(advertentie)
(advertentie)
Anbasja Blanken maakt indruk tijdens New York Denim Days

New York - Denim Days kwam het weekend van 30 september tot en met 1 oktober voor het eerst naar New York. De ster van de eerste editie van New York Denim Days was Nederlandse ontwerpster Anbasja Blanken van het broekenmerk Ala Blanka. De jonge ontwerpster, wie recent de Global Denim Awards won, kwam naar New York om haar award winnende collectie te debuteren

Drie jaar lang moesten New Yorkers toekijken hoe hun vrienden het Denim Days festival vierden in Amsterdam, maar nu zijn het festival en Blanken meer dan welkom in de New York fashion scene voor dit weekend.

De Nederlandse modeontwerpster, die zich voorbereidt op het lanceren van een volledige denimcollectie, was aanwezig met samples van haar Global Denim Awards winnende collectie om het publiek te demonstreren hoe ze werkt met de materialen en daar een eigen draai aan geeft.

Anbasja Blanken maakt indruk tijdens New York Denim Days

Anbasja Blanken van Ala Blanka brengt Global Denim Awards collectie naar New York Denim Days

Voordat Blanken in de denim wereld stapte, was ze gespecialiseerd in luxe materialen zoals zijde, en nu ze een denim designer is geworden, behandelt ze denim hetzelfde als luxe materialen. “Dat maakt mijn collectie anders dan anderen,” zegt Blanken. “Ik behandel de stof alsof het iets elegants is, in plaats van street style. Mensen willen dit ook dragen op de rode loper, niet alleen op straat.”

Blanken zag zichzelf nooit een denim ontwerper worden. Echter, haar eerste ervaring met denim was tijdens haar studie, toen ze stage ging lopen bij Intoxica Jeans, waar ze werkte als ontwerp -en studio assistent.

Toen de modeontwerpster de denimwereld instapte, was de grootste uitdaging om iets nieuws te creëren. “Ik vroeg mijzelf af hoe ik een spijkerjasje kon maken en daarmee nieuw te zijn,” zegt Blanken. “Toen ik werd gebeld om deel te nemen aan de Global Denim Awards wist ik het nog niet helemaal. Ik wist niet zeker of ik dat wel kon, maar ze waren gek op mijn stijl, dus ik denk dat ze benieuwd waren naar hoe de samenwerking tussen mij en een denim fabriek kon transformeren in iets nieuws. Ik was zo blij toen ik de award overhandigd kreeg, en het heeft een deur geopend naar een wereld vol mogelijkheden.”

Blanken omschrijft haar collectie als iets tussen ready-to-wear en demi-couture. Het doel van de ontwerpster is om haar collectie in het begin van volgend jaar officieel te lanceren en ze heeft het idee om haar ontwerpen seizoenloos te maken. “Ik wil me niet aan lente en herfst seizoenen binden,” zegt Blanken. “Als je er mooi uit wil zien, wil je niet hoeven denken ‘dit is zó volgend seizoen.’ Je wilt het gewoon uit je kast trekken en aandoen.”

Met Ala Blanka hoopt Anbasja Blanken ‘de internationale broekenvrouw’ te worden.

Dat duurzaamheid een hot topic is in de denimindustrie, heeft Blanken dit in haar achterhoofd gehouden bij het vervaardigen van haar collectie. Ze houdt veel van haar materialen erg rauw en probeert veel kleurstoffen en chemicaliën te vermijden. Eenvoud is de moeder van de uitvindingen, want zoals ze klassiek stelt: “Less is more”.

En wie zei dat denim niet luxueus kon zijn?

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.com, geschreven door onze correspondent uit New York. Vertaling en bewerking: Blanca Heise.

Anbasja Blanken maakt indruk tijdens New York Denim Days In Oktober besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.