Artikelen door Guest Contributor
Guest contributors schrijven op vrijwillige basis voor FashionUnited om hun expertise te delen en onderwerpen te belichten die van belang zijn voor professionals in de mode-industrie.
Asos: mensenrechtenafspraken nu óók voor transport
Asos is de eerste grote e-commerceretailer die een juridisch bindende mensenrechtenovereenkomst tekent met de International Transport Workers' Federation (ITF). De overeenkomst van september 2025 dekt de directe transportactiviteiten en logistiek van het Britse modebedrijf, inclusief alle onderaannemers. Asos is de eerste retailer met...
Retail|Opinie Featuredbezig met laden...
Waarom echte merken vandaag de dag echte ruimtes nodig hebben
De beelden van de massa die naar de opening van het nieuwe Westfield winkelcentrum in het Hamburgse Überseequartier stroomde, spraken boekdelen. Meer dan tweehonderdduizend bezoekers in één weekend. Een prestatie die geen enkel algoritme kan nabootsen. Hoe persoonlijk of data-geoptimaliseerd digitale campagnes ook mogen zijn, mensen verlangen...
RetailFeaturedbezig met laden...
Kantoor Ethiek: Hoe het functioneringsgesprek onder druk staat in de modewereld
Herkenbaar? Een ontwerper die de deadline niet haalt. Een Sales Manager die zijn targets mist. Als leidinggevende wil je daar op een normale, professionele manier het gesprek over aangaan. Maar steeds vaker klinkt tijdens het functioneringsgesprek de opmerking: “Ik voel me hier niet veilig bij.” Een uitspraak die je niet kunt negeren....
MensenFeaturedbezig met laden...
Rechtspraak: Het werkgeversauteursrecht onder druk na Europees arrest
Stel je voor: een designer in loondienst bij een modemerk ontwerpt een nieuw en oorspronkelijk kledingitem. Van wie zijn dan de auteursrechten op dat ontwerp? Tot nu toe leek het antwoord op die vraag simpel: volgens de Auteurswet komen de auteursrechten toe aan de werkgever. Maar een recent arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Zes tips van een HR-expert om op te vallen tussen andere sollicitanten in de mode en luxe industrie
De zomer is vaak een periode van rust en welverdiende ontspanning. Maar voor de meest strategische sollicitanten biedt deze periode ook een waardevolle kans: de kans om afstand te nemen, hun positionering te verfijnen en hun volgende carrièrestap voor te bereiden. In een sector die zo gewild is als mode en luxe, kun je niet opvallen door te...
MensenFeaturedbezig met laden...
“Brat Green” en meer: Wat modeontwerpers kunnen leren over kleurmerken
Toen Charli XCX vorig jaar haar album ‘Brat’ uitbracht, veroorzaakte ze niet alleen een muziekgekte, maar lanceerde ze ook een ware kleurtrend. De felgroene kleur, ‘Brat Green’ gedoopt, overspoelde sociale media, merchandise, beauty en mode. Ontwerpers zoals Prada, McQueen en Fendi adopteerden de kleur, waardoor het een van de bepalende visuals...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
De zaak Breuninger: Waarom een verkoopdeal voor Duitslands laatste onafhankelijke luxe warenhuis uitblijft
Een jaar geleden ontstonden er verkoopgeruchten rond Breuninger, sindsdien is het stil geworden. Wat zou een mogelijke deal kunnen bemoeilijken en welke investeerders komen überhaupt als mogelijke geïnteresseerden in aanmerking? Een analyse van Dirk Boventer, partner bij het adviesbureau Atreus. Een jaar verkoopintenties en geen deal in zicht...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Gedurfd, briljant, blauw: Hoe de kleur van het jaar 2027 een nieuwe standaard zet voor merkactivaties
Een gedurfde, verzadigde kleur die een fysieke ruimte overneemt, heeft iets onmiskenbaar magnetisch. WGSN's Kleur van het Jaar 2027, Luminous Blue, bewijst dit op spectaculaire wijze. Beschreven als 'zowel mysterieus als excentriek', is dit rijke, krachtige blauw een baken geworden voor merken die gedurfd genoeg zijn om kleur te gebruiken als...
RetailFeaturedbezig met laden...
Hoe AI de circulaire economie versnelt
Ik hoor je denken: weer een stuk over AI. Maar wacht nog even met wegklikken. Deze wil je wél lezen. We weten inmiddels dat AI meer is dan een tool om te vragen of je kamerplant het nog gaat redden. AI kan namelijk een van de grootste bottlenecks van de tweedehands markt oplossen. Hoe? Ik leg het je uit. Alles is uniek Deze zin hebben wij met...
Business|OPINIE FeaturedMemberbezig met laden...
Culturele verschuivingen die de schoenenmode voor SS26 vormgeven
Met het oog op lente/zomer 2026 tekenen zich vier verschillende schoenentrends af die inspelen op de veranderende behoeften van de consument en culturele verschuivingen. Deze trends combineren emotionele resonantie met functioneel design. Schoenen die zowel erfgoedtradities als hedendaagse innovatie eren, en tegelijkertijd de behoefte aan...
ModeFeaturedbezig met laden...