• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • FashionUnited's highlights van de internationale modevakbeurzen herfst 2019/2020

FashionUnited's highlights van de internationale modevakbeurzen herfst 2019/2020

Door Heidi Law

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen

FashionUnited heeft het afgelopen inkoopseizoen stad en land afgereisd om een aantal van 's werelds meest belangrijke modebeurzen bij te wonen. Van Pure London tot de Amsterdamse Modefabriek; van Momad in Madrid tot Panorama in Berlijn. Elke beurs biedt unieke inzichten in de modeindustrie, met een nadruk op het land waar de beurs plaatsvindt.

Om dat te illustreren, blikken we terug. In de interactieve kaart vindt u alle steden waar we modevakbeurzen bezochten en links naar eerder gepubliceerde beursartikelen. Lees verder voor de indrukken van onze verslaggevers.

Instructie : in deze iconen van deze interactieve kaart kunt u meer multimedia content ontdekken. Scroll verder naar beneden voor de notities van onze journalisten - klik op de stad om de informatie te ontsluiten.

Florence

Algehele indruk van de sfeer en stemming

Goede mix van merken (traditioneel, elegant, sportief en nieuwe merken). Prettige sfeer, positieve algemene indruk.

Algehele indruk van de sfeer en stemmingGoede mix van merken (traditioneel, elegant, sportief en nieuwe merken). Prettige sfeer, positieve algemene indruk.

Brexit and the international economic consequences are posing a danger to the Italian fashion sector and fairs like Pitti Uomo that attract a lot of international buyers.

Belangrijke nieuwe trend dit seizoen

Kasjmier, wol en innovatieve stoffen. Technologie is heel belangrijk voor merken in Italië, met name voor de high performance jassen en jacks.

Meest interessante nieuwe namen

Aldomariacamillo en Eleanor Mcdonald.

Algemene inkooptrends

De export is erg van belang voor de Italiaanse modeindustrie en de gevolgen van de internationale economische crisis zijn hier nog steeds voelbaar.

Dit is waar iedereen het over had

Modeshow-locaties zoals Stanta Maria Novella en Palazzo Pitti vormden een prachtige achtergrond voor de collecties, waarbij oud en nieuw samenkwamen. Het is onmogelijk om niet meteen verliefd te worden op de modehuizen die hun show hielden.

Wat er dit inkoopseizoen ontbrak

In Italië, met name tijdens Pitti Uomo, is het aantal veganistische modemerken nog steeds erg klein.

Milaan

Algehele indruk van de sfeer en stemming

Milaan trok dit seizoen flink wat internationale inkopers. Ook in Italië is duurzaamheid het nieuwe modewoord. Door de drukte was de sfeer enigszins chaotisch.

Dit inkoopseizoen zal hierom worden herinnerd

In Milaan had iedereen het over het overlijden van modeicoon en ontwerper Karl Lagerfeld. Ontwerpers als Castelbajac (Benetton) en Silvia Venturini (Fendi) verwoven in hun show een eerbetoon aan Lagerfeld. Meer dan tien merken presenteerden dit seizoen een collectie die zowel voor mannen als voor vrouwen was.

Belangrijke nieuwe trend dit seizoen

Laarzen. Blauw/donker (voor Armani); romantisch / wild bij Prada. Ecoleer

Meest interessante nieuwe namen

Ara Lumiere. Dhruv Kapoor. Romina Caponi

Algemene inkooptrends

We hebben geen officiële cijfers over bestelde aantallen, maar de algemene indruk na een week in de stad en bij beurzen als Super en White, is dat Italiaanse merken die bekendstaan om vakmanschap het goed blijven doen dankzij sociale media en e-commerce. Voor kleinere merken en nieuwe namen is de markt lastiger.

Dit is waar iedereen het over had

Gucci, Fendi, Luisa Beccaria, Giorgio Armani, Prada, Benetton (tijdens de modeweek was de eerste show van het merk)

Wat er dit inkoopseizoen ontbrak

Tijdens deze editie van Milano Moda Donna waren het aantal bezoekers, de mix van merken en hun relevatie prima.

Berlijn

Algehele indruk van de sfeer en stemming

Goede sfeer en opkomst ondanks de uitdagende markt. Nieuw bezoekersrecord bij Panorama (en het nieuw aangekochte en geïntegreerde platform Selvedge Run). Groot, zeer internationaal publiek bij Seek. Bij Premium en Show & Order was het daarentegen relatief rustig in vergelijking met eerdere seizoenen. Neonyt, het nieuwe platform voor duurzame mode, beleefde een succesvol debuut. Deze beurs is het resultaat van de fusie tussen Green Showroom en Ethical Fashion Show, beide in handen van Messe Frankfurt.

Dit inkoopseizoen zal hierom worden herinnerd

Panorama’s CEO Jörg Wichmann had een plan om de beurs te verplaatsen naar Tempelhof Airport (de voormalige locatie van Bread & Butter) en een centrale locatie te creëren voor alle Berlijnse beurzen, maar dit idee werd onmiddellijk afgeschoten door Premium Group, die Premium, Seek en Show & Order bezit. En de succesvolle integratie van het kleine, specialistische Selvedge Run in de grote en zeer commerciële beurs Panorama.

Belangrijke nieuwe trend dit seizoen

Over het algemeen draait het tijdens de Berlijnse beurzen niet om designermerken die voorlopen en nieuwe trends bepalen, maar vooral om commerciële en premium merken die de ontwikkelingen in de grote modesteden hebben opgepikt. Ook denim en klassieke sportmodemerken die hun eigen regels bepalen zijn aanwezig. Algehele impressie: groeiende aanwezigheid van duurzame merken tijdens de meer ‘’conventionele’’ beurzen. Sterke verwijzingen naar outdoor (slimme stoffen, puffy jassen) in commerciële outerwear, en traditionele ‘’romantische’’ en opvallend vrouwelijke elementen (bloemenprints, fluffy materiaal en chunky breisels) in veel vrouwencollecties van mainstream-merken.

Algemene inkooptrends

Tijdens de beurzen in Berlijn draait het traditioneel niet vooral om het plaatsen van orders. Voor standhouders wordt de beursvloer nog steeds gezien als de plek die mogelijkheid biedt voor persoonlijke communicatie (om de betekenis van een merk uit te dragen, een emotionele ervaring te creëren en nieuwe ontwikkelingen direct aan groothandel-klanten uit te leggen).

Dit is waar iedereen het over had

Grote commerciële merken maakten tijdens Panorama emotionele impact door enorme opvallende stands te bouwen. De beste voorbeelden waren diverse labels van de Deense groep Bestseller (onder andere Vero Moda hoort daarbij) die met ambitieuze installaties aanwezig waren in Berlijn en zo gevestigde en nieuwe klanten voor de wholesale aantrokken. Premium presenteerde een nieuw visueel concept (dat aanvankelijk sceptisch werd ontvangen door sommige standhouders) om een meer aantrekkelijke ervaring te realiseren (bijvoorbeeld door het presenteren van de belangrijkste outfits bij de entree van de stand).

Wat er dit inkoopseizoen ontbrak

Bright, het platform dat traditioneel gericht was op skate- en sportwear, werd deze winter door de Premium Group on hold gezet om een nieuw beursconcept te ontwikkelen. De volgende editie van de beurs was gepland voor volgende zomer, maar het lijkt steeds onwaarschijnlijker dat dit gaat gebeuren.

Parijs

Algehele indruk van de sfeer en stemming

Angst voor de op handen zijnde Brexit en de internationale economie maken inkopers erg voorzichtig. Performance- en kostbare materialen zijn in trek, maar aan de andere kant geldt dat ook voor de betaalbare materialen; twee extremen.

Dit inkoopseizoen zal hierom worden herinnerd

Brexit en de internationale economische consequenties die mogelijk negatief zullen zijn voor de Italiaanse modeindustrie en beurzen als Pitti Uomo waar veel internationale inkopers op afkomen.

Belangrijke nieuwe trend dit seizoen

Duurzaamheid is een belangrijke trend en voorwaarde voor merken. In Parijs zagen we daarnaast veel fashion tech en fantasy. In een aardig aantal collecties speelde vrouwelijkheid een prominente rol.

Meest interessante nieuwe namen

Kulte (the rebirth), Second Female, Modem, Gang de Filles.

Algemene inkooptrends

Het is slechts een gevoel, maar ik denk dat inkopers tijdens Who’s Next minder hebben gekocht. Ik geloof dat tijdens Première Vision en Texworld waarschijnlijk betere zaken zijn gedaan. Dat ondersteunt het idee dat de komende seizoenen dynamischer zullen zijn dan het huidige.

Amsterdam

Algehele indruk van de sfeer en stemming

Optimistische, positieve sfeer tijdens vakbeurs Modefabriek. Merken hebben overduidelijk geïnvesteerd in hun stands en in hun groothandel-tak. Veel kleur en levendigheid.

Dit inkoopseizoen zal hierom worden herinnerd

Modefabriek zal verplaatsen van zondag/maandag naar maandag/dinsdag. Doordat openingstijden van winkels op zondag flexibeler zijn, is deze dag voor retailers belangrijk (qua aantal bezoekers in de winkel en omzet) en daarom moeten ze, volgens de beursorganisator, op die dag in de winkel zijn.

Belangrijke nieuwe trend dit seizoen

De winter is nog nooit zo kleurrijk geweest. In de collecties voor vrouwen voerde kleur overal de boventoon. Mannenmode lijkt zich langzaam aan te passen, al denken de mannenmodemerken waar we mee spraken dat mannen niet snel van top tot teen voor kleur zullen gaan.

Algemene inkooptrends

Verschillende exposanten vertelden ons dat ze weer investeren in nieuwe merken, ondanks dat het budget dat zij hebben voor nieuwe merken beperkt is (ongeveer 10%). Dat is waarom merken tijdens de beurs indruk moeten maken, wat ook bleek uit de stands. Retailers moeten meegaan om relevant te blijven.

Aanvullende tips?

Mannenmode is in Nederland bezig aan een opmars. Merken voor mannen krijgen op de beursvloer meer ruimte en retailers kiezen voor ofwel mannen- ofwel vrouwenmode. Volgens exposanten wordt mannenmode steeds belangrijker en willen mannen niet meer in een winkel shoppen waar mannen- en vrouwenmode gecombineerd worden. Ze willen een eigen ervaring, in een eigen winkel. Inspelen op die trend lijkt verstandig.

Madrid

Algehele indruk van de sfeer en stemming

Goede sfeer. De off-shows zorgen voor meer buzz dan de shows van Ifema, de organisator van de beurs.

Dit inkoopseizoen zal hierom worden herinnerd

De organisatie wilde Spaanse mode internationaler maken en nodigde belangrijke conceptstores als Luisaviaroma en Farfetch uit. Influencers zoals Jessica Michault en Hilary Alexander en internationale modetijdschriften als Vogue Runway, Vogue Italy en Marie Claire Turkey waren ook van de partij.

Belangrijke nieuwe trend dit seizoen

Op-Art, pleated fabrics, color block, velours, 70's, men's tailoring, mini dresses, burgundy, long coats.

Meest interessante nieuwe namen

Nieuwe merken: Roberto Diz; Brain & Beast, Maison Mesa. En nieuwe makers: Beatriz Peñalver, Carlota Barrera en Pilar del Campo.

Algemene inkooptrends

Belangrijke toename van het aantal bezoekers vergeleken met de laatste editie van Momad. (2019: 53.477; 2018: 36.217)

Düsseldorf

Algehele indruk van de sfeer en stemming

De heersende stemming was aan de deprimerende kant in Düsseldorf dit seizoen. Vorig jaar was moeilijk voor de Duitse modesector. Nieuws over faillissementen was daar mede verantwoordelijk voor. (Zelfs Primark en Zalando hadden het in Duitsland zwaar in 2018).

Dit inkoopseizoen zal hierom worden herinnerd

Het meest besproken onderwerp onder bezoekers was het faillissement van modemerk Gerry Weber, maar ook de vraag hoe het met andere merken gaat lag op ieders lippen. Inkopers probeerden een oplossing te vinden voor wisselende weersomstandigheden, al lijkt het erop dat de meesten van hen die nog niet hebben gevonden.

Belangrijke nieuwe trend dit seizoen

Veel jassen waren gemaakt van technische stoffen, en ze waren kleurrijk en fel. Breisels en wol waren een belangrijk thema, en ook prints waren aanwezig; van ruiten, dierenprint tot bloemen.

Meest interessante nieuwe namen

Gallery Dusseldorf probeert een modest fashion segment te lanceren. Hoewel er dit seizoen slechts één merk was, blijft de vraag of dit het begin is van een commercieel succes voor dit segment. Marc O’ Polo herlanceerde het Pure label. Thomas Rath en streetwear-merk DSGL waren ook interessant.

Algemene inkooptrends

Retailers zijn ongetwijfeld voorzichter en kopen later, zo niet minder.

Dit is waar iedereen het over had

Windsor van Holy Fashion Group trok veel aandacht.

München

Algehele indruk van de sfeer en stemming

ISPO München was dit seizoen groter dan ooit. Met zestien hallen liet de beurs duidelijk zien dat het met de industrie goed is gesteld. Nieuwe segmenten als ‘urban outdoor’ en ‘luxe sport’ zijn in opkomst, en ook interieurcollecties werden dit jaar voor het eerst geshowd door (o.a.) Luhta. Duidelijk is dat sport steeds meer onderdeel vormt van de lifestyle- en modesector.

Dit inkoopseizoen zal hierom worden herinnerd

Duurzame innovaties verslaan functionele innovaties. De sportindustrie wil graag de leider worden op het vlak van duurzaamheid. In retail zullen alleen zij die investeren in nieuwe strategieën overleven.

Belangrijke nieuwe trend dit seizoen

Zwart, wit en meer kleuren waren goed vertegenwoordigd in de collecties. Donsjassen waren één van de meest modieuze items, goud en zilver werden zelfs gebruikt door technische outdoormerken als Mammut.

Meest interessante nieuwe namen

Tentree (Canada); Kathmandu (Australië): Templa (ook Australië) is één van de eerste streetstyle-functionele-luxemerken (en een samenwerking met Raf Simons). Bedrijven die produceren zetten hun eigen merk op, zoals het Italiaanse Trere dat UYN lanceerde. De Chinese producent KTC lanceerde AdM. Het wordt steeds belangrijker om een goed werkende productieketen te hebben.

Algemene inkooptrends

Sportretailers zoeken naar merken om zichzelf van andere te differentiëren, dus mode wordt belangrijker. Tegelijkertijd is de sportindustrie langzaam met het aannemen van nieuwe ritmes en lijnen. Inkopers zijn terughoudend omdat 2018 een slecht jaar was voor sport: de winter was warm en de zomer te heet. Het weer is extreem belangrijk in de sportsector.

Dit is waar iedereen het over had

Picture Organic Clothing was een hoogtepunt. Het bedrijf presenteerde een flat, met een keuken, bad, slaapkamer etc. en op de muren bevond zich dezelfde print als op de producten. Een ander hoogtepunt was Templa dat liet zien dat sport ook speels kan zijn in plaats van enkel functioneel.

Aanvullende tips?

Bezoekers moeten hun bezoek aan de beurs goed plannen, want met zestien hallen en een heleboel om te ontdekken (zoals nieuwe sporten, duurzame hubs, digitale hubs, conferenties etc.) wordt het steeds lastiger om alles te zien.

London

Algehele indruk van de sfeer en stemming

Pure was druk bij gevestigde onderdelen zoals damesmode, maar het was rustig tot zeer rustig bij nieuwe toevoegingen zoals kinderkleding, eerlijke mode en mannenmode.

Dit inkoopseizoen zal hierom worden herinnerd

Het is duidelijk dat er steeds meer focus ligt op content tijdens de beurzen; het draait niet alleen om kopen, maar ook om het uitwisselen van ideeën, informeren, inspireren en waarde toevoegen om te helpen navigeren in een lastig retailklimaat.

Belangrijke nieuwe trend dit seizoen

Dierenprints, lange ‘’puffa’’ jassen, statement breisels op modevlak; duurzaamheid en de toekomstige koers van de industrie richting een verantwoordelijke, circulaire economie zijn onderwerp van discussie.

Meest interessante nieuwe namen

Niet gezien bij Pure, maar vaak zijn het de kleinere niche labels met hun eigen handschrift en een slimme social media (influencer) strategie die erin slagen om snel een grote, nieuwe naam te worden.

Algemene inkooptrends

In Groot-Brittannië lijken retailers dit seizoen relatief veel vertrouwen te hebben in de sector en trotseren de onzekerheid die Brexit met zich meebrengt. Commentaren waren over het algemeen dat de budgetten en ordervolumes goed waren; enkele aanwezigen stelden dat sommige retailers prijsbewuster zijn, maar over het algemeen lijkt het ‘business as usual’ te zijn.

Dit is waar iedereen het over had

Tijdens Pure waren het (relatief) grote merken als Thought, Rino + Pelle, Nymph en Kaffee die het druk hadden. Wellicht is het een teken van de tijdsgeest dat sommige retailers vertrouwen dat grote namen een sterkere positie kunnen bieden in de komende maanden?

Wat er dit inkoopseizoen ontbrak

Het beurslandschap is aan het veranderen, wat betekent dat meer merken direct handelen met retailers in plaats van een stand te huren op de beursvloer. Ik kan geen merknamen bedenken die dit seizoen afwezig waren, maar terugblikkend naar de afgelopen jaren, realiseer ik me dat op Pure stands stonden van grote Scandinavische, Duitse, Franse merken etc. en er waren zeker minder van die stands. Stands zijn bovendien vaak kleiner en zijn ook van kleinere labels.

Aanvullende tips?

Merken met een eigen handschrift of uniek kenmerk (bijvoorbeeld een sterk jeansmerk, knitwear merk, hele coole sneakers, geweldig maatwerk) doen het commercieel gezien beter in de winkel dan merken die slechts trends volgen en deze massaal produceren. Ik zou retailers dus adviseren om het lef te hebben om hun aanbod aan te vullen met individuele labels.

Het origineel van dit artikel verscheen vrijdag 29 maart op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans.

Foto credits: Pitti Uomo, Panorama Berlin, Who's Next, Premium, Gallery Dusseldorf, ShoesRoom, Momad, ISPO Munich, White Show

gallery dusseldorf
Ispo Munich
modevakbeurzen, modefabriek
MOMAD
Panorama
Pitti Uomo
Premium
shoesroom
TRADEFAIRSEASON
White Show
Who's Next