onze kledingkasten. Na een aantal jaren van pandemie-geïnspireerd comfort en athleisure, voelde het goed om ons te richten op strakke silhouetten, luxe stoffen en logoloze styling. Bovendien was de hele esthetiek ook diepgeworteld in de popcultuur, met tv-series zoals...
Mode|Opinie bezig met laden...
De 7 grootste fouten in duurzaamheidsrapportage die de reputatie van modemerken schaden
Het einde van het jaar nadert, en daarmee ook een terugblik op alles wat er in de afgelopen maanden is bereikt. December is een tijd van afronding, en modemerken beginnen met de voorbereiding van hun jaarverslagen. Duurzaamheid staat centraal in de niet-financiële verslagen. Of het nu gaat om wettelijke vereisten of de noodzaak om transparantie...
Businessbezig met laden...
Rechtspraak: LANCÔME vs NINÔME – een les over het kiezen van een merknaam
Bij het lanceren van een nieuw product of bedrijf is de keuze van de naam cruciaal. Het is je visitekaartje en bepaalt hoe klanten je herkennen in een zee van concurrentie. Maar een naam die lekker klinkt, is niet genoeg. Je moet ook rekening houden met de merkenrechtelijke regels. Zo mag je naam niet te veel lijken op een bestaand merk voor...
Businessbezig met laden...
Kindermode voor FW25: Focus op een toekomst van mogelijkheden, niet beperkingen
Met het nieuwe jaar in aantocht kijkt het team van FS (Fashion snoops) uit naar de belangrijkste trends voor kinderkleding voor najaar/winter 2025. In onze eerste trend, Quintessence, stellen we ons een toekomst voor die wordt gedefinieerd door mogelijkheden, niet door beperkingen. In deze protopia (een wereld waarin mensen andere mensen helpen...
Modebezig met laden...