Berlijn: Zomers Premium houdt de blik op de toekomst gericht
bezig met laden...
De modeweek in Berlijn staat op een kruispunt nu hoofdsponsor Mercedes-Benz heeft aangekondigd het catwalkevenement niet langer te ondersteunen. Daar staat het aanhoudend succes van de vakbeurzen in de Duitse hoofstad tegenover. Hoewel de stad aan de ene kant dus op zoek moet naar investeerders en een nieuwe structuur, staan de beurzen aan de andere kant voor continuïteit en zekerheid.
Modevakbeurs Premium is een schoolvoorbeeld voor de ideale balans tussen vernieuwing en continuïteit. De vakbeurs is sinds de lancering in 2003 een ferme steunpilaar voor de Berlijnse modeweek en heeft tevens ieder seizoen een fris aanbod met nieuwe exposanten en thema's. Hoewel het de eerste dag jl. dinsdag, op een van de mooiste dagen van het jaar, minder druk was dan normaal, werd de beurs toch goed bezocht. Inkopers, exposanten en bezoekers maakten een relaxte indruk en de algehele sfeer was positief en toekomstgericht.
In het ruime hallencomplex van het voormalig post- en goederenstation bij Gleisdreieck tonen tot en met donderdag ongeveer 1000 exposanten maar liefst 1800 collecties voor zomer 2018 op een vloeroppervlak van 33.000 vierkante meter. Met een aanbod dat naast kleding en accessoires ook cosmetica omvat wordt op de beursvloer in feite de concept store van de toekomst getoond.
Hoewel Premium inmiddels dus een gevestigde positie in het Duitse modelandschap heeft, houdt de organisatie de toekomst van de branche in het visier. De Duitse minister van Economische Zaken Brigitte Zypries gaf op de eerste beursdag acte de présence. "De modeindustrie is een belangrijke economische factor. Ik vind het belangrijk door mijn aanwezigheid hier, te laten zien dat wij dat belang onderkennen en dat ons beleid erop gericht is onze jonge modeontwerpers te ondersteunen en de export van Duitse merken te bevorderen."
Ook bij Fashiontech is de blik op de toekomst gericht
Tijdens het Fashiontech seminar dat woensdag opnieuw tijdens Premium plaatsvond werd aandacht besteed aan de toekomst van de branche met nadruk op het gebruik van moderne technologie in de kledingsector, op alle niveaus. Van nieuwe digitale mogelijkheden in de verkoop en marketing tot het gebruik van moderne technieken in de productie en creatie.
Naast veel horen, kunnen bezoekers hier ook veel zien. Er is een tentoonstelling met werk van diverse, internationale, ontwerpers die innovatieve digitale technieken toepassen in hun werk om totaal nieuwe kledingstukken te ontwikkelen. Dat biedt de mode in Berlijn, een stad die bol staat van de start-ups, volop perspectieven.
Oorsponkelijk geschreven voor FashionUnited.de
Alle foto's : FashionUnited