• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Berlin Fashion Week: Continuïteit als kracht

Berlin Fashion Week: Continuïteit als kracht

Door Jan Schroder

19 jan. 2016

Beurzen

De modeweek in Berlijn verkeerde lange tijd in een experimentele fase: de Mercedes-Benz Fashion Week was op zoek naar haar profiel, beursconcepten kwamen en gingen. Alleen vakbeurs Premium is al jaren een constante factor. Een jaar geleden leek het er nog op dat de onzekerheid zou blijven. De onrust rond Bread & Butter, de vermeende onmisbare publieksmagneet, wierp vragen op over de duurzaamheid van Berlijn als modelocatie. Na de insolventie werd de vakbeurs, ooit wereldwijd het belangrijkste, in januari 2015 afgezegd. Wat dat voor de Duitse hoofdstad zou betekenen, was toen niet te overzien. Nu, een jaar later, mist niemand de beurs die eens zo belangrijk was en in de zomer nog één keer is teruggekeerd in een bescheiden afscheidsuitvoering. Andere evenementen zijn onmiddellijk in de leemte gesprongen en hebben de afgelopen seizoenen voet aan de grond gekregen. Modelocatie Berlijn staat nu op uiterst sterke fundamenten.

Premium en Panorama zijn betrouwbare succesmodellen

Betrouwbare hoekpilaren zijn de twee grote beurzen Premium en Panorama. Beide openen van 19 tot en met 21 januari hun deuren. Premium bestaat reeds sinds 2003 en heeft alle tussentijdse twijfels aan de modestad Berlijn succesvol uit de weg geruimd. Met 1.000 exposanten en in totaal 1.800 collecties, presenteert ze opnieuw een zorgvuldig samengesteld portfolio, dat een breed spectrum dekt. Van de avant-garde tot de commercieel gerichte merken.

Panorama is nog jong. Ze is pas in 2013 opgericht, maar heeft sindsdien indrukwekkend bewezen dat Berlijn ook voor grootschalige merken uit het middelste segment een lonende beurslocatie is. Ondertussen telt de beurs ongeveer 500 exposanten, negen hallen met een totaaloppervlak van 42.000 vierkante meter.

Mannenmode neemt in het beurslandschap van Berlijn een belangrijke plaats in

Terwijl Premium en Panorama vooral gericht zijn op damesmode, richt Seek zich vooral op heren. Ze begon als kleine maar fijne zusterbeurs van Premium, maar is in amper een jaar uitgegroeid tot een groot evenement. De verhuizing naar de enorme hal van de Arena in Treptow bleek een groot succes, en sindsdien neemt ook menswear in het beurslandschap van Berlijn een belangrijke plaats in, waarbij de nadruk ligt op designer-sportswear en de grotere Heritage-labels. Het aanbod van Seek wordt uitgebreid met de beurs Bright, die in de zomer van vorig jaar eveneens in het hallencomplex van de Arena werd gehouden, en traditioneel is gespecialiseerd in sports- en skatewear. Het goede nabuurschap van de beide beurzen is inmiddels ook institutioneel gewaarborgd. Een jaar geleden nam de beursexploitant Premium Exhibitions, waartoe naast de belangrijkste beurs ook Seak hoort, Bright over. Samen vormen ze in het beurslandschap van Berlijn nu een hoogtepunt gericht op mannenmode. Zij vullen sinds afgelopen juli de 'Selvedge Run' (20 tot en met 22 januari) aan, die is gericht op ambachtelijk vervaardigde, exclusieve denim- en accessoiremerken. Na een beperkt pilotevenement in de wat afgelegen Reinbeckhal in Oberschöneweide moet de beurs nu groeien, en betrekt grotere ruimtes in de Kulturbrauerei met een duidelijk gunstigere verkeersligging in het stadsdeel Prenzlauer Berg.

Het aanbod wordt gecompleteerd door twee uitermate succesvolle gespecialiseerde beurzen Green Showroom en Ethical Fashion Show, die van Berlijn een voortrekker op het gebied van ecomode hebben gemaakt. En door overige platformen zoals de gevestigde Show & Order, gespecialiseerd in internationale designerlabels.

De Mercedes-Benz Fashion Week vertrouwt op de beproefde mix

Ook de Mercedes-Benz Fashion Week Berlin is inmiddels een vaste waarde: ze presenteert een bekende mix van designers uit Berlijn, gerenommeerde Duitse firma’s en een paar internationale gasten. Dinsdag mag het menswear-label Sadak de catwalk openen. Daarna stellen tot vrijdag lokale grote namen zoals Dawid Tomaszewski, Perret Schaad, Marina Hoermanseder en Augustin Teboul alsmede internationaal gerichte middenstanders zoals Marc Cain, Laurèl en Riani hun nieuwe collecties voor het seizoen herfst/winter 2016/17 voor. Nieuw daarbij is deze keer onder andere het merk Baldessarini – en het feit dat voor de eerste keer alle runway-shows op de officiële homepage per livestream via internet worden uitgezonden.

Het Berliner Modesalon presenteert een geconcentreerde dwarsdoorsnede van de hoogtepunten van het daaropvolgende seizoen en stelt het gespecialiseerde publiek, naast de beste Berlijnse labels, de nieuwe ontwerpen van prominente gasten uit de rest van de republiek voor, onder wie Talbot Runhof, Dorothée Schumacher en Iris von Arnim – in de intieme omgeving van het paleis van de kroonprins.

Tekst: Jan Schroder voor FashionUnited.de